Akademia Budowlana

Odbiór budynku - formalności

Spis treści:

Po wielu miesiącach pracy Twój dom w końcu jest gotowy do zamieszkania. Zanim jednak będziesz mógł zamieszkać w swoim nowym domu, musisz zatroszczyć się o pewne istotne formalności, które składają się na odbiór budynku. Jest to formalne zakończenie budowy, które wiąże się z koniecznością zgromadzenia kilku dokumentów i złożeniu ich w odpowiednich miejscach. W niniejszym artykule opisujemy formalności towarzyszące inwestorom w trakcie kończenia budowy i odbiorze budynku.

 

Jakie prace należy wykonać po zakończeniu budowy?

 

Zanim zamieszkasz w swoim nowym domu, musisz sprawdzić, czy jest on bezpieczny. W tym celu należy skorzystać z usług fachowców, którzy przeprowadzą odbiór oraz inspekcję przyłączy oraz instalacji wewnętrznych, a mianowicie: instalacji wentylacyjnej, przewodów kominowych, instalacji elektrycznej oraz instalacji gazowych. Sprawdzona zostanie także szczelność instalacji wodnej. Protokoły z odbioru poszczególnych instalacji wewnętrznych są niezbędne do formalnego zakończenia budowy.

 

Inwestor jest także zobowiązany do skorzystania z usług geodety, który wykona tzw. powykonawczą inwentaryzację geodezyjną. Jest to niezbędne do zaktualizowania danych przechowywanych przez instytucje państwowe. Na sporządzenie kompletu dokumentów czeka się nawet ponad 4 tygodnie, dlatego warto umówić się z geodetą od razu po zakończeniu robót budowlanych. Inwentaryzacja powykonawcza będzie jednym z ostatnich wpisów w dzienniku budowy. Po zakończeniu inwestycji kierownik budowy zamyka dziennik, który następnie złożymy w powiatowym inspektoracie nadzoru budowlanego.

 

Jakie dokumenty są potrzebne przy odbiorze budynku?

 

Aktualnie budowa domu przebiega na podstawie trzyczęściowego projektu budowlanego, w skład którego wchodzą: projekt zagospodarowania działki, projekt architektoniczno-budowlany oraz projekt techniczny. Projekt techniczny nie jest potrzebny przed rozpoczęciem budowy, ale będzie konieczny przy jej formalnym zakończeniu. Poza projektem budowlanym inwestor musi zatroszczyć się o szereg dokumentów, a mianowicie:

 

 

Formalne zakończenie budowy domu nie jest procesem trudnym, a załatwienie wszystkich formalności jest proste i nie powinno zająć wiele czasu. Kluczowe okazuje się właśnie skompletowanie wszystkich dokumentów, które będą potrzebne do złożenia zawiadomienia o zakończeniu budowy.

 

Zawiadomienie o zakończeniu budowy

 

Gdy posiadasz już wszystkie dokumenty możesz udać się do powiatowego lub wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego, aby złożyć zawiadomienie o zakończeniu budowy. Do zawiadomienia należy dołączyć wyżej wymienione dokumenty. Organ ma 14 dni na zapoznanie się z zawiadomieniem i ewentualne zgłoszenie sprzeciwu. Jeśli w przeciągu 14 dni taki sprzeciw nie nastąpi, inwestor może wprowadzić się do swojego nowego domu. Ponadto, można poprosić organ o wydanie potwierdzenia, w którym stwierdzony zostanie brak zastrzeżeń co do użytkowania budynku. Procedura zakończenia budowy domu jednorodzinnego zwykle nie wiąże się z kontrolą inspektora nadzoru budowlanego, ale warto pamiętać o tym, że organowi przysługuje takie prawo.

 

Czy potrzebna jest zgoda na użytkowanie domu?

 

Zgoda na użytkowanie domu jest wymagana tylko w określonych sytuacjach. Pierwsza z nich ma miejsce wtedy, gdy właściciel domu chce w nim zamieszkać jeszcze przed zakończeniem wszystkich prac (ułatwia to prace wykończeniowe). Taka zgoda jest konieczna także w sytuacji, gdy dowolna część domu będzie wykorzystywana w celu prowadzenia działalności gospodarczej (np. gabinet lub przydomowy warsztat). Wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie budynku wymaga tych samych dokumentów, co zawiadomienie o zakończeniu budowy. Jednak w tym przypadku nadzór budowlany na pewno przeprowadzi kontrolę obiektu w terminie 21 dni od momentu otrzymania wniosku. Jeśli w trakcie kontroli inspektor nie będzie miał żadnych zastrzeżeń, wydane zostanie pozwolenie na użytkowanie domu.

 

Ostatnie formalności przed przeprowadzką

 

W urzędzie miasta lub urzędzie gminy należy jeszcze uzyskać numer posesji, zadbać o meldunek, a także złożyć stosowny formularz zawierający informacje o nieruchomości. Jeśli jesteś właścicielem działki, na której wybudowano dom, nie masz obowiązku dokonywania wpisu w księdze wieczystej, ale zawsze można to zrobić. Jest to czynność obowiązkowa w przypadku użytkowania wieczystego działki. Przed przeprowadzką należy jeszcze zadbać o zawarcie umów z dostawcami mediów, o ile nie zostało to zrobione wcześniej. Warto pamiętać o tym, że przy budowie domu korzystamy z prądu budowlanego i dopiero po zakończeniu budowy można przejść na taryfę dla zwykłych użytkowników.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.