Akademia Budowlana

Opłata adiacencka – co to takiego?

Spis treści:

Opłata adiacencka może zostać naliczona w przypadku, gdy nasza nieruchomość zwiększy swoją wartość na skutek pewnych zdarzeń. Jeśli nie uiścimy tej opłaty, grozi nam egzekucja administracyjna ukierunkowana na przymusowe pobranie należności. Warto zatem dowiedzieć się, czym właściwie jest opłata adiacencka, a także poznać metody bronienia się przed taką opłatą.

 

Co to jest opłata adiacencka?

 

Opłata adiacencka, podobnie jak opłata planistyczna, może zostać naliczona w sytuacji, gdy nasza nieruchomość znacząco zwiększy swoją wartość. W przypadku opłat planistycznych, przyczyną są zamiany dokonane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku opłaty adiacenckiej, powodem do jej naliczenia mogą być następujące sytuacje:

 

W odniesieniu do pierwszego punktu warto zaznaczyć, że samo pojawienie się przyłączy uprawnia gminę do naliczenia opłaty. Nie ma znaczenia, że właściciel nieruchomości nie będzie z nich korzystał. Samo pojawienie się przyłączy zwiększa bowiem wartość nieruchomości, która teraz może zostać sprzedana po dużo wyższej cenie.

 

 

 

Ile wynosi opłata adiacencka?

 

Jest to opłata zmienna uzależniona od mierzalnego wzrostu wartości nieruchomości. W przypadku podziału nieruchomości jest to 30% różnicy, a w sytuacji scalenia i podziału oraz wybudowania urządzeń infrastruktury 50%.

 

Załóżmy hipoteczną sytuację, w której działka budowlana kosztowała 30,000 złotych, ale po wybudowaniu przyłącza kanalizacyjnego, jej realna wartość wzrosła do 50,000 złotych. Różnica wartości wynosi zatem 20,000 złotych. W przypadku wybudowania nowych urządzeń infrastruktury, opłata to 50%, a zatem, opłata adiacencka w tej konkretnej sytuacji wynosi 10,000 złotych. W wielu sytuacjach mówimy zatem o poważnych kwotach.

 

Czy można skutecznie bronić się przed opłatą adiacencką?

 

Opłata adiacencka jest naliczana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Decyzja o ustanowieniu tej opłaty może zapaść od 3 lat od momentu wystąpienia sytuacji, która spowodowała bezpośredni wzrost ceny nieruchomości. Warto również zaznaczyć, że opłata adiacencka jest przywilejem, a nie obowiązkiem gminy. W praktyce, każda sytuacja jest analizowana osobno, a gmina nie musi naliczyć tej opłaty, nawet gdy wzrost wartości nieruchomości jest znaczący. Co możemy zrobić, gdy taka opłata zostanie naliczona?

 

 

Jeśli powyższe metody okażą się nieskuteczne, a właściciel nieruchomości będzie musiał zapłacić należność, można złożyć wniosek do gminy o rozłożenie opłaty adiacenckiej na raty. W większości przypadków właściciele nieruchomości mają możliwość rozłożenia płatności na okres do 10 lat. Same warunki rozłożenia płatność na raty zależy od warunków decyzji o ustaleniu opłaty.

 

Czy można uniknąć opłaty adiacenckiej?

 

Załóżmy, że właściciel nieruchomości zignoruje nakaz uiszczenia opłaty i po prostu nie ureguluje tej należności. W takiej sytuacji, gmina ma możliwość rozpoczęcia postępowania administracyjnego, którego ostatecznym efektem może być egzekucja komornicza. Należność może zostać pobrana przymusowo np. po wejściu na konto bankowe dłużnika. A zatem, jest unikanie opłaty nie należy do rozsądnych rozwiązań. Jeśli opłata adiacencka jest wysoka, należy skonsultować się z prawnikiem, który przeanalizuje wszystkie pisma, poinformuje nas o możliwych rozwiązaniach, a także pomoże sporządzić zarzuty do operatu lub odwołanie do kolegium odwoławczego. W wielu sytuacjach takie działania pozwalają przynajmniej zmniejszyć należność wobec gminy.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.