Akademia Budowlana

Formalności przed budową domu

Spis treści:

Inwestorzy dysponujący odpowiednim kapitałem marzą o tym, aby jak najszybciej rozpocząć budowę domu. W praktyce jest to jednak dość długa droga, ponieważ przed inwestorem ważny okres załatwiania wszelkich kwestii formalnych. Z tego względu, warto o nie zadbać z dużym wyprzedzeniem, aby móc rozpocząć budowę domu w zaplanowanym terminie. Jakie formalności przed budową domu trzeba będzie załatwić?

 

Warunki zabudowy to podstawa

 

Każda działka budowlana posiada pewne ograniczenia w kwestii tego, jak można ją zagospodarować. Na swojej działce nie możesz wybudować dowolnego domu, ponieważ na przeszkodzie stoją warunki zabudowy. Można je znaleźć w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Wśród warunków zabudowy można znaleźć m.in.: maksymalną powierzchnię i współczynnik intensywności zabudowy, dopuszczalny kąt nachylenia dachu, orientację kalenicy względem drogi, wysokość budynku. Inwestor przed budową domu powinien uzyskać wypis i wyrys z MPZP. Jeśli działka nie jest objęta MPZP, wówczas należy w starostwie powiatowym uzyskać decyzję o warunkach zabudowy, w której znajdą się analogiczne informacje.

 

Badania geotechniczne gruntu

 

Bardzo istotną kwestią są także warunki wodno-gruntowe, na które składają się takie czynnik, jak: rodzaj gruntu, jego przepuszczalność i stabilność, głębokość strefy przymarzania, głębokość wód gruntowych. Na podstawie tych informacji można dobrać odpowiedni rodzaj fundamentów, a także wybrać odpowiednie systemy odwadniania działki. Obowiązek wykonania badań geotechnicznych występuje jedynie w przypadku problematycznych działek budowlanych, ale warto je zrealizować na każdej działce. Informacje dostarczane na podstawie tych badań znacznie ułatwią zaprojektowanie trwałego oraz praktycznego domu.

 

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Warunki techniczne dostawy mediów

 

Twój przyszły dom potrzebuje dostępu do mediów. Dlatego należy jak najszybciej wystąpić z wnioskiem o określenie warunków przyłączenia do sieci. Chodzi o sieć energetyczną, wodną, kanalizacyjną oraz gazową. O ile przyłącze do sieci energetycznej uzyskać można zawsze, o tyle z pozostałymi przyłączami nie jest już tak kolorowo – wiele zależy od tego, czy w okolicy przebiega nitka, do której można by podłączyć działkę. A co zrobić, jeśli nie ma możliwości przyłączenia? Przyłącze wodne można zastąpić studnią głębinową, przyłącze kanalizacyjne szambem lub przydomową oczyszczalnią. Brak przyłącza gazowego oznacza konieczność znalezienia innego systemu grzewczego.

 

Uzyskanie opracowań kartograficznych

 

Stworzenie projektu budowlanego wymaga mapy do celów projektowych. To z kolei wymaga mapy zasadniczej, którą można uzyskać w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Potrzebny będzie także wypis i wyrys z rejestru gruntów. Geodeta sporządzi odpowiednią mapę do celów projektowych, na podstawie której można będzie stworzyć projekt budowlany, w tym projekt zagospodarowania działki.

 

Zezwolenie na wjazd na działkę

 

Jeśli Twoja działka nie posiada zjazdu łączącego ją z drogą, a posesja jest zlokalizowana przy drodze wojewódzkiej, krajowej lub gminnej, wówczas konieczne będzie uzyskanie zezwolenia na wjazd na działkę. Ze stosownym wnioskiem trzeba będzie udać się do zarządcy drogi. Gorzej, jeśli dostęp do drogi blokuje nam inna działka budowlana. W takich sytuacjach konieczne będzie złożenie wniosku o ustanowienie służebności drogi koniecznej, na mocy której inwestor zyska możliwość poprowadzenia zjazdu do drogi przez teren sąsiedniej działki budowlanej.

 

Kompletna dokumentacja projektowa

 

Czas na kompletowanie dokumentów, które będą potrzebne, aby uzyskać pozwolenie na budowę domu. Dopiero, gdy będziemy w posiadaniu wszystkich dokumentów z listy warto udać się do urzędu. W innym razie formalności mogą się znacząco przeciągnąć. Jakie dokumenty będą potrzebne?

 

 

Całkiem pokaźna teczka, prawda? W związku z tym, inwestorzy dysponujący większym budżetem często decydują się na skorzystanie z usług generalnego wykonawcy, który w imieniu inwestora może zająć się załatwieniem wszelkich kwestii formalnych. Jest to duże udogodnienie, które znacznie odciąży inwestora od dodatkowych obowiązków.

 

Uzyskanie pozwolenia na budowę domu

 

Gdy posiadasz już stosowne dokumenty możesz złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Takowy wniosek składa się w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta po pokryciu opłaty skarbowej. Można to zrobić bezpośrednio w kasie działającej przy urzędzie. Czas oczekiwania na decyzję wynosi zwykle do 30 dni, choć w nadzwyczajnych sytuacjach może zostać wydłużony do 60 dni. Po uzyskaniu decyzji trzeba jeszcze odczekać 14 dni na uprawomocnienie się decyzji. W tym czasie strony postępowania mają prawo odwołać się od decyzji. Stroną postępowania może być właściciel sąsiedniej działki, jeśli nasza inwestycja będzie w jakimkolwiek stopniu oddziaływać na jego działkę. Niekiedy dom można wybudować po zgłoszeniu prac budowlanych. Uproszczona procedura obowiązuje w przypadku domów o powierzchni do 70m2. Po zgłoszeniu należy odczekać 21 dni. Jeśli w tym czasie nie wpłynie sprzeciw, inwestor może rozpocząć budowę domu.

 

Przygotowania do budowy domu

 

Przed rozpoczęciem prac budowalnych inwestor musi wskazać kierownika budowy posiadającego stosowne uprawniania. Kierownik budowy rozpocznie prowadzenie dziennika budowy, a także zadba o tablicę informacyjną niezbędną przy robotach budowlanych. Kolejnym obowiązkiem inwestora jest ogrodzenie działki, na której będą prowadzone prace. Wystarczy ogrodzenie tymczasowe, które można wynająć od firmy budowlanej. Dopiero po załatwieniu wszystkich powyższych formalności można rozpocząć budowę domu. Pierwszym etapem będzie niwelacja terenu oraz prace ziemne ukierunkowane na osadzenie fundamentów.

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.