Akademia Budowlana

Jak zaplanować budowę budynku biurowego?

Spis treści:

Inwestorzy przymierzający się do budowy budynku biurowego muszą zatroszczyć się o należyte przygotowania, które pozwolą w optymalnym tempie załatwić wszelkie formalności oraz rozpocząć prace budowlane. Biorąc pod uwagę szereg wymogów, takie przygotowania warto rozpocząć z dużym wyprzedzeniem. W niniejszym artykule dowiesz się, jak zaplanować budowę budynku biurowego oraz jakie są etapy planowania takiej inwestycji.  

 

Na jakiej działce można wybudować budynek biurowy?

 

W ustawie o prawie budowlanym, budynki biurowe są klasyfikowane jako obiekty użyteczności publicznej. Są to budynki, które mają spełniać określone wymogi niezbędne do tego, aby w ich wnętrzach możliwe było wykonywanie pracy umysłowej. Do budowy budynku biurowego potrzebna jest oczywiście działka budowlana, ale to nie wszystko!

 

W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego działki budowlane mogą być klasyfikowane w różnych kategoriach. Możemy wyróżnić: tereny przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne (MN), tereny przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne (MW), Tereny sportu i rekreacji (US), tereny pod obiekty handlowe o powierzchni powyżej 2000 m2 (UC) oraz tereny zabudowy usługowej (U).

 

Jak łatwo się domyślić, budowa budyniu biurowego wymaga działki budowlanej położonej na terenie zabudowy usługowej. Jednakże istnieje możliwość wybudowania biura także na terenach mieszkaniowych, z tym zastrzeżeniem, że biuro będzie stanowić jedynie wyznaczoną część powierzchni użytkowej obiektu, który jest domem mieszkalnym. To ważna informacja dla inwestorów, którzy przymierzają się do budowy domu posiadającego własne biuro, gabinet czy warsztat.

 

Określenie dostępnego budżetu to podstawa

 

Przymierzając się do takiej inwestycji warto oczywiście określić wielkość budżetu, jaki mamy do dyspozycji. W dużej mierze to właśnie od posiadanego kapitału zależy wybór projektu budynku biurowego. Warto także ustabilizować sytuację finansową i wstępnie zapoznać się z ofertami banków, aby sprawdzić, jaki kredyt na budowę można uzyskać. Dostępny budżet warto uszczuplić o min. 10% kwoty. Zawsze należy bowiem spodziewać się nadprogramowych i niespodziewanych kosztów, a zatem warto mieć w zanadrzu pewną poduszkę finansową.

 

Zakup odpowiedniej działki budowlanej

 

Planując budowę obiektu biurowego warto z dużym wyprzedzeniem rozejrzeć się za działką budowlaną, na której możliwa będzie budowa. Szukając właściwej parceli trzeba zwracać uwagę na wiele kwestii: warunki zabudowy w MPZP, ukształtowanie terenu, dokładne wymiary działki, lokalizacja i udogodnienia ważne z perspektywy budynku biurowego. Przed zakupem działki należy także sprawdzić księgę wieczystą, aby upewnić się, że hipoteka nie jest obciążona, a także sprawdzić, czy na działce nie zastosowano służebności lub też czy grunt nie posiada współwłaścicieli. Dopiero po uzyskaniu stuprocentowej pewności, że wszystko z daną działką jest w porządku, a ponadto możliwa będzie na niej budowa interesującego nas budynku biurowego, przystępujemy do finalizacji spraw związanych z zakupem działki budowlanej.

 

Co należy sprawdzić przed wyborem projektu?

 

Czas na znacznie dokładniejsze sprawdzanie działki budowlanej. Na pewno należy uzyskać wyrys i wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, aby sprawdzić warunki zagospodarowania dla danego terenu. Obiekty budowane na terenie objętym takim planem muszą spełniać określone wymagania. Jeśli na danym terenie nie obowiązuje MPZP, wówczas należy wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Z dużym wyprzedzeniem warto także zająć się składaniem wniosków o określenie warunków przyłączenia do sieci, aby w porę uzbroić działkę i wyposażyć ją we wszystkie niezbędne media.

 

Bardzo istotną kwestią są także badania geotechniczne, na podstawie których można ocenić warunki wodno-gruntowe obowiązujące na działce budowlanej. Mają one duże znaczenie w kontekście wyboru odpowiednich rozwiązań technologicznych, w tym rodzaju fundamentów. Niezbędna będzie także inwentaryzacja geodezyjna i uzyskanie mapy do celów projektowych. Wkraczamy na zaawansowany etap planowania budowy, ponieważ przed nami wybór projektu budynku biurowego.

 

Jak wybrać odpowiedni projekt budynku biurowego?

 

Wielu inwestorów decyduje się na zakup gotowego projektu budynku biurowego, który następnie przechodzi proces adaptacji pod kątem konkretnej działki budowlanej, ale również pod kątem indywidualnych potrzeb inwestora. Szukając odpowiedniego projektu należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

 

Istnieje również możliwość zamówienia projektu indywidualnego, który powstaje w oparciu o indywidualne potrzeby inwestora i z uwzględnieniem uwarunkowań konkretnej działki budowlanej. Jest to jednak dużo większy wydatek, a ponadto, na stworzenie takiego projektu przez architekta trzeba poczekać nawet kilka miesięcy.

 

Formalności i przygotowania do budowy budynku biurowego

 

Gdy dysponujesz już projektem budynku biurowego wraz z kompletną dokumentacją, możesz przejść do załatwiania formalności związanych z otrzymaniem pozwolenia na budowę. W naszym artykule poświęconemu budynkom biurowym możesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jakie dokładnie formalności czekają na inwestora chcącego wybudować taki obiekt. Jeśli zdecydujesz się na realizację projektu z generalnym wykonawcą, kwestie formalne w urzędach może w Twoim imieniu załatwić pełnomocnik, dzięki czemu zaoszczędzisz sporo czasu.

 

Po uzyskaniu pozytywnej decyzji o pozwoleniu na budowę można zająć się przygotowaniami do rozpoczęcia inwestycji. Należy wskazać kierownika budowy, który zadba o dziennik budowy, a także będzie nadzorował przebieg prac budowlanych. Niezbędne będzie także ogrodzenie tymczasowe placu budowy. Pierwszym etapem robót budowlanych związanych z budową budynku biurowego jest niwelacja terenu, czyli przygotowanie miejsca, na którym wzniesiony zostanie budynek.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.