Doprowadzenie do działki i budowanego domu prądu, gazu czy wody to niestety dość spore koszty oraz konieczność kilku wizyt w różnego rodzaju urzędach. Bez mediów nie da się jednak funkcjonować – warto więc zadbać, by wszystkie przyłącza budowlane oraz instalacje zostały zaplanowane i wykonane z odpowiednią jakością.
Warto uświadomić sobie, że doprowadzenie do działki wszystkich przyłączy, a więc energii elektrycznej, wody, kanalizacji oraz gazu, to dość skomplikowana kwestia. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że trzeba się nimi zająć od razu po uzyskaniu pozwolenia na budowę, nawet jeśli na działce nie ma jeszcze fundamentów.
Budowę przyłączy dzieli się tak naprawdę na dwa etapy. Pierwszym etapem jest budowa do granicy działki na podstawie umowy podpisanej między inwestorem a odpowiednim zakładem (energetycznym, wodno-kanalizacyjnym, gazowym). Każde takie przyłącze wymaga projektu i musi być uzgodnione przez Zespół Uzgodnień Dokumentacji Projektowej, w skład którego wchodzi zazwyczaj geodeta i specjalista ds. danego przyłącza.
Na terenie działki za budowę przyłącza i związane z tym formalności odpowiada inwestor we własnym zakresie. Do wszystkich czterech przyłączy wymagane są projekty. W przypadku przyłącza gazowego i kanalizacyjnego wymagane jest pozwolenie na budowę, z kolei przyłącza wodne i elektryczne buduje się zgodnie z projektem zagospodarowania działki przygotowanym przez architekta.
Przyłącza energetyczne
Przyłącza elektryczne są wykonywane na koszt przyszłego właściciela domu. Najpierw w rejonowym zakładzie energetycznym należy złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia. We wniosku należy wpisać swoje dane, określenie mocy przyłączeniowej, dane techniczne urządzeń potrzebnych do przepływu prądu, przewidywane roczne zużycie energii oraz orientacyjny termin rozpoczęcia dostaw energii.
Po złożeniu wniosku i uiszczeniu opłaty, należy czekać na wydanie przez zakład energetyczny warunków wykonania przyłącza energetycznego. Zgodnie z przepisami, wiejskie i miejskie gospodarstwa domowe muszą je uzyskać w ciągu maksymalnie 14 dni. W warunkach znajduje się m.in. określenie miejsca przyłączenia, mocy przyłączeniowej oraz ustalenia dotyczące przepływu prądu. Warunki przyłączenia do sieci zachowują ważność przez 2 lata od dnia ich wystawienia.
Jeśli obie strony akceptują warunki, podpisuje się umowę, zakład przygotowuje dokumentację projektową, a następnie (po zgłoszeniu do starosty) – rozpoczyna prace budowalne. Opłaty za wykonanie przyłącza są różne w różnych regionach Polski. Zawsze ponoszona jest opłata za każdy kW mocy, która ma być dostarczana przyłączem. Stawka jest nieco wyższa za przyłącze kablowe niż napowietrzne.
Po wykonaniu przyłącza można podpisać z zakładem energetycznym umowę sprzedaży energii.
Przyłącza gazu
W tym przypadku procedury są podobne. Aby zainstalować przyłącza gazu, w pierwszej kolejności należy zgłosić się do firmy gazownicznej z danego regionu z wnioskiem o określenie warunków przyłączenia. Wzory wniosków dostępne są w zakładach, a należy w nich wpisać m.in. dane wnioskodawcy, rodzaj obiektu, rodzaj i cel wykorzystania gazu, moc poboru oraz termin rozpoczęcia dostaw gazu. Większość domów jednorodzinnych kwalifikowana jest do tzw. I grupy przyłączeniowej, gdzie szacowany pobór gazu to nie więcej niż 10 m3 na godzinę. Wówczas na określenie warunków przyłącza zakład gazowniczy ma 30 dni.
Warunki są ważne przez rok i określają m.in. miejsce podłączenia gazociągu odbiorcy do sieci gazowej, rodzaj i ciśnienie gazu, a także miejsce zainstalowania licznika, jego rodzaj i warunki techniczne ochrony antykorozyjnej. Po uzyskaniu warunków można wnioskować o podłączenie domu do sieci gazowniczej.
Po zawarciu umowy można przystąpić do prac budowlanych prowadzonych według projektu przyłącza gazowego przygotowanego przez projektanta mającego odpowiednie uprawnienia i zgodnie ze zgłoszeniem do starosty. Po zakończeniu prac budowlanych pracownicy firmy gazowniczej dokonują odbioru technicznego, sprawdza się też układ wentylacyjny, a właściciel uiszcza odpowiednią opłatę.
Przyłącza wodno-kanalizacyjne
Przyłącza wodne oraz kanalizacyjne wykonuje się w bardzo podobny sposób. Najpierw inwestor musi zgłosić się do miejscowego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego z wnioskiem o wydanie warunków zaopatrzenia w wodę i/lub odprowadzania ścieków. Czas na rozpatrzenie wniosku nie jest określony w żadnych przepisach, ale dzieje się to dość szybko. Opłata za rozpatrzenie bywa natomiast odmienna w różnych gminach, ale z reguły wynosi około 100-150 zł.
Po otrzymaniu warunków inwestor musi postarać się o projekt przyłącza wodociągowego. Może go wykonać jedynie projektant z uprawnieniami w uzgodnieniu z firmą wodociągową. Zatwierdzony projekt przyłącza wody i/lub kanalizacji jest ważny trzy lata. Warto pamiętać, że w przypadku przyłącza kanalizacyjnego potrzebne jest odpowiednie pozwolenie na budowę, zaś przyłącze wodne buduje się na podstawie projektu zagospodarowania działki. Gdy prace się zakończą, następuje odbiór techniczny przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, sprawdzenie ich szczelności, a następnie można podpisać umowę o dostarczanie wody (odprowadzanie ścieków).
Uwaga! Do każdego wniosku o określenie warunków przyłączenia (wody, gazu, kanalizacji, prądu) należy dołączyć akt własności działki oraz mapę w skali 1:500 zawierającą potrzebne dane: planowany dom i sąsiednie budynki oraz istniejącą sieć. Są one niezbędne do wykonania prac projektowych.
W New House po podpisaniu umowy wszelkie formalności związane z wykonaniem przyłączy bierzemy na siebie! Klient nie musi jeździć od firmy do firmy ani tracić czasu w urzędach – robimy to za niego! Wszystkie osoby zainteresowane kompleksową budową domu – od prac projektowych aż po aranżację ogrodu – zapraszamy do kontaktu -> https://new-house.com.pl/kontakt. Satysfakcja naszych klientów jest dla nas najważniejsza!