Budynki biurowe są projektowane z myślą o wykonywania pracy w komfortowych warunkach. Jednocześnie, tego typu budynki muszą spełniać określone normy techniczne opisane w prawie budowlanym, ale również rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czym charakteryzuje się projekt budynku biurowego? Jakie pomieszczenia powinny się w nim znaleźć? Jaka powierzchnia budynku będzie optymalna?
Czym charakteryzuje się projekt budynku biurowego?
Pomieszczenia biurowe muszą spełniać określone normy i wymagania, aby zapewnić pracownikom wysoki komfort pracy. Liczy się nie tylko dostępna przestrzeń, ale również wilgotność i temperatura powietrza, co wpływa na wybór niektórych rozwiązań, takich jak chociażby: zastosowana termoizolacja, wentylacja, rodzaj okien, a także klimatyzacja. Projekty budynków biurowych posiadają także funkcjonalny układ wnętrz, tak, aby zapewnić pracowniom większą swobodę.
Ważną kwestią jest wyodrębnienie stref, do których dostęp będą mieli klienci, a także stref, które będą zarezerwowane wyłącznie dla pracowników biura, np. magazyn czy pokój socjalny. Wyznacznikiem poszczególnych parametrów budynku będzie przede wszystkim liczba pracowników, a także specyfika planowanej działalności gospodarczej. Jednym z czynników, na który zwraca się większą uwagę przy planowaniu biura jest chociażby odpowiednia akustyka wnętrz.
Jaką powierzchnię powinien mieć budynek biurowy?
To zależy przede wszystkim od tego, ilu pracowników będzie korzystało z budynku, a także, jakie pomieszczenia w tym budynku będą niezbędne. Przyjmuje się, że na każdego pracownika spędzającego w biurze przynajmniej 4 godziny dziennie przypadać powinno 13 m2 kubatury oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi. Ile zatem miejsca potrzebuje jeden pracownik do komfortowej pracy? Powinno to być przynajmniej 6 – 7 m2, natomiast absolutne minimum to 3,5 m2. Projekty budynków biurowych muszą także zakładać minimalną wysokość pomieszczeń, która została ustalona na poziom 3 m.
Jeśli w pomieszczeniu nie będzie przebywać więcej, niż 4 osoby, a ponadto, będzie ono spełniać wszelkie normy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, wówczas można starać się o zgodę państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego o zmniejszenie wysokości do 2,5 metra. Niewielkie biura dla kilku pracowników zazwyczaj mają powierzchnię zbliżoną do domu jednorodzinnego, natomiast duże biurowce oferują kilka, a nawet kilkanaście metrów kwadratowych. Wyznacznikiem są zatem indywidulane potrzeb inwestora.
Jakie pomieszczenia obejmuje projekt budynku biurowego?
Wybierając projekt budynku biurowego należy się także zastanowić nad tym, jakie pomieszczenia powinny się w nim znaleźć. Niezbędna jest oczywiście przestrzeń do pracy, stanowiąca główną część takiego budynku. Aby zapewnić pracownikom lepsze warunki i komfortowe przerwy, budynek powinien posiadać także pokój socjalny z aneksem kuchennym. Jeśli biuro będzie przyjmowało klientów lub interesantów, wówczas konieczna jest poczekalnia z toaletą, a także przestrzeń sklepowa, na której można zaoferować określone produkty lub usługi. A jeśli działalność gospodarcza obejmować będzie handel, wówczas budynek biurowy potrzebuje również magazynu. Do tego dochodzi standardowo kotłownia, pomieszczenia gospodarcze oraz ewentualnie garaż.