Akademia Budowlana

Podział działki rolnej – jak wygląda ta procedura?

Spis treści:

Podział działki rolnej umożliwia wyodrębnienie kilku parceli z jednej działki rolnej. Takiego podziału często dokonują inwestorzy planujący sprzedaż działek lub też osoby, które mają w planach przekształcenie działki rolnej na działkę budowlaną, co umożliwi np. budowę domu na tym terenie. Podział działki rolnej wiąże się z pewnymi formalnościami.

 

Na czym polega podział działki rolnej?

 

Podział gruntów rolnych polega na wyodrębnieniu kilku osobnych parceli z własnymi numerami ewidencyjnymi z jednej większej działki o charakterze rolnym. Planując taki podział należy pamiętać o tym, że zgodnie z ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego działka rolna nie powinna być mniejsza, niż 0,3 ha. W praktyce jednak istnieje możliwość podziału mniejszych działek rolnych, jak również podział działek, w wyniku którego powstanie przynamniej jedna parcela o powierzchni poniżej 0,3 ha. Podział działki rolnej można dokonać w trybie administracyjnym lub w trybie geodezyjnym. Tryb administracyjny obowiązuje w sytuacji, gdy jedna z wyodrębnionych parceli ma mieć mniej, niż 0,3 ha. Tryb geodezyjny stosuje się do większych działek rolnych o powierzchni ponad 1 ha. 

 

W jakim celu wykonuje się podział działki rolnej?

 

Podział działki rolnej jest zwykle podyktowany chęcią sprzedaży parceli za atrakcyjną cenę. Warto zauważyć, że tylko działki rolne o powierzchni poniżej 0,3 ha mogą być kupowane bez ograniczeń w przypadku osób niebędących rolnikami. W przypadku większych działek rolnych prawo pierwokupu ma Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Właściciele dużych działek rolnych, którzy nie prowadzą na nich działalności rolnej dokonują podziału, aby móc zaoferować mniejsze parcele osobom, które są zainteresowane zakupem takiej działki z myślą o zmianie przekształcenia i budowie domu.

 

Podziału działki dokonują także inwestorzy, którzy chcą przekazać część ziemi w darowiźnie, np. bliskim członkom rodziny. Kolejna sytuacja to chęć uzyskania mniejszej parceli, którą łatwiej będzie przekształcić w działkę budowlaną, która umożliwi zrealizowanie konkretnej inwestycji, np. budowę domu. Popularnym zjawiskiem jest także podział działki rolnej na kilka parceli w celu dzierżawy gruntu innym rolnikom, którzy będą na nich prowadzić działalność rolną.

 

Podział działki rolnej o powierzchni poniżej 0,3 ha

 

Jak już mówiliśmy, zgodnie z ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego, działka rolna nie powinna być mniejsza, niż 0,3 ha. Czy istnieje zatem możliwość podziału mniejszej parceli? Jak najbardziej, ale tylko w kilku sytuacjach. Pierwszy wyjątek to sytuacja, w które grunt ma zostać przeznaczony na powiększenie sąsiedniej nieruchomości. Druga sytuacja ma zawiązek z przeprowadzeniem regulacji granic pomiędzy powstałymi parcelami. Ponadto, jeśli wyodrębniona działka ma dalej służyć celom rolniczym, nie musi spełniać dodatkowych warunków.

 

No dobrze, a co w sytuacji, gdy inwestor chce podzielić działkę rolną w taki sposób, że jedna z wyodrębnionych parceli będzie mniejsza niż 0,3 ha? Taka sytuacja jest możliwa w dwóch przypadkach. Pierwsza sytuacja zakłada utrzymanie warunków zabudowy. Należy jednak pamiętać, że otrzymanie takiej decyzji dla gruntów rolnych jest możliwe tylko w szczególnych sytuacjach. Istnieje także możliwość uzyskania mniejszej parceli w sytuacji, gdy działka ma dwóch współwłaścicieli, którzy chcą zrezygnować ze współwłasności. Wówczas podział dokonuje się na drodze sądowej.

 

W jaki sposób można wykonać podział działki rolnej?

 

W przypadku trybu administracyjnego, stosowanego w przypadku parceli o powierzchni do 0,3 ha. W tym toku postępowania należy złożyć wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Wniosek powinien zawierać wymagane załączniki, w tym: odpis z księgi wieczystej, wstępny projekt podziału działki rolnej (realizowany przez geodetę), wypis i wyrys z katastru nieruchomości, a także inne dokumenty wymagane przez urząd. W przypadku pozytywne decyzji ze stronu organu administracyjnego można zatrudnić geodetę, który sporządzi odpowiedni projekt, a następnie wykona wszystkie czynności niezbędne do podziału działki rolne.

 

Dla działek o powierzchni powyżej 0,3 ha stosuje się natomiast tryb geodezyjny. W tym toku postępowania właściciel nieruchomości składa wniosek do geodety, a następnie przekazuje dokumentację do uwierzytelnienia przez państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny. Podział działki rolnej w toku geodezyjnym nie wymaga zgody organu administracyjnego, dzięki czemu zazwyczaj zajmuje mniej czasu.

 

Podział działki rolnej – ile czasu zajmuje? Jakie są koszty?

 

Jeśli chodzi o czas trwania tej procedury, podział działki rolnej zwykle wymaga ok. 4 – 5 miesięcy na zrealizowanie wszystkich niezbędnych czynności. Jest to czas oczekiwania dla trybu administracyjnego. W przypadku trybu geodezyjnego większość formalności można załatwić dużo szybciej. Jeśli chodzi o koszty, wyróżniamy koszty geodezyjne i administracyjno-urzędowe. Za usługi geodety zwykle trzeba zapłacić ok. 2000 – 3000 zł, natomiast suma kosztów administracyjno-urzędowych oscyluje w granicy 500-600 zł. To jednak nie wszystko. Jeśli podział działki rolnej będzie skutkować wzrostem wartości nieruchomości, wówczas lokalny organ administracji ma możliwość naliczenia opłaty adiacenckiej, która nie powinna być wyższa, niż 30% różnicy wartości.

 

Podział działki rolnej to żywotny temat, który interesuje zarówno właścicieli, których celem jest podział w celu sprzedaży mniejszych parceli za lepszą cenę, jak również osób, które chcą dokonać takiego podziału, aby łatwiej przekształcić działkę rolną na cele budowlane. W artykule na temat działek możesz dowiedzieć się więcej na temat różnych rodzajów gruntów oraz o formalnościach, jakie trzeba spełnić, aby na danej działce możliwa była budowa domu lub innego obiektu. Znajdziesz tu również cenne informacje na temat tego, na co zwrócić uwagę przy zakupie działki.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.