Akademia Budowlana

Projekty budynków biurowych – czym charakteryzują się projekty tego typu?

Spis treści:

 

biurowy budynek

 

Budynki biurowe są projektowane z myślą o wykonywania pracy w komfortowych warunkach. Jednocześnie, tego typu budynki muszą spełniać określone normy techniczne opisane w prawie budowlanym, ale również rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czym charakteryzuje się projekt budynku biurowego? Jakie pomieszczenia powinny się w nim znaleźć? Jaka powierzchnia budynku będzie optymalna?

 

Czym charakteryzuje się projekt budynku biurowego?

 

Pomieszczenia biurowe muszą spełniać określone normy i wymagania, aby zapewnić pracownikom wysoki komfort pracy. Liczy się nie tylko dostępna przestrzeń, ale również wilgotność i temperatura powietrza, co wpływa na wybór niektórych rozwiązań, takich jak chociażby: zastosowana termoizolacja, wentylacja, rodzaj okien, a także klimatyzacja. Projekty budynków biurowych posiadają także funkcjonalny układ wnętrz, tak, aby zapewnić pracowniom większą swobodę.

 

Ważną kwestią jest wyodrębnienie stref, do których dostęp będą mieli klienci, a także stref, które będą zarezerwowane wyłącznie dla pracowników biura, np. magazyn czy pokój socjalny. Wyznacznikiem poszczególnych parametrów budynku będzie przede wszystkim liczba pracowników, a także specyfika planowanej działalności gospodarczej. Jednym z czynników, na który zwraca się większą uwagę przy planowaniu biura jest chociażby odpowiednia akustyka wnętrz.

 

budowa budynku biurowego

 

Jaką powierzchnię powinien mieć budynek biurowy?

 

To zależy przede wszystkim od tego, ilu pracowników będzie korzystało z budynku, a także, jakie pomieszczenia w tym budynku będą niezbędne. Przyjmuje się, że na każdego pracownika spędzającego w biurze przynajmniej 4 godziny dziennie przypadać powinno 13 m2 kubatury oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi. Ile zatem miejsca potrzebuje jeden pracownik do komfortowej pracy? Powinno to być przynajmniej 6 – 7 m2, natomiast absolutne minimum to 3,5 m2. Projekty budynków biurowych muszą także zakładać minimalną wysokość pomieszczeń, która została ustalona na poziom 3 m.

 

Jeśli w pomieszczeniu nie będzie przebywać więcej, niż 4 osoby, a ponadto, będzie ono spełniać wszelkie normy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, wówczas można starać się o zgodę państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego o zmniejszenie wysokości do 2,5 metra. Niewielkie biura dla kilku pracowników zazwyczaj mają powierzchnię zbliżoną do domu jednorodzinnego, natomiast duże biurowce oferują kilka, a nawet kilkanaście metrów kwadratowych. Wyznacznikiem są zatem indywidulane potrzeb inwestora.

 

Jakie pomieszczenia obejmuje projekt budynku biurowego?

 

Wybierając projekt budynku biurowego należy się także zastanowić nad tym, jakie pomieszczenia powinny się w nim znaleźć. Niezbędna jest oczywiście przestrzeń do pracy, stanowiąca główną część takiego budynku. Aby zapewnić pracownikom lepsze warunki i komfortowe przerwy, budynek powinien posiadać także pokój socjalny z aneksem kuchennym. Jeśli biuro będzie przyjmowało klientów lub interesantów, wówczas konieczna jest poczekalnia z toaletą, a także przestrzeń sklepowa, na której można zaoferować określone produkty lub usługi. A jeśli działalność gospodarcza obejmować będzie handel, wówczas budynek biurowy potrzebuje również magazynu. Do tego dochodzi standardowo kotłownia, pomieszczenia gospodarcze oraz ewentualnie garaż.