Akademia Budowlana

Zakończenie budowy domu – jak wygląda finalizacja inwestycji?

Spis treści:

Zakończenie budowy domu – jak wygląda finalizacja inwestycji

 

Kompleksowa budowa domu składa się z wielu formalności, których trzeba dopełnić. Większość z nich załatwiamy przed rozpoczęciem budowy, ale są również takie formalności, o które należy zatroszczyć się już po zakończeniu prac budowlanych. Jest to niezbędne do zamieszkania nowo powstałego domu lub rozpoczęcia użytkowania budynku usługowego. Sprawdź, jak wyglądają procedury związane z zakończeniem budowy domu.

 

Jakie prace są wykonywane na końcu?

 

 

Ostatnim akordem budowy domu jest oczywiście jego wykańczanie: gładzenie i malowanie ścian, układanie podłóg, montaż oświetlenia i elementów elektrycznych, wdrażanie technologii związanych z koncepcją smart home, czy też budowa podjazdu i drogi prowadzącej do domu. Prowadzone są zatem prace, które pozwolą doprowadzić dom do stanu, który umożliwi jego zamieszkanie i komfortowe użytkowanie. Po zamknięciu prac firma budowlana zajmie się dokładnym posprzątaniem placu budowy, co umożliwi rozpoczęcie prac związanych z aranżacją ogrodu. Zanim wprowadzisz się do nowo powstałego domu, musisz zatroszczyć się o pewne formalności.

 

Formalności niezbędne przy zakończeniu budowy domu

 

Gdy wszystkie prace zostaną zakończone, konieczne jest skorzystanie z usług geodety, który zajmie się powykonawczą inwentaryzacją geodezyjną. Są to prace niezbędne do tego, aby na mapie zasadniczej wprowadzić zmiany, które zaszły na etapie budowy domu. Budynek wraz z innymi obiektami na działce zostaną uwzględnione na mapach gromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. Konieczne jest również przeprowadzenie niezbędnych kontroli, które stwierdzą, że dom jest bezpieczny i spełnia określone normy. Przykładem takiej kontroli jest chociażby kontrola sieci gazowej czy też przegląd kominiarski. Każda taka kontrola kończy się uzyskaniem protokołu, który będzie niezbędny przy formalnym zakończeniu budowy.

 

Gdy wszystkie prace budowlane zostaną sfinalizowane następuje odbiór inwestycji. Inwestor zapoznaje się ze stanem faktycznym i odbiera budynek od kierownika budowy, a odbiór jest okraszony ostatnim wpisem do dziennika budowy, po czym jest on zamykany. To kolejny dokument niezbędny przy zakończeniu budowy domu. Po skompletowaniu wszystkich dokumentów składamy zgłoszenie o zakończeniu budowy domu w Powiatowym Inspektoracie Budowalnym. Po zgłoszeniu należy odczekać 21 dni. Jeśli w tym czasie nie nastąpi sprzeciw, można spokojnie wprowadzać się do domu. W praktyce, w powyższym terminie inwestor powinien otrzymać kserokopię zawiadomienia z adnotacją, która informuje o tym, że Inspektor nie wniósł sprzeciwu.

 

Zakończenie budowy domu

 

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Jakich dokumentów potrzebujemy do zakończenia budowy?

 

Aby zakończenie budowy domu przebiegało szybko i sprawnie, warto z odpowiednim wyprzedzeniem zatroszczyć się o wszystkie dokumenty, które powinny być załączone do zgłoszenia. Taki komplet powinien obejmować następujące dokumenty:

 

Charakterystyka energetyczna jest potrzebna w sytuacji, gdy inwestor planuje sprzedać dom lub przeznaczyć go na wynajem. Taki dokument informuje o zapotrzebowaniu budynku na energię elektryczną potrzebną do ogrzewania, podgrzania wody, wentylacji oraz klimatyzacji.

 

Czy wymagane jest pozwolenie na użytkowanie?

 

W niektórych sytuacjach inwestor będzie potrzebował także pozwolenia na użytkowanie budynku. Jest to procedura nieco bardziej złożona, aniżeli samo zgłoszenie zakończenia budowy. Z taką sytuacją często mamy do czynienia, gdy realizowany był projekt budynku biurowego lub usługowego. Także w sytuacji, gdy jest to dom mieszkalny, ale wyposażony w powierzchnię przeznaczoną do prowadzenia działalności gospodarczej, pozwolenie na użytkowanie będzie niezbędne. Kolejny przykład to sytuacja, w której inwestor chce użytkować budynek jeszcze przed zakończeniem budowy (np. właściciel chce zamieszkać w domu, aby móc wygodniej kontynuować prace wykończeniowe na miejscu.

 

Kontrola Inspektora Nadzoru Budowlanego

 

O ile w przypadku zgłoszenia zakończenia budowy domu kontrola Inspektoratu Nadzoru Budowlanego należy do rzadkości, o tyle przy składaniu wniosku o pozwolenie na użytkowanie domu, taka kontrola jest nieunikniona. Jest przeprowadzana w terminie 21 dni od momentu złożenia wniosku, a inwestor zostanie poinformowany o jej terminie. Inwestor nie musi być obecny w trakcie kontroli, o ile kierownik budowy posiada stosowne pełnomocnictwa. Inspektor sprawdza m.in. zgodność budynku z projektem budowlanym. Jeśli nie stwierdzi żadnych nieprawidłowości lub uchybień, wyda zgodę na użytkowanie budynku. W razie nieprawidłowości grożą natomiast kary finansowe, natomiast inwestor otrzyma czas na zrealizowanie prac ukierunkowanych na poprawienie nieścisłości. 

 

jak wygląda finalizacja inwestycji

 

Realizacja ogrodu – przed czy po zakończeniu budowy?

 

Niektóre prace można realizować na spokojnie już po formalnym zakończeniu budowy domu. Dobrym przykładem są wszelkie prace związane z zakładaniem ogrodu. Aby przejść do takich czynności, jak zakładanie trawnika, trzeba oczywiście dysponować posprzątaną działką budowlaną, a sprzątanie po budowie to jedna z prac wchodzących w skład kończenia inwestycji. Na etapie budowy domu realizuje się jednak niektóre prace związane z zagospodarowaniem terenu. Zwykle budowany jest podjazd, taras, droga prowadząca do domu, czy też wiata śmietnikowa.

 

Już po zakończeniu budowy domu można przejść do zakładania trawnika, sadzenia roślin, aranżowania ogrodu, montażu oświetlenia czy stawiania stałego ogrodzenia. Tego typu prace mogą być oczywiście realizowane na etapie budowy domu pod klucz, ale w tej sytuacji inwestor musi być gotowy na to, że ostateczny termin odbioru może być nieco późniejszy. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby formalnie domknąć budowę domu, a równolegle realizować prace związane z aranżacją ogrodu, które nie były już przedmiotem projektu budowlanego.

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.