Akademia Budowlana

Ewidencja Gruntów i Budynków – co to takiego?

Spis treści:

Ewidencja Gruntów i Budynków (EGiB) to publiczny rejestr obejmujący dane liczbowe i opisowe dotyczące gruntów, ich przeznaczenia, a także zagospodarowania. Od 2018 roku informacje przechowywane w EGiB są dostępne także przez Internet, za sprawą strony internetowej Geoportal. To dobra wiadomość np. dla osób przygotowujących się do zakupu działki. W tym artykule dowiesz się, co to jest Ewidencja Gruntów i Budynków i jakie informacje zawiera.

 

Czym jest Ewidencja Gruntów i Budynków?

 

Ewidencja Gruntów i Budynków to obszerny rejestr zawierający dane liczbowe i dane osobowe na temat przeznaczenia i zagospodarowania gruntów. Jak sama nazwa wskazuje, rejestr zawiera także informacje na temat budynków posadowionych na danych gruntach. Na pełną dokumentację składają się bazy danych ewidencyjnych oraz operaty ewidencyjne. EGiB jest rejestrem publicznym, do którego każdy ma nieograniczony wgląd. Co więcej, od 2018 roku dane są dostępne na stronie internetowej Geoportal. Za gromadzenie danych do rejestru gruntów odpowiada starostwo powiatowe. Inna nazwa dla Ewidencji Gruntów i Budynków to kataster nieruchomości.

 

Jakie informacje zawiera Ewidencja Gruntów i Budynków?

 

W Ewidencji Gruntów i Budynków dostępne informacje są podzielone na sześć odrębnych raportów: rejestr gruntów, rejestr budynków, rejestr lokali, kartotekę budynków, kartotekę lokali, mapę ewidencyjną. Rejestr zawiera najważniejsze informacje na temat wybranej nieruchomości. Można w nim sprawdzić posadowienie budynków na poszczególnych działkach ewidencyjnych. Istnieje także możliwość sprawdzenia przeznaczenia działki położonej na danym obszarze, co może być pomocne dla inwestorów przymierzających się do zakupu działki. Dane są aktualizowane przez geodetów, którzy wykonują powykonawczą inwentaryzację geodezyjną po zakończonych robotach budowlanych, np. po zakończonej budowie domu. Informacje trafiają do Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Kartograficznej i Geodezyjnej, do pozwala na zaktualizowanie rejestru.

 

Najważniejsze oznaczenia w EGiB

 

W Ewidencji Gruntów i Budynków można sprawdzić dokładne przeznaczenie gruntów położonych na danym obszarze. W tym celu stosuje się skróty. Możemy wyróżnić sześć rodzajów kategorii gruntu: grunty rolne, grunty leśne, grunty zabudowane i zurbanizowane, użytki ekologiczne, grunty pod wodami, tereny różne. Do każdej kategorii przydzielone są szczegółowe rodzaje gruntów:

 

Ustalając przeznaczenie działki zwracamy uwagę przede wszystkim na Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Jeśli jednak na danym obszarze nie obowiązuje MPZP, wówczas przeznaczenie zdradzić może nam Ewidencja Gruntów i Budynków. Na podstawie zawartych tu informacji można sprawdzić, czy dla danej działki możliwe będzie uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, co jest kluczowe z perspektywy inwestora.

 

Gdzie można uzyskać wgląd do EGiB?

 

EGiB to rejestr publiczny, do którego każdy z nas ma dostęp. Od 2018 roku dane są dostępne także przez Internet za sprawą danych gromadzonych w serwisie internetowym Geoportal. Ponadto, w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta, na którego położona jest nieruchomość, można uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków. Podanie można złożyć także pocztą tradycyjną i elektroniczną. Wypis i wyrys w formie elektronicznej można uzyskać w cenie 140 zł, natomiast za papierową wersję trzeba zapłacić 150 zł. Czas oczekiwania wynosi od 2 do 7 dni roboczych.

 

Kiedy potrzebny jest wypis i wyrys z rejestru gruntów?

 

Wypis i wyrys z rejestru gruntów to ważny dokument, który będzie potrzebny przy finalizowaniu wielu różnych formalności w czynnościach związanych z nieruchomością. Jest on potrzebny przy sprzedaży nieruchomości, przy zakładaniu ksiąg wieczystych, jak również w sytuacji, gdy inwestor chce zlecić sporządzenie operatu szacunkowego nieruchomości. Dokument ten będzie potrzebny także w sytuacji, gdy inwestor planuje dokonanie podziału działki budowlanej.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.