Wiata garażowa stanowi ciekawą alternatywę dla garażu. Jest dużo tańsza i prostsza w budowie, można ją zmieścić także na bardzo małej działce, a ponadto zapewnią podstawową ochronę auta przed warunkami pogodowymi. Warto również pamiętać, że wyznaczone miejsce parkingowe na posesji często jest obowiązkiem wpisanym w warunki zabudowy. W tym artykule sprawdzimy, czym dokładnie jest wiata garażowa, a także jakie korzyści może zaoferować.
Co to jest wiata garażowa?
Wiata garażowa to zadaszona konstrukcja, pod którą znajduje się miejsce lub miejsca parkingowe. W odróżnieniu od garażu nie jest w pełni zabudowana. Ma zapewnić ochronę auta przed opadami deszczu i śniegu, przed zabrudzeniami, a także przed szronem i przymarzaniem szyb. Wiata garażowa z bocznymi ścianami może również zaoferować podstawową ochronę przed aktami wandalizmu. Wiata może być konstrukcją wolnostojącą, ale może być również oparta o jedną ze ścian budynku. W nowoczesnych projektach wiata garażowa stanowi jednocześnie zadaszenie nad wejściem, co ułatwia dotarcie do samochodu bez moknięcia w deszczu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wiatę usytuować z boku budynku i zrobić oddzielne drzwi prowadzące do tego miejsca.
Duże wiaty garażowe mogą być wyposażone w składzik lub pomieszczenie gospodarcze, ale wówczas, jeśli konstrukcja posiada fundamenty to należy ją traktować jako obiekt budowlany, a co za tym idzie, trzeba go uwzględnić w planie zagospodarowania działki, zadbać o prawidłowe odległości od granicy działki, a także dopełnić niezbędnych formalności. Tymczasem wiata bez fundamentów, jako konstrukcja niezwiązana na stałe z gruntem nie jest obiektem budowlanym, dzięki czemu można ją postawić bez formalności, a także bez konieczności zachowania wymaganych odległości od granic działki, o ile oczywiście jej budowa nie wpływa na nieruchomość sąsiada. W praktyce jednak obowiązują przepisy, które nakazują zachowanie przynajmniej trzech metrów od granicy.
Jak wygląda wiata garażowa?
Wiata garażowa posiada wsporniki, na których umocowany jest dach. Może to być dach dwuspadowy, czterospadowy lub płaski, a w momencie gdy wiata przylega do ściany budynku, wówczas można zastosować także dach jednospadowy. Wiata może posiadać zabudowane boczne ściany. Najczęściej stosuje się ażurowe przepierzenia zbudowane z poziomych paneli mocowanych na belkach nośnych konstrukcji. Wiatę należy wyposażyć w oświetlenie, które zapewni większe bezpieczeństwo i komfort parkowania, a także oświetli drogę z wiaty do domu. W nowoczesnych wiatach doprowadza się nawet prąd, zwłaszcza, jeśli dysponujemy samochodem elektrycznym, który będzie tu ładowany.
Z jakich materiałów można wykonać wiatę garażową?
Wiaty garażowe najczęściej są wykonywane z drewna, a ich zadaszeniem może być dachówka, blachodachówka, blacha, jak również transparentne płyty z tworzywa sztucznego, np. z poliwęglanu. Konstrukcję wiaty można wykonać także z metalu – aluminium lub stali nierdzewnej. Z kolei ciekawą alternatywą dla drewna są kompozyty, czyli tworzywa na bazie drewna, ale z domieszką tworzyw sztucznych, dzięki czemu jest to materiał dużo trwalszy. Nowoczesne domy w minimalistycznej stylistyce bardzo często są wyposażone w wiatę murowaną. Tutaj należy jednak zaznaczyć, że wolnostojąca wiata z fundamentami może wymagać pewnych formalności przy budowie, podczas gdy wiata na stałe niezwiązana z gruntem takim formalnościom nie podlega.
Jakie zalety oferuje wiata garażowa?
Wiata garażowa jest przede wszystkim dużo tańsza w porównaniu z garażem. Solidne wiaty garażowe wykonane z drewna można pozyskać w przedziale od 15 do 20 tys. zł. Taniej obecnie wychodzą wiaty wykonane z aluminium, które można kupić w okolicach 12 – 15 tys. zł. Najtańsze wiaty z aluminiową podstawą i zadaszeniem z poliwęglanu można kupić od 5 do 10 tys. zł, ale są to proste konstrukcje nieposiadające bocznych ścian. Duża różnorodność sprawia, że klienci mogą bez trudu znaleźć wiatę pasującą do stylistyki budynku oraz ogrodu. Wiata zapewnia podstawową ochronę przed deszczem, śniegiem, wiatrem, szronem i gradem. Ułatwia także zachowanie karoserii samochodu w czystości. Wiata może również chronić samochód przed aktami wandalizmu, a wówczas kierowcy mogą liczyć na nieco tańszą składkę ubezpieczenia Autocasco.
Wiata czy garaż – które rozwiązanie wybrać?
Wiata nie zastąpi oczywiście pełnoprawnego garażu, który zapewnia pełną ochronę przed warunkami atmosferycznymi, pozwala zostawić samochód w ciepłym miejscu, a także oferuje dodatkową przestrzeń do wykonywania prostych napraw czy prac konserwacyjnych. Garaż jednocześnie chroni przed aktami wandalizmu i przed kradzieżą auta. Jest to jednak rozwiązanie bardzo drogie, zaczynające się od 30 tys. złotych za garaż jednostanowiskowy (mowa o garażach murowanych wolnostojących lub wpisanych w bryłę domu). Jednocześnie, garaż zajmuje cenną powierzchnię działki i posiada ograniczenia, które nie występują w przypadku wiat. W związku z tym, wiata jest rozwiązaniem dużo tańszym, a ponadto pozwala zaoszczędzić miejsce na działce.