Akademia Budowlana

Budynki usługowe – czym odznaczają się te obiekty?

Spis treści:

Budynki usługowe to obiekty użyteczności publicznej spełniające określone warunki i normy oraz posiadające funkcjonalny rozkład wnętrz dostosowany do świadczenia określonych usług. Biorąc pod uwagę wymagania, jakie musi spełniać budynek usługowy, realizacja takiej inwestycji jest nieco trudniejsza, aniżeli budowa domu. W tym artykule tłumaczymy, czym charakteryzują się budynki biurowe oraz w jaki sposób można uzyskać projekt takiego obiektu.

 

Czym właściwie jest budynek usługowy?

 

Budynek usługowy nie posiada jednoznacznej definicji prawnej. Jest to obiekt użyteczności publicznej, przystosowany do wyświadczania określonych usług, w tym również usług gastronomicznych. Do lokali usługowych zaliczają się także te, w których prowadzony jest handel. Pokrewną grupą budynków są budynki usługowo-biurowe wyposażone w pomieszczenia, które umożliwiają pracownikom komfortowe wykonywanie pracy umysłowej. Reasumując, do grona budynków usługowych zaliczyć możemy wszystkie budynki, które są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa, których działalność opiera się na świadczeniu określonych usług klientom.

 

Jakie pomieszczenia może posiadać budynek usługowy?

 

Budynki usługowe, ze względu na pełnioną funkcję, często są podzielone na kilka części. Pierwsza z nich to oczywiście powierzchnia usługowa, do której mają dostęp wszyscy klienci. Zwykle to ona stanowi główny udział w powierzchni użytkowej. Do tego dochodzi część socjalna przeznaczona wyłącznie dla pracowników. Zwykle do części socjalnej zalicza się toaleta, aneks kuchenny, a czasem także pokój rozrywkowy przeznaczony do odpoczynku. Budynki usługowe posiadają również część gospodarczą, na którą składa się kotłownia, magazyny, serwerownia oraz inne pomieszczenia, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego obiektu.

 

Jak już mówiliśmy, budynki usługowe mogą być również wyposażone w część biurową. Takie pomieszczenia muszą być dostosowane do określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, tak, aby umożliwić pracownikom wykonywanie pracy umysłowej w komfortowych warunkach. Część biurową mogą posiadać chociażby sklepy stacjonarne świadczące również sprzedaż przez Internet.

 

Nieco inny będzie układ restauracji, barów, domów weselnych oraz innych obiektów związanych z gastronomią. Poza wyżej wymienionymi pomieszczeniami, tutaj bardzo istotną rolę odgrywać będzie kuchnia, chłodnia oraz inne pomieszczenia umożliwiające świadczenie usług gastronomicznych. W przypadku domów weselnych mamy także pokoje gościnne. Rozkład pomieszczeń w budynku usługowym jest niezwykle ważny – zależy od niego m.in. zakres formalności, ale również to, jak wiele osób będzie mogło bezpiecznie korzystać z danego obiektu.

 

Jakie normy muszą spełniać budynki usługowe?

 

To zależy od dokładnego przeznaczenia budynku usługowego. Już na etapie projektowania trzeba wziąć pod uwagę kwestie związane z bezpieczeństwem pracowników oraz klientów. Szczególnie istotna jest chociażby odporność ogniowa oraz zabezpieczenia przeciwpożarowe. Do tego należy uwzględnić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przypisane do określonych stanowisk pracowników, którzy będą wykonywali w danym obiekcie swoje obowiązki. W przypadku pomieszczeń biurowych jest to chociażby minimalna kubatura, wysokość oraz powierzchnia stanowiska pracy.

 

Wszystkie budynki usługowe muszą również spełniać normy związane z charakterystyką energetyczną. Normy WT2021 regulując maksymalne zapotrzebowanie obiektu na energię pierwotną, jak również maksymalny dopuszczalny współczynnik przenikania ciepła dla poszczególnych przegród. Biorąc pod uwagę, że budynki biurowe są obiektami użyteczności publicznej, w przypadku wielu takich obiektów konieczne może się okazać dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych.

 

Na jakich działkach można budować budynki usługowe?

 

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, budynki biurowe można wznosić na działkach położonych na terenach zabudowy usługowej. Są one oznaczone w planie kolorem czerwonym oraz literą U. Warto również wymienić tu tereny usług sportu i rekreacji oraz tereny rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2. MPZP dopuszcza także działki o przeznaczeniu mieszanym, np. MN/U, na których równie dobrze może stanąć dom jednorodzinny, jak również budynek usługowy. Na działkach pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną zwykle możliwe jest postawienie domu i wygospodarowanie w nim powierzchni usługowej, np. gabinetu do przyjmowania klientów.

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze projektu budynku usługowego?

 

Dobry projekt budynku usługowego powinien być dostosowany do oczekiwań firmy, która będzie go użytkować. Innego obiektu potrzebować będzie warsztat mechaniczny, biuro podróży czy też dom weselny. Pomimo bardzo zróżnicowanych funkcji powyższych obiektów, wszystkie z nich klasyfikują się do grona obiektów usługowych. W związku z tym, warto sprawdzić, z myślą o jakiej formie działalności powstał wybrany projekt, jakie pomieszczenia posiada, jaka jest jego powierzchnia użytkowa. Należy te parametry zestawić z celem inwestycji oraz liczbą osób, która będzie użytkować obiekt.

 

Biorąc pod uwagę, jak wiele złożonych aspektów trzeba wziąć pod uwagę, lepszym rozwiązaniem może okazać się indywidualny projekt budynku usługowego. Można go zamówić u wyspecjalizowanego architekta, który stworzy projekt na miarę indywidualnych potrzeb inwestora. Tak powstają duże budynki biurowe dla konkretnych firm. Firma budowlana New-House zatrudnia wykwalifikowanych architektów, którzy mogą dla Ciebie stworzyć indywidualny projekt budynku biurowego.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.