Akademia Budowlana

Dokumenty do budowy domu – czyli co trzeba załatwić żeby móc rozpocząć budowę?

Spis treści:

Przed rozpoczęciem budowy domu inwestor musi załatwić szereg dokumentów i przejść przez niezbędne formalności. Choć początkowo wydaje się to trudne i złożone, to w praktyce wystarczy jedynie sprawdzić najważniejsze informacje i postępować systemowo. Zastanawiasz się jaki dokumenty do budowy domu trzeba załatwić na etapie przygotowań? W tym artykule tłumaczymy, jak krok po kroku zdobyć wszystkie najważniejsze dokumenty.

 

Wypis i wyrys z MPZP lub decyzja o warunkach zabudowy

 

Gdy dysponujesz już działką budowlaną musisz zatroszczyć się o dokument, w którym można znaleźć informacje o dokładnym przeznaczeniu działki oraz wymagania, jakie musi spełniać budynek wznoszony na tej działce. Jeśli obszar jest objęty Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego wystarczy udać się do urzędu miasta lub urzędu gminy właściwego dla lokalizacji działki i złożyć wniosek o wypis i wyrys z MPZP. Aby uzyskać ten dokument trzeba uiścić opłatę skarbową, która w zdecydowanej większości przypadków nie przekracza 200 zł.

 

Jeśli działka, na której planujesz budowę domu nie jest objęta MPZP, wówczas należy zdobyć decyzję o warunkach zabudowy. Tutaj warto pamiętać, że działka musi spełniać pewne wymagania, aby wydanie tej decyzji było możliwe. Należy to sprawdzić jeszcze przed zakupem parceli. WZ-kę również można uzyskać w urzędzie miasta lub urzędzie gminy właściwym dla lokalizacji działki. Do wniosku należy załączyć mapę zasadniczą lub katastralną. Właściciel działki może otrzymać decyzję bezpłatnie, natomiast osoba nie będą właścicielem zapłaci za nią ok. 600 zł.

 

Mapa do celów projektowych

 

Następne kroki należy skierować do Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Należy tu złożyć wniosek o wydanie mapy zasadniczej. Najczęściej wykorzystuje się mapę w skali 1:500 lub 1:1000. Za uzyskanie mapy zasadniczej nie powinniśmy zapłacić więcej, niż 100 zł. Mając już tę mapę należy skorzystać z usług wykwalifikowanego geodety, który sporządzi mapę do celów projektowych. Będzie ona niezbędna do wykonania projektu architektoniczno-budowlanego. Koszt takiej mapy wynosi ok. 1000 – 1500 zł.

 

Projekt architektoniczno-budowlany

 

Czas na uzyskanie projektu architektoniczno-budowlanego według którego przebiegać będzie budowa domu. Istnieją dwa sposoby na zdobycie takiego projektu. Większość inwestorów kupuje gotowy projekt domu od jednej z pracowni architektonicznych. Na stronie firmy budowlanej New-House można znaleźć kilkanaście tysięcy gotowych projektów domów od wielu cenionych pracowni, dzięki czemu każdy inwestor znajdzie coś dla siebie. Gotowy projekt należy oddać w ręce architekta, który zajmie się adaptacją projektu. Polega to na dostosowaniu go do specyfiki działki oraz uwarunkowań lokalnych, ale swoje zmiany może wnieść także inwestor. Drugim sposobem jest zamówienie projektu indywidualnego. Zostanie on stworzony przez architekta od podstaw, a kierunek działań wyznaczać będą indywidualne oczekiwania i potrzeby inwestora.

 

Dokumenty potrzebne do uzyskania pozwolenia na budowę

 

Gdy dysponujesz już projektem architektoniczno-budowlanym (w trzech egzemplarzach) możesz rozpocząć starania o uzyskanie pozwolenia na budowę domu. Takiego pozwolenia w 2023 roku wymagają wszystkie domy o powierzchni powyżej 70 m2. W przypadku mniejszych domów sprawę można załatwić w uproszczonej procedurze zgłoszenia prac budowlanych. Idąc do urzędu z wypełnionym wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę, należy zabrać ze sobą:

 

 

Kompletując wszystkie dokumenty do budowy domu masz pewność, że formalności związane z uzyskaniem pozwolenia nie sprawią żadnych trudności, a sprawę uda się załatwić szybko i sprawnie. Teraz pozostaje czekać do 30 dni (w wyjątkowych sytuacjach do 60 dni) na decyzję. Jeśli będzie ona pozytywna, należy jeszcze odczekać 14 dni na jej uprawomocnienie.

 

Dokumenty potrzebne przed rozpoczęciem prac budowlanych         

 

Dysponując pozwoleniem na budowę domu wybierz kierownika budowy, który będzie odpowiedzialny za prowadzenie dziennika budowy. W dzienniku tym dokonywane będą wpisy na temat wszystkich zrealizowanych prac budowlanych. Uzyskaj także zaświadczenie o uprawnieniach kierownika budowy oraz jego oświadczenie, że będzie kierował budową. Potrzebna jest także informację na temat przedsięwzięcia inwestorskiego oraz o informację o bezpieczeństwie pracy i ochronie zdrowia. Z tymi dokumentami możesz zgłosić rozpoczęcie budowy do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. W tym momencie można formalnie rozpocząć prace budowlane.

 

Jak szybko i sprawnie załatwić niezbędne dokumenty do budowy domu?

 

Wszystkie dokumenty do budowy domu można pozyskać bardzo szybko i bez zbędnych trudności, o ile tylko posiada się podstawową wiedzę w tym zakresie. Inwestorzy, którzy chcą usprawnić cały proces często zatrudniają generalnego wykonawcę, który zajmie się nie tylko samą budową domu, ale również załatwianiem formalności niezbędnych do rozpoczęcia budowy. Firma budowlana New House specjalizuje się w kompleksowej budowie domów w technologii murowanej. Nasi fachowcy pomogą Ci w sprawnym załatwieniu wszystkich formalności, co pozwoli w terminie rozpocząć budowę domu.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.