Projekt architektoniczno-budowlany większości osób kojarzy się przede wszystkim ze schematami, przekrojami, rzutami oraz innymi rysunkami technicznymi budynku. W praktyce jednak równie ważna jest część opisowa, w której zawarte są ważne informacje dla wykonawcy odpowiedzialnego za realizację projektu. Opis techniczny budynku biurowego jest zatem ważną częścią kompletnej dokumentacji projektowej i przybliża parametry oraz funkcje poszczególnych części budynku.
Czym jest opis techniczny budynku biurowego?
Opis techniczny to inaczej część opisowa projektu architektoniczno-budowlanego. Zawiera ona szczegółowe informacje na temat parametrów oraz funkcji poszczególnych części obiektu. Każdy projekt wymaga części opisowej, niezależnie od tego, czy jest to projekt domu jednorodzinnego, czy też projekt budynku biurowego. Opis techniczny, jak sama nazwa wskazuje, to po prostu charakterystyka obiektu zawierająca niezbędne informacje dla wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za jego realizację. W dużej mierze to właśnie na podstawie części opisowej możliwe jest opracowanie kosztorysu budowy. Ponadto, opis techniczny budynku biurowego zostanie skrupulatnie przeanalizowany przez organ administracyjny w trakcie procedury związanej z wydaniem pozwolenia na budowę.
Co obejmuje opis techniczny budynku biurowego?
Opis techniczny budynku biurowego zawiera wszelkie informacje na temat przedmiotu inwestycji. W pierwszej części opisu zawarte będą podstawowe informacje związane z inwestycją, jak również dane inwestora oraz projektanta. Część techniczna musi określać funkcje, jakie będzie pełnił budynek. W tym przypadku jest to budynek biurowy, który ma zapewnić komfortowe warunki do wykonywania pracy umysłowej. W opisie technicznym muszą znaleźć się informacje, które udowodnią, że planowany budynek rzeczywiście zagwarantuje przyszłym pracownikom należyte warunki pracy.
Następnie opis techniczny przechodzi do bardziej szczegółowych informacji na temat planowanego obiektu. Opisuje poszczególne elementy konstrukcyjne na zasadzie od ogółu do szczegółu, instalacje, z których korzystać będzie obiekt, jak również parametry stolarki okiennej oraz drzwiowej. Opis techniczny budynku biurowego zawiera także informacje na temat działki, na których budowany będzie obiekt będący przedmiotem projektu. W treści znajdziemy informacje na temat powierzchni działki, powierzchni zabudowy, kubatury, bilansu powierzchni, orientacji budynku względem innych obiektów, które mogą się już znajdować na działce. Jednym zdaniem – opis techniczny zawiera wszystkie informacje, które będą potrzebne wykonawcy na etapie budowy budynku biurowego.