Budowa domu pochłania znaczne środki. Właśnie dlatego wielu inwestorów poszukuje możliwych rozwiązań, pozwalających na ich ograniczenie. Jednym z nich jest możliwość zrezygnowania z garażu w bryle budynku. To rozwiązanie znacznie częściej wybierane przez osoby korzystające w głównej mierze z komunikacji miejskiej, a także tych, których działka nie pozwala na wyodrębnienie dodatkowej przestrzeni do budowy garażu.
Na jakie rozwiązanie warto się zdecydować? Czy rezygnacja z garażu przyniesie realne oszczędności? Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, sprawdź, które rozwiązanie okaże się korzystniejsze.
Dom z garażem – dlaczego warto?
Garaże stanowią obecnie niemal podstawowy element każdego projektu domu. Jest to ściśle związane ze zmieniającymi się tendencjami. Obecnie w niemal każdym gospodarstwie domowym znajduje się co najmniej jeden samochód, a nowe domy powstają zwykle na obszarach, na których nie rozwinęła się w pełni komunikacja miejska.
Konieczność dojeżdżania z obszarów podmiejskich i wiejskich może pochłonąć znaczną część czasu, wpływając na pogorszenie komfortu życia. Posiadanie własnego garażu można uznać za istotny komfort, który nie tylko ułatwia sprawne przemieszczanie się, ale dodatkowo zabezpiecza pojazd przed niekorzystnym działaniem czynników atmosferycznych oraz atakami wandalizmu, w tym kradzieżą.
Decydując się na budowę domu z garażem, można zmniejszyć liczbę wymaganych formalności, wynikających z późniejszej zmiany planów. Wzniesienie wiaty garażowej lub dobudowanie garażu do już istniejącego domu ponownie będzie się wiązało z koniecznością dopełnienia formalności.
Zalety i wady domu z garażem
Zdecydowana większość projektów domów jednorodzinnych uwzględnia garaż w bryle budynku. Rozwiązanie to niesie ze sobą szereg zalet, wśród których wymienić można takie korzyści jak:
- Dodatkowa przestrzeń do przechowywania – garaż w bryle budynku sprawdzi się również w przypadku osób niedysponujących samochodem, zapewniając dodatkową przestrzeń do przechowywania. Sprawdzi się w szczególności do bezpiecznego przechowywania narzędzi i sprzętu ogrodniczego oraz wszystkich tych akcesoriów, na których przechowywanie nie ma miejsca w domu.
- Zabezpieczenie pojazdów – garaż w bryle budynku, a także ten wolnostojący pozwala na skuteczne zabezpieczenie samochodu przed czynnikami atmosferycznymi. Cecha ta jest szczególnie korzystna w okresie zimowym, pozwalając na użytkowanie samochodu od razu, gdy ten okaże się potrzebny, bez konieczności wcześniejszego długotrwałego skrobania szyb. Dodatkowo garaż stanowi skuteczne zabezpieczenie przed aktami wandalizmu i kradzieżą.
- Spójna kompozycja – planując budowę garażu, równocześnie z budową domu można stworzyć spójną kompozycję, która pozytywnie wpłynie na ogólną estetykę budynku.
A jakie są najczęściej wymieniane wady budowy domu z garażem?
- Wyższe koszty budowy – budowa garażu zwiększa ogólną powierzchnię użytkową budynku, a to właśnie od powierzchni w metrach kwadratowych zwykle wyliczane są koszty realizacji prac budowlanych. To sprawia, że dodatkowe 30 m2 budynku może znacząco podnieść koszt realizacji całego przedsięwzięcia.
- Ograniczenie wolnej przestrzeni działki – niewielki garaż jednostanowiskowy wymaga wyodrębnienia co najmniej 20 m2, zajmując tym samym cenną przestrzeń działki. Może to stanowić istotny problem w przypadku niewielkich, wąskich działek, w przypadku których dodatkowe wydzielenie przestrzeni na garaż uniemożliwia dodatkowe wydzielenie miejsca do wypoczynku i rekreacji.
