Nieutwardzona droga dojazdowa może stwarzać poważne utrudnienia zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy gruntowa droga może okresowo zmieniać się w rozmokłe bagno, które sprawi sporo trudności nawet samochodom. Nierówności i koleiny tworzące się w takiej stanowią zagrożenie dla zawieszenia i karoserii. W związku z tym, dobrym pomysłem może być utwardzenie drogi dojazdowej prowadzącej do działki budowlanej. Kiedy jest to potrzebne? W jaki sposób można utwardzić drogę?
Kiedy należy utwardzić drogę dojazdową do działki?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie ma takich okoliczności, które tworzyłyby obowiązek utwardzenia drogi dojazdowej. Leży to w gestii zarządcy drogi, czyli w tym przypadku właściciela lub właścicieli działek, do których prowadzi taka droga. Jedynym wymogiem, który trzeba spełnić przy budowie drogi dojazdowej jest jej szerokość – powinna ona wynosić nie mniej niż 3 metry. Jednak w wielu sytuacjach utwardzenie drogi dojazdowej jest konieczne, aby zachować nieograniczony dostęp do drogi publicznej.
Nieutwardzona droga będzie stwarzać dużo trudności zwłaszcza w przypadku niesprzyjających warunków wodno-gruntowych. Nieprzepuszczalny grunt będzie przyczyniał się do utrzymywania wody w wierzchnich warstwach gruntu, przez co nieutwardzona droga stanie się podmokła i bardzo trudna w użytkowaniu. Jeśli do tego dochodzi rzeźba terenu ze skarpą nachyloną do drogi, problem przy ulewnych deszczach i roztopach gwarantowany. Podmokła droga może sprawić ogromne trudności samochodom osobowym, nie mówiąc o sprzęcie ciężkim, który jakoś musi dotrzeć na budowę. Droga gruntowa ponadto sprzyja uszkodzeniom zawieszenia oraz karoserii samochodu. W związku z tym, zawsze warto rozważyć utwardzenie drogi dojazdowej.
W jaki sposób można utwardzić drogę dojazdową?
Istnieje kilka sposobów na utwardzenie drogi dojazdowej. Różnią się one nakładem prac, kosztami takiego przedsięwzięcia, ale również trwałością efektów. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze sposoby na utwardzenie drogi gruntowej prowadzącej do działki:
- Wysypanie kamieni, kruszywa i gruzu – najtańszy i zdecydowanie najczęściej stosowany patent. Jego atutem jest przede wszystkim bardzo niska cena, ponieważ odpowiedni materiał można kupić nawet za 20 – 30 zł za tonę, podczas gdy gruz można otrzymać nawet za darmo. Jest to jednak rozwiązanie mało trwałe. Aby chociaż trochę wydłużyć żywotność takiego utwardzenia, wysypane kamienie i kruszywo muszą zostać przewalcowane. W innym wypadku wystarczy kilka dni ulewnych deszczów, aby podmyć drogę i stworzyć w niej nierówności. Bardziej trwały będzie drobny żwir, ale tutaj cena materiału znacznie wzrasta.
- Kratki trawnikowe – jeśli zastanawiasz się nad wyborem powyższego rozwiązania, koniecznie rozważ zakup kratek trawnikowych, które można usytuować na takiej powierzchni. Kratki będą zapobiegać wypłukiwaniu materiału i znacznie wydłużą żywotność drogi. Stworzą także dużo bezpieczniejszą trasę dla zawieszenia i karoserii samochodu.
- Płyty betonowe – są to klasyczne płyty zbrojone o wymiarach 300 x 150 cm. Szerokość 3 metrów sprawia, że spełniają one wytyczne dla szerokości drogi dojazdowej. To rozwiązanie powszechnie stosowane nawet przez deweloperów, którzy w ten sposób tworzą tymczasowe drogi dojazdowe dla nowo budowanych bloków. Jest to rozwiązanie bardzo trwałe, jako iż płyty betonowe mogą pełnić funkcje drogi przez wiele lat. Niestety, komfort jazdy po takich płytach pozostawia wiele do życzenia. Mogą one tworzyć ryzyko uszkodzenia zawieszenia. Bardziej estetycznym i trwałym rozwiązaniem są mniejsze płyty ażurowe, ale są one zdecydowanie droższe.
- Kostka brukowa – rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie w przypadku krótkich dróg dojazdowych, ze względu na bardzo wysoką cenę. Koszt metra kwadratowego kostki nadającej się do budowy drogi zaczynają się od 30 zł za metr kwadratowy. Droga dojazdowa o szerokości 3 metrów i długości 50 metrów ma powierzchnię 150 m2, a zatem utwardzenie takiej drogi kostką to wydatek rzędu 4500 – 5000 zł za sam materiał. Zaletami tego rozwiązania są bardzo wysoka trwałość, a zarazem wysoka estetyka.
- Asfalt lub destrukt bitumiczny – te rozwiązania są bardzo rzadko stosowane w przypadku dróg dojazdowych ze względu na bardzo wysokie koszty i konieczność zastosowania ciężkiego sprzętu. Jeśli jednak droga dojazdowa prowadzi do kilku nieruchomości, a ich właściciele są zgodni do złożenia się na stworzenie takiej drogi, wówczas jest to opcja godna rozważenia.
Jak widzisz, istnieje wiele sposobów na utwardzenie drogi dojazdowej, a co ważne, nie zawsze generują one wysokie koszty. Dlatego też, biorąc pod uwagę korzyści płynące z utwardzenie drogi dojazdowej, warto zastanowić się nad takim wydatkiem.