Dziennik budowy to niezwykle istotny dokument urzędowy, w którym opisywany jest przebieg robót budowlanych oraz wszystkich zdarzeń, do których doszło w trakcie prac. Skąd wziąć dziennik budowy? W jaki sposób go zarejestrować? Kto ma prawo dokonywać wpisów do dziennika budowy? Odpowiadamy na te i inne pytania!
Najważniejsze regulacje prawne dotyczące zarówno znaczenia, jak i prowadzenia dziennika budowy zawiera rozporządzenie ministra infrastruktury z 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia. Wynika z niego, że dziennik budowy jest dokumentem, w którym opisuje się przebieg robót budowlanych – wszystkich, dla których wydane zostało pozwolenie na budowę.
Dziennik budowy – skąd go wziąć?
W zdecydowanej większości przypadków dziennik budowy wydawany jest przez starostę – chyba że budowa dotyczy obiektu, który pozostaje w kompetencjach wojewody. Wniosek o wydanie dziennika budowy złożyć może inwestor lub działający w jego imieniu pełnomocnik, a powinien on zostać wydany w ciągu trzech dni od złożenia wniosku. Wydanie dziennika budowy jest odpłatne, ale nie są to duże kwoty – wynoszą z reguły od 20 do 30 zł.
Dziennik budowy można nabyć w księgarni, bardzo często wchodzi w skład gotowego projektu domu kupowanego przez inwestorów. Druki takie są zazwyczaj akceptowane przez urzędy, ale każda strona dziennika budowy pochodzącego z zewnętrznego źródła musi być podstemplowana przez urzędnika. Będzie to dowód na to, że dokument jest prawdziwy.
Dziennik budowy – jak go zarejestrować?
Aby móc zacząć korzystać z dziennika budowy musi on zostać zarejestrowany w odpowiednim starostwie powiatowym, również na wniosek inwestora lub jego pełnomocnika. We wniosku o zarejestrowanie dziennika budowy muszą się znaleźć:
• dane identyfikacyjne wnioskodawcy (lub pełnomocnika),
• numer decyzji pozwolenia na budowę oraz data jej wydania,
• nazwa i rodzaj planowane inwestycji,
• jej adres,
• oznaczenie geodezyjne terenu.
Do wniosku musi zostać dołączona kserokopia decyzji o pozwoleniu na budowę (oraz pełnomocnictwo wraz z dowodem uiszczonej za to opłaty skarbowej jeśli wniosek w imieniu inwestora składa pełnomocnik).
Dziennik budowy – jak go prowadzić?
Wzór dziennika budowy został zawarty we wspomnianym już rozporządzeniu ministra infrastruktury z 26 czerwca 2002 r. Dostęp do niego mają:
• właściciel/inwestor,
• projektant,
• kierownik budowy i robót budowlanych,
• inspektor nadzoru inwestorskiego,
• osoby odpowiedzialne za pomiary geodezyjne,
• pracownicy organów uprawnionych do kontroli robót.
Format dziennika budowy to A4 – każda strona jest podwójna, tzn. posiada oryginał i kopię, jak już wcześniej wspomniano – jest także ostemplowana. Na stronie tytułowej musi znaleźć się data wydania, numer dziennika, liczba stron, dane inwestora i kierownika budowy, a także informacje o prowadzonych pracach, adresie robót oraz numer pozwolenia na budowę.
Na kolejnych stronach osoby uprawnione umieszczają najważniejsze informacje dotyczące prowadzonych prac, ewentualnych odstępstw od projektu, zaistniałych zdarzeń, nieprawidłowości itp. Wpisy muszą być prowadzone w sposób chronologiczny, ciągły i czytelny – zamieszczone zarówno na stronie-oryginale, jak i kopii. Każdy wpis musi być opatrzony podpisem osoby, która go dokonała.
Zakończenie prac budowlanych a dziennik budowy
Po zakończeniu prac budowlanych kierownik budowy dokonuje w dzienniku odpowiedniego wpisu, oświadczając w nim o zgodności wykonanych robót z projektem, pozwoleniem na budowę oraz przepisami prawa. Zamknięcie dziennika oznacza, że można składać wniosek o wydanie pozwolenia budynku na użytkowanie – oczywiście jeśli inwestor posiada wszystkie protokoły odbiorów i inne potrzebne do tego dokumenty.
Zaginięcie/zniszczenie dziennika budowy – co robić?
Dziennik budowy jest bardzo ważnym dokumentem w przebiegu prac budowlanych, więc należy chronić go przed zniszczeniem czy zagubieniem. Jeśli jednak tak się stanie, trzeba niezwłocznie wystąpić do urzędu o wydanie nowego dziennika dla tej samej inwestycji, a następnie wypełnić go z należytą starannością, odtwarzając przebieg inwestycji od początku do momentu zniszczenia/zagubienia dziennika.
Warto pamiętać, że błędne czy niechronologiczne prowadzenie dziennika budowy może się skończyć karą finansową. Dlatego kwestii tych naprawdę trzeba pilnować!
W New-House zapewniamy naszym klientom opiekę doświadczonych kierowników budowy, którzy zawsze prowadzą dziennik zgodnie z obowiązującym prawem. Oczywiście jesteśmy w stanie przejąć na siebie także formalności związane z wydaniem i rejestracją dziennika w odpowiednim starostwie. Zachęcamy do kontaktu -> https://new-house.com.pl/kontakt.