A może dom bez garażu?
Główną zaletą domów bez garażu są oszczędności. Budowa dodatkowego elementu, jakim jest garaż, wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, a co więcej, wymaga wyodrębnienia znaczącej powierzchni na działce, wpływając tym samym na zmniejszenie powierzchni użytkowej domu, przeznaczonej dla domowników. To rozwiązanie dedykowane w szczególności dla osób, które nie posiadają samochodu lub korzystają z niego w bardzo ograniczony sposób. Usunięcie dodatkowego elementu z projektu pozwala na znaczące usprawnienie prac budowlanych, skracając ostateczny czas trwania budowy.
Warto przy tym pamiętać, że budowa domu bez garażu nie uwzględnia zmieniającego się zapotrzebowania. Wraz z upływem lat może się okazać, że garaż okaże się potrzebny. Wówczas konieczne będzie ponowne rozpoczęcie prac budowlanych, co w przypadku garażu w bryle budynku może się okazać znacznie kosztowniejsze niż jego uwzględnienie na początkowym etapie budowy.
Zalety i wady domów bez garażu
Podobnie jak w przypadku domów z garażem, również te, w których zrezygnowano z tego udogodnienia, niosą ze sobą szereg korzyści, ale nie są w pełni wolne od wad. Wśród największych zalet domów bez garażu wymienić można:
- Oszczędność pieniędzy – rezygnacja z budowy garażu pozwala oszczędzić nawet do ok. 35 tys. zł. Środki te można przeznaczyć na pozostałe koszty związane z budową domu, co może się okazać szczególnie przydatne wówczas, gdy realny koszt budowy znacząco przekroczył dane wynikające z kosztorysu wstępnego.
- Oszczędność miejsca – garaż wymaga wyodrębnienia odrębnej przestrzeni na działce budowlanej. Rezygnacja z jego budowy pozwala na zaoszczędzenie nawet do 30 m2 powierzchni, którą można przeznaczyć na rekreację i wypoczynek. Cecha ta jest szczególnie istotna w przypadku niewielkich działek budowlanych, w przypadku których każdy m2 jest na wagę złota.
Czy warto wobec tego zdecydować się na budowę domu bez garażu? Wcześniej warto poznać wady tego rozwiązania:
- Brak zabezpieczenia pojazdu – rezygnacja z garażu wymusza konieczność parkowania pojazdu pod gołym niebem. To z kolei może negatywnie wpłynąć na samochód. Ciągła ekspozycja na czynniki atmosferyczne może powodować uszkodzenia, a w okresie zimowym wiąże się z koniecznością dodatkowego przygotowania pojazdu przed podróżą. Dodatkowo niezabezpieczony samochód jest łatwym celem dla złodziei, co jest uwzględniane również podczas kalkulacji wysokości ubezpieczenia OC.
- Wysokie koszty dodatkowe, w przypadku zmiany decyzji – budowa garażu wolnostojącego może pochłonąć znacznie więcej środków. Dodatkowo wymaga ponownego zgłoszenia budowy i dopełnienia niezbędnych formalności urzędowych.
Koszty budowy garażu
Ostateczny koszt budowy garażu uzależniony jest od wielu czynników, wśród których zdecydowanie największy wpływ będą miały wielkość garażu, a także rodzaj zastosowanych materiałów i system prowadzonych prac budowlanych.
Zdecydowanie najtańszym wariantem jest budowa garażu jednostanowiskowego. Według szacunków na rok 2024 koszt budowy garażu o powierzchni 30 m2 znajdującego się w bryle budynku mieści się w przedziale od 25 do 35 tys. zł.
