Akademia Budowlana

Dachówka angobowana czy glazurowana – porównujemy!

Spis treści:

Dachówka to niezwykle trwałe, praktyczne, a zarazem estetyczne pokrycie dachowe. Jednak przy wyborze dachówki musimy uwzględnić szereg czynników: materiał wykonania, format, kształt, a także fakturę i kolor wykończenia. W tej kwestii spore znaczenie ma powłoka. To właśnie ze względu na powłokę możemy wyróżnić dachówki angobowana oraz dachówki glazurowane. W tym artykule sprawdzimy, które rozwiązanie okaże się lepsze.

 

Czym właściwie jest angoba i glazury w odniesieniu do dachówki?

 

Dachówki mogą być wykonane z ceramiki lub betonu. To dwa najważniejsze materiały wykorzystywane do ich produkcji. A co w tym wszystkim robi jeszcze angoba i glazura? Są to powłoki, którymi wykańcza się dachówki w celu nadania im odpowiedniej faktury oraz koloru. To od powłoki zależy, czy dachówka będzie lśniąca czy może matowa, a także jaki będzie jej finalny kolor. Wyznacznikiem przy wyborze powłoki jest przede wszystkim stylistyka domu, a także nasze indywidualne poczucie estetyki. W praktyce jednak, wybierając kolor dachu musimy zwrócić uwagę na kwestie formalne.

 

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy mogą pojawić się zapisy dotyczące koloru dachu, jaki można zastosować na budynku wzniesionym na konkretnej działce budowlanej. W naszym artykule o dachach (https://new-house.com.pl/dachy) możesz dowiedzieć się także o innych czynnikach regulowanych przez jeden z powyższych dokumentów. W związku z tym, wybór powłoki wykańczającej dachówkę może być powiązany z MPZP. Jaki jest tego cel? Chodzi o zachowanie spójności krajobrazu i zapobieganie wizualnemu chaosowi. Powłoka nie tylko wpływa na estetykę dachówki, ale również gwarantuje wyższy stopień ochrony.

 

 

 

Czym charakteryzują się dachówki angobowana?

 

Angoba to powłoka wytwarzana na bazie ciekłej gliny z domieszką minerałów i tlenków metali. W naturalnej formie, dachówki angobowane występują w kolorystyce pomarańczowej, czerwonej oraz gliniastej, aczkolwiek spotkamy się również z dachówkami szarymi, czarnymi lub granatowymi. W odróżnieniu od dachówek naturalnych, kolorystyka jest tutaj jednolita na całej powierzchni. Mają połyskujące wykończenie, aczkolwiek połysk ten jest mniejszy, niż w przypadku powłoki glazurowanej.

 

Dachówki angobowane dobrze chronią przed zabrudzeniami, a ich powierzchnia ułatwia usuwanie ewentualnych osadów w trakcie deszczu. Na ich powierzchni znajdują się mikroskopijne pory, które poprawiają właściwości dyfuzyjne, ale z drugiej strony mogą bardziej gromadzić wilgoć. To dosyć uniwersalny wybór, który zapewnia wyższy stopień ochrony w porównaniu z dachówką naturalną, a jednocześnie nie wymaga tak dużych nakładów finansowych, co dachówki glazurowane.

 

Co charakteryzuje dachówki glazurowane?

 

Powłokę glazurowaną uzyskuje się ze zdrobnionego i wstępnie stopionego szkliwa. Dachówki wykończone taką powłoką są idealnie gładkie, co pozwala na lepsze odprowadzanie wody, a ponadto, zapobiega osadzaniu się zabrudzeń. Powłoka zamyka również minimalne pory na powierzchni, co eliminuje ryzyko wchłania wilgoci. Dachówki glazurowane są zatem najbardziej wszechstronnym rozwiązaniem zapewniającym najwyższy poziom ochrony.

 

Minusem jest oczywiście cena. Dachówki glazurowane są najdroższym pokryciem dachowym. Za metr kwadratowy takiej dachówki zapłacimy od 50 złotych za metr kwadratowy, co oznacza, że taka dachówka jest co najmniej 20% droższa od dachówki naturalnej lub angobowanej. Rozwiązanie to jest zalecane inwestorom, którzy pragną zapewnić swojemu dachowi maksymalny poziom ochrony przed zabrudzeniami. Takie pokrycie sprawdza się bardzo efektywnie zwłaszcza na terenach wilgotnych, a także w okolicach lasów oraz innych skupisk wysokich drzew.

 

Dachówki angobowane, glazurowane, a może naturalne?– które wybrać?

 

Dachówki nie muszą posiadać powłoki wykańczającej. Wówczas posiadają naturalną, matową powierzchnię o glinianym kolorze. Brak powłoki wystawia jednak dachówkę na szereg zagrożeń. Ich powierzchnia łatwiej przechwytuje wszelkie zabrudzenia, a to z kolei sprzyja zatrzymywaniu się wilgoci. W rezultacie, w perspektywie długoterminowej dachówki naturalne mogą niszczeć dużo szybciej niż dachówki wykończone powłoką angabonową lub glazurowaną. Dlatego też, wielu ekspertów doradza inwestorom wybór dachówek pokrytych dodatkową powłoką ochronną

 

Dachówki angobowane są wyborem bardzo uniwersalnym. Oferują nam kompromis pomiędzy wyższym stopniem ochrony a ceną materiału. Dlatego to właśnie angoba przeważa jako wybierana powłoka ochronna. Jeśli natomiast dysponujemy większym budżetem, możemy wybrać najlepsze, ale również najdroższe dachówki glazurowane, które gwarantują doskonałą ochronę przed zabrudzeniami oraz wilgocią, a jednocześnie bardzo stylowe wykończenie, które korzystnie wpłynie na wygląd zewnętrzny naszego domu. Na etapie adaptacji gotowego projektu możemy poinformować architekta, jakie dachówki chcemy zastosować do pokrycia dachu.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.