Gdzie uzyskać zezwolenie na lokalizację zjazdu z drogi publicznej na naszą posesję, aby było to wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami? Poniżej podpowiadamy Wam, gdzie je uzyskać oraz jakie dokumenty będą do tego niezbędne.
Czym jest zjazd z drogi publicznej?
Wedle prawa zjazd jest połączeniem drogi publicznej z nieruchomością, która położona jest przy drodze stanowiące bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej. Warto pamiętać, że zjazd nie stanowi skrzyżowania, co podkreślono w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
Kto odpowiada za budowę zjazdu na posesję?
Za budowę zjazdu na posesję odpowiadają jej właściciele bądź użytkownicy. Jednak jest pewien wyjątek. W przypadku, kiedy przebudowę wymusza przebudowa drogi publicznej, do budowy zjazdu zobowiązany jest zarządca drogi.
Zezwolenie na lokalizację zjazdu na działkę krok po kroku
Przystępując do budowy zjazdu, na samym początku powinniśmy dokładnie ustalić, jakiej kategorii jest droga, przy której ów zjazd będzie wykonany. Kolejnym krokiem jest udanie się do zarządcy drogi z odpowiednim wnioskiem o wydanie decyzji, która umożliwi zlokalizowanie zjazdu. Jeśli droga jest gminna, udać musimy się do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. W przypadku drogi powiatowej, jej zarządcą jest zarząd powiatu, w przypadku zaś drogi wojewódzkiej – zarząd województwa. Jeśli mówimy o drodze krajowej, to udać musimy się do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Wniosek o zezwolenie na lokalizacje zjazdu na działkę będzie wymagał też kilku dokumentów. Mimo że przepisy nie regulują tej kwestii, urzędy wymagają dostarczenia:
- kopii aktualnej mapy zasadniczej albo sytuacyjno-wysokościowej w skali 1:500 lub 1:100, na której oznaczone zostało planowane miejsce wykonania zjazdu;
- kopii aktualnego dokumentu, który potwierdzi tytuł prawny do nieruchomości (może być nim chociażby wypis aktu notarialnego);
- pełnomocnictwo, jeżeli wnioskodawca reprezentowany będzie przez pełnomocnika;
- dokument potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej za wydanie decyzji zezwalającej na lokalizację zjazdu (jej wysokość wynosi 82 zł) oraz jeśli będziemy udzielać pełnomocnictwa, niezbędny będzie dokument je potwierdzający (jego wysokości wynosi 17 zł).
Jakie informacje możemy znaleźć w zezwoleniu na lokalizację zjazdu?
Wydane zezwolenie na lokalizację zjazdu określa dokładne położenie i parametry techniczne, jakie powinny go charakteryzować. Zjazd indywidualny cechuje się szerokością minimalną 4,5 metra, z czego jezdnia nie może być węższa niż 3 metry i nie szersza niż jezdnia na drodze. Nawierzchnia pasa drogowego powinna być przynajmniej twarda.
O czym jeszcze warto wiedzieć?
Zarządca drogi wydaje zgodę w drodze decyzji administracyjnej, której czas jest nieokreślony. Może ona jednak wygasnąć, jeśli w ciągu 3 lat nie wybudujemy zjazdu.
Co w przypadku, kiedy nasz wniosek nie spełnia wymagań, które określone są w przepisach prawa? W takim wypadku zarządca drogi wydaje decyzję odmowną, ewentualnie może wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu, które będzie ograniczone czasowo.
Wnioskodawca ma także możliwość odwołać się od decyzji odmownej w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Wyjątek stanowią decyzje, które wydawane są przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W tym przypadku możemy zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie naszej sprawy.