Dane przestrzenne z całego kraju są zbierane w specjalnym systemie informatycznym. Baza danych obejmuje ewidencję gruntów oraz budynków znajdujących się w danym regionie. Wyrys i wypis z rejestru gruntów to dokument, w którym określona jest funkcja nieruchomości, najważniejsze dane na jej temat oraz jej właściciela, a także położenie na mapie. Wielu inwestorów zastanawia się, na którym etapie zakupu działki potrzebny okaże się wyrys i wypis z rejestru gruntów.
Co zawiera wyrys i wypis z rejestru gruntów?
Wyrys i wypis z rejestru gruntów to kompletna dokumentacja, która zawiera informacje związane z wybraną nieruchomością, a także z jej właścicielem. Przemierzając się do zakupu działki budowlanej będziemy musieli udać się do urzędu w celu uzyskania tej dokumentacji. W tym miejscu: https://new-house.com.pl/dzialki znajdziesz wiele ciekawych informacji związanych z kluczowymi czynnikami, które należy uwzględnić przy zakupie działki budowlanej. Co dokładnie zawiera wyrys i wypis z rejestru gruntów? Do najważniejszych danych zaliczymy:
- Numer ewidencyjny działki,
- Numer porządkowy budynku,
- Numer ewidencji budynku,
- Punkty załamania linii granicznej,
- Usytuowanie działki na mapie przestrzennej.
Dokumentacja składa się zatem z części opisowej oraz rysunkowej. W centralnym punkcie dokumentu zamieszczona jest mapa obszaru, na którym zaznaczono działkę będącą przedmiotem wniosku.
W jakich sytuacjach wyrys i wypis są niezbędne?
Wyrys i wypis z rejestru gruntów są niezbędne w momencie przekazywania praw własności do działki budowlanej. A zatem, niezależnie od tego, czy kupujesz, czy też sprzedajesz działkę, dokument ten okaże się niezbędny. Także w sytuacji gdy zlecamy operat szacunkowy nieruchomości konieczne jest uzyskanie powyższego dokumentu. Co ważne, raz uzyskany wyrys i wypis z rejestru gruntów jest ważny jedynie przez trzy miesiące. Dokumentacja jest potrzebna inwestorom m.in. do założenia księgi wieczystej. To w zasadzie główny powód, dla którego musimy udać się do urzędu. Przymierzając się do zakupu działki warto również rozejrzeć się za projektem, pod kątem którego będziemy szukać działki. W tym miejscu: https://new-house.com.pl/projekty-domow znajdziesz obszerną bazę gotowych projektów, których profesjonalną realizację oferuje firma budowlana New House.
Jak uzyskać wyrys i wypis z rejestru gruntów?
Wniosek o wydanie wyrysu i wypisu z rejestru gruntów może złożyć właściciel nieruchomości, osoba posiadająca prawo do dysponowania nieruchomością, a także organy administracji publicznej, podmioty realizujące zadania związane z gruntem na zlecenie oraz operatorzy sieci. W sytuacji, gdy wniosek składa organ administracji lub podmioty zewnętrzne, konieczne jest oczywiście podanie stosownego uzasadnienia. Wniosek należy złożyć w starostwie powiatowym, a w miastach na prawie powiatu w wydziale zajmującym się geodezją i kastratem urzędu miejskiego. Wniosek o wydanie wyrysu i wypisu z rejestru gruntów można złożyć przez Internet, za pośrednictwem platformy ePUAP.
Aby wnioskować o wydanie dokumentacji, musimy znać numer ewidencyjny działki. Można go sprawdzić w księdze wieczystej lub w umowie notarialnej kupna. Jeśli nie mamy dostępu do powyższych dokumentów, konieczne jest uzyskanie numeru w wydziale geodezji starostwa powiatowego. Wyrys i wypis z rejestru gruntów nie jest niestety wydawany od ręki. Czas oczekiwania zajmuje zazwyczaj kilka dni roboczych, choć może przeciągnąć się nawet do dwóch tygodni.
Jak powinien wyglądać wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Na stronie obywatel.gov.pl można znaleźć wzór wniosku, który należy uważnie wypełnić. Jak już mówiliśmy, niezbędny jest numer ewidencyjny działki, której dotyczy wniosek. Musimy także określić powód, dla którego potrzebujemy wypisu. Może to być zakup lub sprzedaż działki, planowane prace budowlane na tym terenie, zakładanie księgi wieczystej lub wnioskowanie o pozwolenie na budowę domu, o czym możesz przeczytać w tym miejscu: https://new-house.com.pl/pozwolenie-na-budowe. Do wniosku należy dołączyć dokument, który potwierdza, że jesteśmy podmiotem uprawnionym do uzyskania wypisu i wyrysu z rejestru gruntów. Jak już wspomnieliśmy, wypis nie zostanie nam udostępniony od ręki. Zwykle musimy odczekać od 2 do 7 dni roboczych.
Jakie opłaty ponosi osoba wnioskująca o wyrys i wypis z rejestru?
Uzyskanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów nie jest niestety darmowe. Cena tej usługi zależy od tego, jakie informacje będą w nim zawarte. Najprostszy wypis z rejestru bez danych osobowych w postaci dokumentu drukowanego to koszt rzędu 30 złotych. Za wypis z danymi osobowymi zapłacimy 40 złotych w przypadku dokumentu elektronicznego i 50 złotych w przypadku dokumentu drukowanego. Kompletny wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej to koszt rzędu 140 złotych w formie elektronicznej oraz 150 złotych w formie drukowanej. A zatem, w zależności od przedmiotu sprawy, koszt uzyskania wyrysu i wypisu z rejestru gruntów to wydatek rzędu 30-150 złotych.