Znacznie droższym rozwiązaniem będzie późniejsza budowa garażu wolnostojącego. Według szacunków same koszty budowy garażu wolnostojącego pochłoną dodatkowe 10 tys. zł. Co więcej, do ceny należy doliczyć usługę wykonania projektu garażu wolnostojącego, a także dodatkowe prace ziemne, niezbędne do wykonania pod fundamenty nowego budynku. Budowa garażu wolnostojącego wiązać się będzie również z koniecznością wykonania dachu, co znacząco zwiększa koszty całego przedsięwzięcia.
Nie ulega więc wątpliwości, że znacznie tańszym rozwiązaniem będzie budowa garażu w bryle budynku przeprowadzona jeszcze na etapie budowy domu.
Wiata garażowa zamiast garażu?
Alternatywą dla garażu w bryle budynku może być prosta wiata garażowa. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami prawa, budowa wiaty garażowej, której powierzchnia nie przekracza 50 m2, a także której obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki, może być wzniesiona wyłącznie na podstawie zgłoszenia budowy.
Dla skuteczności zgłoszenia, konieczne jest wskazanie szczegółowego zakresu, rodzaju i sposobu prowadzonych prac budowlanych, wraz ze wskazanym planowanym terminem rozpoczęcia budowy. Do zgłoszenia budowy należy przygotować oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością oraz rysunki poglądowe wykonane przez architekta. Po złożeniu kompletnej dokumentacji do właściwego urzędu miasta lub starostwa powiatowego organ administracji ma 30 dni na zgłoszenie sprzeciwy. W przypadku jego braku można przystąpić do realizacji zaplanowanych prac.
Warto przy tym pamiętać, że rozwiązanie to nie należy do tanich. Ostateczny koszt wzniesienia wiaty garażowej zależy od jej wielkości i rodzaju zastosowanych materiałów, jednak zgodnie z szacunkami na rok 2024 wykonanie prostej wiaty garażowej o powierzchni 20 m2 może pochłonąć nawet ok. 30 tys. zł. Wiata dwustanowiskowa to z kolei wydatek na poziomie ok. 40 tys. zł.
Tańszą opcją może być wykonanie wiaty garażowej drewnianej, za którą zapłacić należy kolejno ok. 8 tys. zł w przypadku wiaty jednostanowiskowej oraz ok. 20 tys. zł w przypadku wiaty dwustanowiskowej.
Nie ulega więc wątpliwości, że koszty wzniesienia wiaty garażowej nie należą do najniższych, a przy tym nie zapewnią takiego samego komfortu, jak garaż. Samochody stojące pod wiatą garażową nie są w pełni zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych, co może się okazać szczególnie dokuczliwe w okresie zimowym. Dodatkowo, pojazdy znajdujące się pod wiatą nie są zabezpieczone przed aktami wandalizmu i kradzieżą.
Co będzie lepsze — dom z garażem, czy bez?
Nie da się w pełni jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który wariant będzie korzystniejszy – dom z garażem, czy bez. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji danego inwestora. Istnieją sytuacje, w których budowa garażu może się okazać zbędna, a rezygnacja z niego pozwoli przeznaczyć zaoszczędzone środki na wykończenie wnętrz.
Jednak jeszcze przed podjęciem decyzji o budowie domu, warto szczegółowo przeanalizować swoją sytuację. Czy rzeczywiście garaż okaże się wyłącznie zbędnym dodatkiem? Być może w niedalekiej przyszłości jego posiadanie okaże się wręcz niezbędne? Wówczas budowa domu już z zawartym w projekcie garażem pozwoli nie tylko zaoszczędzić środki, ale dodatkowo lepiej zaplanować przestrzeń.
Warto pamiętać, że w dynamicznie zmieniającym się świecie zapotrzebowanie może się zmienić nawet przed zakończeniem budowy. Tym samym warto się zastanowić, czy stosunkowo niewielka oszczędność, w zestawieniu do kosztu całego przedsięwzięcia, jakim jest budowa domu, nie będzie się wiązała z późniejszymi uciążliwościami.