Akademia Budowlana

Ławy, stopnie kominiarskie, drabiny – wszystko o komunikacji dachowej

Spis treści:

System komunikacji dachowej znacznie ułatwia wykonywanie prac konserwacyjnych na dachu, a ponadto może służyć także jako element zabezpieczenia przeciwśniegowego. Nie we wszystkich domach zachodzi obowiązek montażu komunikacji dachowej, ale jest to zalecane przy wszystkich dachach spadzistych. W skład takiej komunikacji wchodzą: ławy, stopnie, drabiny, a także podesty. W tym artykule dowiesz się więcej na temat systemu komunikacji dachowej.

 

Co to jest komunikacja dachowa i do czego służy?

 

Komunikacja dachowa to system elementów montowanych na dachu, w celu ułatwienia i usprawnienia poruszania się po połaciach dachu. W ten sposób można dużo łatwiej przeprowadzić niezbędne prace konserwacyjne, jak chociażby przegląd komina, czy wymianę uszkodzonego pokrycia dachowego. Najważniejsze elementy komunikacji dachowej to: ławy, stopnie, drabiny, a także podesty kominiarskie. Systemy te montuje się w okolicy wyłazu dachowego, a także nieopodal komina. Choć nie wszystkie domy muszą być wyposażone w takową komunikację, jest ona wskazana przy domach spadzistych, ponieważ pozwala uniknąć wielu poważnych problemów.

 

Czy komunikacja dachowa jest obowiązkowa?

 

Komunikacja dachowa jest obowiązkowa w przypadku domów z przynajmniej dwoma kondygnacjami, w których zastosowano dach spadzisty o kącie nachylenia połaci 25% lub większym. Jest to ok. 14-15 st., a zatem stosunkowo niewiele. Powyższe przepisy sprawiają, że wiele nowych domów piętrowych i z poddaszem użytkowym musi być wyposażonych w komunikację dachową. Taki system jest konieczny także w przypadku, gdy na dachu zastosowano łamliwe pokrycie. Zgodnie z przepisami, wyżej omówione domy muszą być wyposażone w wyjście prowadzące na dach (np. wyłaz dachowy pełniący na co dzień rolę okna dachowego), a także w stałe dojście do kominów, anten i urządzeń technicznych.

 

Ławy, stopnie, drabiny – elementy komunikacji dachowej

 

Najczęściej spotykane elementy komunikacji dachowej to ławy i stopnie kominiarskie. Są one do siebie bardzo podobne, ale stopnie kominiarskie mają zabudowane ranty, które zwiększają bezpieczeństwo wchodzenia, podczas gdy ławy są zazwyczaj szersze i mają płaskie ranty. Stopnie mają przede wszystkim ułatwić wchodzenie po połaci dachowej w orientacji pionowej, natomiast ławy służą zwykle do komunikacji poziomej, a także jako miejsce, z którego fachowiec będzie prowadził określone prace konserwacyjne, np. inspekcje komina lub układu wentylacji.

 

Bardzo zbliżone do ław kominiarskich są także podesty kominiarskie. Są one zwykle dłuższe i szersze, ale podobnie jak ławy mogą służyć do komunikacji poziomej oraz do wykonywania prac. Dłuższe podesty mogą stanowić także barierę przeciwśnieżną. Ostatnim rozwiązaniem są drabiny kominiarskie, które na stałe montuje się na dachu. Zazwyczaj są wykonane z aluminium i pomalowane w kolorze dachówki, tak, aby nie rzucać się w oczy. Drabiny mogą zastąpić stopnie kominiarskie i prowadzić do ławy, podestu lub bezpośrednio do komina.

 

Dlaczego warto wyposażyć dach w elementy komunikacyjne?

 

Komunikacja dachowa oferuje wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala bezpiecznie poruszać się po dachu w celu wykonywania prac konserwacyjnych. Jest to bardzo ważne np. w domach wyposażonych w fotowoltaikę lub panele solarne. Z podestu można łatwo wyczyścić panele, co korzystnie wpłynie na ich możliwość wykorzystania energii słonecznej. System komunikacji dachowej przydaje się także w sytuacjach nagłych, np. przy niedrożności przewodów kominowych. W zimie, gdy dach jest śliski i niebezpieczny, kominiarz może odmówić prac konserwacyjnych lub naprawy, o ile nasz dach nie będzie wyposażony w odpowiedni system komunikacji.

 

Systemy komunikacji dachowej często są wielofunkcyjne i mogą służyć także jako zabezpieczenie przeciwśniegowe. Pozwalają zatrzymać lub poporcjować ześlizgujące się z dachu połacie śniegu tak, aby nie uszkodziły pokrycia dachowego. Wielu producentów pokryć dachowych oferuje rozwiązania systemowe, czyli elementy komunikacyjne dostosowane do konkretnego pokrycia rodzajem materiału, kolorem, jak również sposobem wykonania. Wykonanie systemu komunikacji dachu nie jest kosztowne, a w przyszłości może wybawić właściciela domu od wielu problemów.

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze komunikacji dachowej?

 

Systemy komunikacji dachowej muszą być trwałe i stabilne, dlatego bardzo ważną kwestią jest wybór materiału, z którego będą wykonane. Zwykle takie elementy wykonuje się z aluminium lub stali nierdzewnej. Dodatkowo są one pokryte powłokami antypoślizgowymi, które dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo poruszania. Aby komunikacja dachowa nie rzucała się w oczy, powinna być w kolorze pokrycia. Wielu producentów oferuje rozwiązania systemowe, w których wraz z pokryciem można pozyskać także niezbędne elementy wykończenia dachu. Komunikacja dachu powinna być rozmieszczona zgodnie z projektem – elementy muszą zaczynać się przy wyłazie dachowym i prowadzić do dachu, anteny oraz urządzeń technicznych.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.