Wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków to bardzo ważny dokument w procesie postępowań sądowych i administracyjnych związanych z różnego typu nieruchomościami, na przykład w momencie sporządzania operatu szacunkowego lub nabywania nieruchomości. Co trzeba wiedzieć o tym dokumencie i procesie związanym z korzystania z niego? Odpowiemy na wszystkie najczęstsze pytania o wypis i wyrys z rejestru gruntów.
Firma New-House powstała w 1991 roku, od tego czasu wybudowaliśmy już ponad 1500 domów jednorodzinnych. Początkowo realizowaliśmy nasze usługi tylko w Warszawie i okolicach, ale rozwój naszej firmy pozwolił na to, byśmy współpracowali z inwestorami w całej Polsce. Główną usługą w naszej ofercie jest kompleksowa budowa domów, dzięki czemu możemy zapewnić inwestorom bezstresowy proces realizacji – to my dbamy o każdy szczegół i ponosimy za nie pełną odpowiedzialność. Współpracowaliśmy już z wieloma inwestorami, którzy mieli różne potrzeby i oczekiwania. Każdy z nich mógł liczyć nie tylko na solidne wykonawstwo, ale również na nasze wsparcie merytoryczne i doradztwo. Zajmujemy się również wieloma kwestiami formalnymi, dlatego doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak wygląda wypis i wyrys z rejestru gruntów. Chętnie podzielimy się z Państwem naszą wiedzą, dlatego też zapraszamy Państwa na stronę https://new-house.com.pl/dzialki .
Wypis i wyrys z rejestru gruntów - co to jest?
Na samym początku warto określić dokładnie, o jakim dokumencie mówimy. To ważne, by wiedzieć z czym przyjdzie nam pracować. Ustawa z dnia 17 maja 1989 roku „Prawo geodezyjne i kartograficzne” mówi o tym, że w systemie informatycznym jest prowadzona baza informacji obejmująca cały kraj, w której powinny być dane przestrzenne dotyczące ewidencji gruntów oraz budynków. Taki publiczny rejestr gruntów i budynków jest prowadzony w formie danych liczbowych oraz opisowych. W części opisowej określa się zazwyczaj funkcję nieruchomości, jej powierzchnię, położenie, a także dzierżawcę lub/i właściciela.
Na podstawie informatycznych baz danych ewidencyjnych znajdą Państwo takie informacje, jak:
- rejestr gruntów,
- rejestr budynków,
- rejestr lokali,
- kartoteka budynków,
- kartoteka lokali,
- mapa ewidencyjna.
W bazie danych nie znajdują się natomiast informacje o budynkach, których budowa nie wymaga pozwolenia na realizację lub zgłoszenia. Dane ujęte w ewidencji gruntów i budynków powinny być stale aktualizowane, choć w rzeczywistości nie zawsze tak się dzieje.
W związku z wyżej przytoczoną ustawą wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej zawierają szczegółowe informacje dotyczące nieruchomości, a także jej właściciela. W odpowiednim urzędzie inwestor może uzyskać oficjalny wydruk z państwowego rejestru danych.
Kiedy potrzebny jest wypis i wyrys z ewidencji gruntów?
Skoro wiemy już co to jest wypis i wyrys z rejestru gruntów, konieczne jest również omówienie kwestii wykorzystania tego dokumentu. Korzystanie z dokumentu jest konieczne w przypadku:
- nabywania nieruchomości,
- zbywania nieruchomości,
- zakładania księgi wieczystej,
- sporządzania operatu szacunkowego nieruchomości.
Gdzie można uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Zgodnie z prawem geodezyjnym i kartograficznym, wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków jest wydawany w Starostwie Powiatowym lub w Urzędzie Miasta. Aby uzyskać taki dokument można się udać do jednego z wymienionych urzędów lub złożyć wniosek przez internet na stronie ePUAP. Warto również wiedzieć, że aby uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków, konieczne jest uiszczenie odpowiedniej opłaty. Jej wysokość waha się w granicach 24-150 złotych, w zależności od rodzaju nieruchomości oraz sposobu przekazania dokumentu. Mniej zapłacą Państwo za wypis w formie elektronicznej.
Dokładne koszta, by uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków, prezentują się następująco:
- 24 zł – wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych w postaci dokumentu elektronicznego,
- 30 zł – wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych w postaci dokumentu drukowanego,
- 40 zł – wypis z rejestru gruntów w postaci dokumentu elektronicznego,
- 50 zł – wypis z rejestru gruntów w postaci dokumentu drukowanego,
- 140 zł – wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego,
- 150 zł – wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego,
- 105 zł – wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego,
- 110 zł – wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego,
- 25 zł – wypis z rejestru budynków albo wypis z rejestru lokali w postaci dokumentu elektronicznego,
- 15,00 zł - wypis z kartoteki budynków albo wypis z kartoteki lokali w postaci dokumentu elektronicznego
- 20,00 zł – wypis z kartoteki budynków albo wypis z kartoteki lokali w postaci dokumentu drukowanego
- 15,00 zł – uproszczony wypis z rejestru gruntów (bez adnotacji na temat jakości danych ewidencyjnych i klauzuli do oznaczania nieruchomości w księdze wieczystej) za każdą działkę ewidencyjną.
Aby uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków, po złożeniu wniosku konieczne będzie odczekać kilku dni na sprawdzenie jego poprawności i zweryfikowanie słuszności. Czas oczekiwania na wypis i wyrys z rejestru gruntów nie powinien trwać jednak dłużej niż tydzień. Zazwyczaj jest to czas w granicach 2-7 dni, w zależności od ilości wniosków złożonych w tym czasie do urzędu.
Kto może uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków?
Czy każda osoba może się ubiegać o wypis i wyrys z rejestru gruntów? Zdecydowanie nie. Prawo umożliwia dostęp do dokumentu:
- Właścicielom, osobom i jednostkom organizacyjnym, które władają gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis,
- Organom administracji publicznej,
- Podmiotom niebędącym organami administracji publicznej, które realizują, na zlecenie organów administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis,
- Operatorom sieci (zgodnie z Ustawą o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych z dnia 7 maja 2010 r.).
Co ważne, aby uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków, konieczne będzie wykazanie interesu prawnego w dostępie do informacji o właścicielu danej nieruchomości.
Budowa domu z firmą New-House
Decydując się na kompleksową budowę domu z firmą New-House, uzyskają Państwo stałe wsparcie w realizacji. Nasi specjaliści służą doradztwem na każdym etapie współpracy. Budowa domu z New-House może zacząć się już na etapie wyboru działki lub projektu domu (https://new-house.com.pl/projekty-domow), a także uzyskiwania pozwolenia na budowę domu.
Gwarantujemy Państwu sprawną, solidną realizację domu jednorodzinnego. Budowa do stanu deweloperskiego zajmuje nam sześć miesięcy, a pod klucz nie więcej niż dziewięć miesięcy. Co więcej, cała realizacja jest objęta dziesięcioletnią gwarancją jakości. Niczym Państwo nie ryzykują – cała odpowiedzialność za prawidłowe przeprowadzenie realizacji leży po naszej stronie. W przypadku pytań o naszą ofertę lub wypis i wyrys z rejestru gruntów, zachęcamy do kontaktu: https://new-house.com.pl/kontakt.
Zachęcamy do współpracy – budowa domu z New-House to gwarancja jakości!