Akademia Budowlana

Brama garażowa uchylna czy segmentowa? Porównujemy!

Spis treści:

Do grona najpopularniejszych bram garażowych stosowanych we współczesnym budownictwie zaliczają się bramy segmentowe. Mimo upływu lat, wciąż szerokim zastosowaniem cieszą się jednak sprawdzone i niezawodne bramy uchylne. W tym artykule porównujemy bramy garażowe uchylne i segmentowe w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, która z nich jest lepszym wyborem.

 

Brama uchylna i segmentowa – różnice w działaniu

 

Zacznijmy od najważniejszych różnic w budowie i działaniu. Brama uchylna to pojedynczy segment wyposażony w siłowniki, który po łuku przesuwa się pod sufit garażu. W trakcie otwierania bramy, jej część wychodzi na podjazd, co oznacza konieczność zachowania odstępu zatrzymując samochód. Z kolei brama segmentowa, jak sama nazwa wskazuje, składa się z wielu segmentów, które poruszają się po specjalnych prowadnicach w ścianie i suficie, chowając się pod sufitem garażu. Brama segmentowa przy otwieraniu nie wychodzi poza obrys garażu. Reasumując, obie bramy chowają się pod sufitem, ale brama segmentowa wymaga znacznie mniej miejsca i nie wychodzi na podjazd przy otwieraniu.

 

W jakich kwestiach bramy uchylne i segmentowe są do siebie podobne?

 

Podobieństwem na pewno jest to, że zarówno brama garażowa segmentowa jak i uchylna chowają się pod sufitem. Ale to nie jedyne podobieństwo. Mogą być wykonane z różnych materiałów. Najczęściej stosuje się wytrzymałe tworzywa sztuczne, drewnopodobne kompozyty, ale również stal i aluminium. W obu tych bramkach można zastosować przeszklenia, które doświetlą garaż i pozwolą sprawdzić, co dzieje się na zewnątrz (bardzo istotne zwłaszcza w przypadku bramy uchylnej zachodzącej na podjazd). Obie bramy mogą być wyposażone w system automatyki, a ponadto nowoczesne zabezpieczenia antywłamaniowe. Podobieństwem jest także szeroki wybór faktur i kolorystyk. Skoro znamy już podobieństwa, sprawdźmy, w jakich kwestiach różnią się bramy segmentowe i uchylne.

 

Wymiary garażu a wybór bramy

 

Bardzo istotną kwestią są wymiary garażu, jak również podjazdu. Jak już wiesz, brama garażowa uchylna i segmentowa to bramy, które chowają się pod sufitem garażu. Jednak sposób składania i zakres ruchu jest zupełnie inny. Brama segmentowa przy otwieraniu nie wychodzi poza obrys światła i nie zabiera miejscu na podjazdu. Ponadto, nie wymaga wysokiego nadproża. W zupełności wystarczy naproże nieco wyższe, niż grubość bramy. Grubość bramy segmentowej mieści się w przedziale 4 – 6 cm. Dzięki temu, ten rodzaj bramy można zastosować w niewielkich, nawet niskich garażach.

 

Tymczasem brama uchylna wymaga znacznie więcej miejsca. Jest ona nieznacznie grubsza od bramy segmentowej, ale różnicą jest zakres ruchu. Pojedynczy segment składa się po łuku, a co za tym idzie, potrzebuje znacznie więcej miejsca pod sufitem, aby swobodnie wykonać ruch składania. Jednocześnie, przy składaniu brama uchylna wychodzi na podjazd, co oczywiście oznacza, że należy dysponować dłuższym podjazdem, który pozwoli ustawić samochód z zachowaniem odstępu. W teście na kompaktowość i funkcjonalność wygrywa zatem brama segmentowa.

 

Właściwości termoizolacyjne bramy uchylnej i segmentowej

 

Dość istotną różnicą są także parametry termoizolacyjne. Obie bramy mogą zostać ocieplone od wewnątrz warstwą pianki poliuretanowej. Jednak budowa bramy segmentowej umożliwia znacznie dokładniejszą termoizolację, a ponadto po zamknięciu posiada znacznie mniej słabych punktów, które mogłyby stanowić mostki termiczne. Innymi słowy, garaże zamknięte bramą segmentową zazwyczaj są cieplejsze. Jest to szczególnie ważne w przypadku garaży wpisanych w bryłę domu lub przylegających do ścian zewnętrznych. To kolejny plus na korzyść bramy segmentowej.

 

Brama garażowa uchylna czy segmentowa – porównanie kosztów

 

A jak wypadają obie bramy w kwestii kosztów? Bramę uchylną o wymiarach 2500 x 2500 można kupić w cenie od 1200 do 2500 zł w zależności od zastosowanych materiałów. W przypadku bramy segmentowej o tych samych wymiarach ceny zaczynają się od kwoty 2500 zł, a kończą nawet na 5000 zł za gotowe zestawy wyposażone w automatykę, która w przypadku bramy segmentowej jest zdecydowanie wskazana. A zatem, brama segmentowa jest nawet dwa, trzy razy droższa od uchylnej. I to w zasadzie jedyny aspekt, w którym wygrywa brama uchylna. 

 

Reasumując: brama garażowa segmentowa czy uchylna?

 

Bramy segmentowe są wyraźnie droższe, ale odznaczają się lepszą izolacją termiczną, a ponadto zajmują mniej miejsca, dzięki czemu mogą być zastosowane w niższym garażu. Ponadto nie zachodzą na podjazd przy otwieraniu, dzięki czemu są bezpieczniejsze i lepiej sprawdzają się na małych działkach, gdzie liczy się każde pół metra. I to właśnie brama segmentowa jest współcześnie wykorzystywana częściej i cieszy się lepszymi opiniami. Na korzyść bramy uchylnej przemawia prosta i niezawodna konstrukcja oraz niższa cena. A zatem, w przypadku dużych garaży i przestronnych podjazdów można zdecydować się i na ten typ bramy.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.