Klasa budynku biurowego określa jego standard, funkcjonalność oraz energooszczędność. Biura o wyższej klasie gwarantują znacznie lepsze warunki do pracy, a także posiadają szereg udogodnień, których nie posiadają budynki niższej klasy. Dwie najbardziej rozpoznawalne klasyfikacje, w których opisywane są klasy budynków biurowych to BOMA (Building Owners and Managers Association International) oraz Modern Office Standards. W tym artykule omówimy, jakie warunki muszą spełniać budynki biurowe, aby zostały zaklasyfikowane do wyższej klasy.
O czym informuje nas klasa budynku biurowego?
Klasyfikacja biurowców pozwala odróżnić podstawowe obiekty biurowe od najnowocześniejszych biurowców, w których stosuje się liczne udogodnienia, które mają zagwarantować pracownikom znacznie wyższy komfort. Klasy budynków biurowych informują o takich kwestiach, jak: standard, powierzchnia, rozplanowanie wnętrz, funkcjonalność, energooszczędność budynku. Dzięki takim klasyfikacjom, najemcy mogą szybciej ocenić standard biura i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wybrana przestrzeń biurowa odpowiada oczekiwaniom ich firmy.
Budynki biurowe o najniższej klasie to po prostu budynki, które spełniają najważniejsze wymagania narzucane przez normy i standardy dla budynków biurowych. Umożliwiają one normalne wykonywanie pracy intelektualnej, ale nie posiadają specjalnych udogodnień, które istotnie wpływałyby na wyższy komfort pracy. Wyższe klasy budynków biurowych zależą od wielu złożonych kwestii: parametrów technicznych obiektu, zastosowanych rozwiązań technologicznych, udogodnień dla pracowników, ale również od lokalizacji biura. Zacznijmy jednak od podstawowych wymagań.
Podstawowe warunki jakie musi spełniać budynek biurowy
Już na etapie projektowania budynku biurowego architekt musi zadbać o zgodność tego obiektu z licznymi normami i standardami. Trzeba uwzględnić ustawę o prawie budowlanym, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, a także rozporządzenia o warunkach technicznych. Podstawowy budynek biurowy musi spełniać następujące wymagania:
- przynajmniej 13 m3 kubatury i 2 m2 wolnej powierzchni podłogi na jednego pracownika przebywającego w biurze przez co najmniej 4 godziny,
- przynajmniej 6 m2 stanowiska pracy na jednego pracownika,
- przynajmniej 3 metry wysokości pomieszczenia (lub 2,5 m w przypadku wnętrz klimatyzowanych, w których pracuje nie więcej niż 4 osoby i na każdą przypada 15 m3 wolnej kubatury),
- minimum 18 st. C w pomieszczeniu, a ponadto, zastosowanie rozwiązań zabezpieczających przed niekontrolowaną emisją ciepła,
- charakterystyka energetyczna nowego budynku zgodna z normami WT 2021.
To tylko niektóre z podstawowych wymagań, które musi spełniać każdy budynek biurowy. Aby jednak uzyskać wyższą klasę, architekt musi zadbać o szereg udogodnień, które pozwolą stworzyć szczególnie komfortowe warunki pracy.