Akademia Budowlana

Wyrys i wypis z rejestru gruntów - czy to jest potrzebne?

Spis treści:

Dane przestrzenne z całego kraju są zbierane w specjalnym systemie informatycznym. Baza danych obejmuje ewidencję gruntów oraz budynków znajdujących się w danym regionie. Wyrys i wypis z rejestru gruntów to dokument, w którym określona jest funkcja nieruchomości, najważniejsze dane na jej temat oraz jej właściciela, a także położenie na mapie. Wielu inwestorów zastanawia się, na którym etapie zakupu działki potrzebny okaże się wyrys i wypis z rejestru gruntów.

 

Co zawiera wyrys i wypis z rejestru gruntów?

 

Wyrys i wypis z rejestru gruntów to kompletna dokumentacja, która zawiera informacje związane z wybraną nieruchomością, a także z jej właścicielem. Przemierzając się do zakupu działki budowlanej będziemy musieli udać się do urzędu w celu uzyskania tej dokumentacji. W tym miejscu: https://new-house.com.pl/dzialki znajdziesz wiele ciekawych informacji związanych z kluczowymi czynnikami, które należy uwzględnić przy zakupie działki budowlanej. Co dokładnie zawiera wyrys i wypis z rejestru gruntów? Do najważniejszych danych zaliczymy:

 

Dokumentacja składa się zatem z części opisowej oraz rysunkowej. W centralnym punkcie dokumentu zamieszczona jest mapa obszaru, na którym zaznaczono działkę będącą przedmiotem wniosku.

 

 

 

W jakich sytuacjach wyrys i wypis są niezbędne?

 

Wyrys i wypis z rejestru gruntów są niezbędne w momencie przekazywania praw własności do działki budowlanej. A zatem, niezależnie od tego, czy kupujesz, czy też sprzedajesz działkę, dokument ten okaże się niezbędny. Także w sytuacji gdy zlecamy operat szacunkowy nieruchomości konieczne jest uzyskanie powyższego dokumentu. Co ważne, raz uzyskany wyrys i wypis z rejestru gruntów jest ważny jedynie przez trzy miesiące. Dokumentacja jest potrzebna inwestorom m.in. do założenia księgi wieczystej. To w zasadzie główny powód, dla którego musimy udać się do urzędu. Przymierzając się do zakupu działki warto również rozejrzeć się za projektem, pod kątem którego będziemy szukać działki. W tym miejscu: https://new-house.com.pl/projekty-domow znajdziesz obszerną bazę gotowych projektów, których profesjonalną realizację oferuje firma budowlana New House.

 

Jak uzyskać wyrys i wypis z rejestru gruntów?

 

Wniosek o wydanie wyrysu i wypisu z rejestru gruntów może złożyć właściciel nieruchomości, osoba posiadająca prawo do dysponowania nieruchomością, a także organy administracji publicznej, podmioty realizujące zadania związane z gruntem na zlecenie oraz operatorzy sieci. W sytuacji, gdy wniosek składa organ administracji lub podmioty zewnętrzne, konieczne jest oczywiście podanie stosownego uzasadnienia. Wniosek należy złożyć w starostwie powiatowym, a w miastach na prawie powiatu w wydziale zajmującym się geodezją i kastratem urzędu miejskiego. Wniosek o wydanie wyrysu i wypisu z rejestru gruntów można złożyć przez Internet, za pośrednictwem platformy ePUAP.

 

Aby wnioskować o wydanie dokumentacji, musimy znać numer ewidencyjny działki. Można go sprawdzić w księdze wieczystej lub w umowie notarialnej kupna. Jeśli nie mamy dostępu do powyższych dokumentów, konieczne jest uzyskanie numeru w wydziale geodezji starostwa powiatowego. Wyrys i wypis z rejestru gruntów nie jest niestety wydawany od ręki. Czas oczekiwania zajmuje zazwyczaj kilka dni roboczych, choć może przeciągnąć się nawet do dwóch tygodni.

 

Jak powinien wyglądać wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów?

 

Na stronie obywatel.gov.pl można znaleźć wzór wniosku, który należy uważnie wypełnić. Jak już mówiliśmy, niezbędny jest numer ewidencyjny działki, której dotyczy wniosek. Musimy także określić powód, dla którego potrzebujemy wypisu. Może to być zakup lub sprzedaż działki, planowane prace budowlane na tym terenie, zakładanie księgi wieczystej lub wnioskowanie o pozwolenie na budowę domu, o czym możesz przeczytać w tym miejscu: https://new-house.com.pl/pozwolenie-na-budowe. Do wniosku należy dołączyć dokument, który potwierdza, że jesteśmy podmiotem uprawnionym do uzyskania wypisu i wyrysu z rejestru gruntów. Jak już wspomnieliśmy, wypis nie zostanie nam udostępniony od ręki. Zwykle musimy odczekać od 2 do 7 dni roboczych.

 

Jakie opłaty ponosi osoba wnioskująca o wyrys i wypis z rejestru?

 

Uzyskanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów nie jest niestety darmowe. Cena tej usługi zależy od tego, jakie informacje będą w nim zawarte. Najprostszy wypis z rejestru bez danych osobowych w postaci dokumentu drukowanego to koszt rzędu 30 złotych. Za wypis z danymi osobowymi zapłacimy 40 złotych w przypadku dokumentu elektronicznego i 50 złotych w przypadku dokumentu drukowanego. Kompletny wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej to koszt rzędu 140 złotych w formie elektronicznej oraz 150 złotych w formie drukowanej. A zatem, w zależności od przedmiotu sprawy, koszt uzyskania wyrysu i wypisu z rejestru gruntów to wydatek rzędu 30-150 złotych.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.