Akademia Budowlana

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – najważniejsze informacje

Spis treści:

Wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków to bardzo ważny dokument w procesie postępowań sądowych i administracyjnych związanych z różnego typu nieruchomościami, na przykład w momencie sporządzania operatu szacunkowego lub nabywania nieruchomości. Co trzeba wiedzieć o tym dokumencie i procesie związanym z korzystania z niego? Odpowiemy na wszystkie najczęstsze pytania o wypis i wyrys z rejestru gruntów.

Firma New-House powstała w 1991 roku, od tego czasu wybudowaliśmy już ponad 1500 domów jednorodzinnych. Początkowo realizowaliśmy nasze usługi tylko w Warszawie i okolicach, ale rozwój naszej firmy pozwolił na to, byśmy współpracowali z inwestorami w całej Polsce. Główną usługą w naszej ofercie jest kompleksowa budowa domów, dzięki czemu możemy zapewnić inwestorom bezstresowy proces realizacji – to my dbamy o każdy szczegół i ponosimy za nie pełną odpowiedzialność. Współpracowaliśmy już z wieloma inwestorami, którzy mieli różne potrzeby i oczekiwania. Każdy z nich mógł liczyć nie tylko na solidne wykonawstwo, ale również na nasze wsparcie merytoryczne i doradztwo. Zajmujemy się również wieloma kwestiami formalnymi, dlatego doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak wygląda wypis i wyrys z rejestru gruntów. Chętnie podzielimy się z Państwem naszą wiedzą, dlatego też zapraszamy Państwa na stronę https://new-house.com.pl/dzialki .

 

Wypis i wyrys z rejestru gruntów - co to jest?

Na samym początku warto określić dokładnie, o jakim dokumencie mówimy. To ważne, by wiedzieć z czym przyjdzie nam pracować. Ustawa z dnia 17 maja 1989 roku „Prawo geodezyjne i kartograficzne” mówi o tym, że w systemie informatycznym jest prowadzona baza informacji obejmująca cały kraj, w której powinny być dane przestrzenne dotyczące ewidencji gruntów oraz budynków. Taki publiczny rejestr gruntów i budynków jest prowadzony w formie danych liczbowych oraz opisowych. W części opisowej określa się zazwyczaj funkcję nieruchomości, jej powierzchnię, położenie, a także dzierżawcę lub/i właściciela.

Na podstawie informatycznych baz danych ewidencyjnych znajdą Państwo takie informacje, jak:

W bazie danych nie znajdują się natomiast informacje o budynkach, których budowa nie wymaga pozwolenia na realizację lub zgłoszenia. Dane ujęte w ewidencji gruntów i budynków powinny być stale aktualizowane, choć w rzeczywistości nie zawsze tak się dzieje.

W związku z wyżej przytoczoną ustawą wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej zawierają szczegółowe informacje dotyczące nieruchomości, a także jej właściciela. W odpowiednim urzędzie inwestor może uzyskać oficjalny wydruk z państwowego rejestru danych.

 

 

Kiedy potrzebny jest wypis i wyrys z ewidencji gruntów?

Skoro wiemy już co to jest wypis i wyrys z rejestru gruntów, konieczne jest również omówienie kwestii wykorzystania tego dokumentu. Korzystanie z dokumentu jest konieczne w przypadku:

 

Gdzie można uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Zgodnie z prawem geodezyjnym i kartograficznym, wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków jest wydawany w Starostwie Powiatowym lub w Urzędzie Miasta. Aby uzyskać taki dokument można się udać do jednego z wymienionych urzędów lub złożyć wniosek przez internet na stronie ePUAP. Warto również wiedzieć, że aby uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków, konieczne jest uiszczenie odpowiedniej opłaty. Jej wysokość waha się w granicach 24-150 złotych, w zależności od rodzaju nieruchomości oraz sposobu przekazania dokumentu. Mniej zapłacą Państwo za wypis w formie elektronicznej.

Dokładne koszta, by uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków, prezentują się następująco:

Aby uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków, po złożeniu wniosku konieczne będzie odczekać kilku dni na sprawdzenie jego poprawności i zweryfikowanie słuszności. Czas oczekiwania na wypis i wyrys z rejestru gruntów nie powinien trwać jednak dłużej niż tydzień. Zazwyczaj jest to czas w granicach 2-7 dni, w zależności od ilości wniosków złożonych w tym czasie do urzędu.

 

 

Kto może uzyskać wypis z ewidencji gruntów i budynków?

Czy każda osoba może się ubiegać o wypis i wyrys z rejestru gruntów? Zdecydowanie nie. Prawo umożliwia dostęp do dokumentu:

Co ważne, aby uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków, konieczne będzie wykazanie interesu prawnego w dostępie do informacji o właścicielu danej nieruchomości.

Budowa domu z firmą New-House

Decydując się na kompleksową budowę domu z firmą New-House, uzyskają Państwo stałe wsparcie w realizacji. Nasi specjaliści służą doradztwem na każdym etapie współpracy. Budowa domu z New-House może zacząć się już na etapie wyboru działki lub projektu domu (https://new-house.com.pl/projekty-domow), a także uzyskiwania pozwolenia na budowę domu.

Gwarantujemy Państwu sprawną, solidną realizację domu jednorodzinnego. Budowa do stanu deweloperskiego zajmuje nam sześć miesięcy, a pod klucz nie więcej niż dziewięć miesięcy. Co więcej, cała realizacja jest objęta dziesięcioletnią gwarancją jakości. Niczym Państwo nie ryzykują – cała odpowiedzialność za prawidłowe przeprowadzenie realizacji leży po naszej stronie. W przypadku pytań o naszą ofertę lub wypis i wyrys z rejestru gruntów, zachęcamy do kontaktu: https://new-house.com.pl/kontakt.

Zachęcamy do współpracy – budowa domu z New-House to gwarancja jakości!

 

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.