Akademia Budowlana

Protokół odbioru robót – o czym warto pamiętać?

Spis treści:

 

Protokół odbioru robót

 

Budowa domu wiąże się z wieloma formalnościami. Gdy nasz dom został już wykończony i w pełnej krasie zachęca do przeprowadzki, inwestor wciąż musi pamiętać o pewnych kwestiach formalnych, a jedną z nich jest protokół odbioru robót. W ten sposób inwestor potwierdza, że odebrał budynek lub lokal w stanie zgodnym z warunkami umowy zawartej z wykonawcą. Protokół będzie niezbędny przy zakończeniu budowy, a na jego podstawie dochodzi także do rozliczeń finansowych.

 

Czym właściwie jest protokół odbioru robót?

 

 

Jest to dokument, w którym obie strony potwierdzają, że dom lub lokal został przekazany w stanie zgodnym z warunkami umowy zawartej przed rozpoczęciem inwestycji. Protokół potwierdza, że prace budowlane dobiegły końca, a podpis inwestora zaświadcza o tym, że akceptuje on wykonane prace. Co ważne, inwestor na tym etapie wciąż ma prawo wnioskować o poprawki, jeśli jego zdaniem pewne rzeczy zostały wykonane niezgodnie z warunkami umowy. Tutaj należy jednak zaznaczyć, że jeśli są to odstępstwa nieistotne, wówczas wykonawca nie zawsze musi zaakceptować taki wniosek.

 

Wszelkie wady oraz zmiany można, a nawet należy umieścić w protokole odbioru robót, ponieważ daje to inwestorowi możliwość dochodzenia swoich praw już po zakończeniu budowy domu. W protokole odbioru robót określa się wszystkie zrealizowane elementy oraz instalacje wykonane przez danego wykonawcę. Swoje podpisy składają na nim zarówno inwestor, jak i wykonawca, który w ten sposób powietrza, że wykonał prace zgodnie z warunkami umowy.

 

Protokół odbioru robót - New-House

 

Częściowy i końcowy protokół odbioru robót

 

Budowa domu nie zawsze jest realizowana z pomocą jednej firmy budowlanej. Czasami inwestor korzysta z usług wielu podwykonawców, którzy odpowiadają za poszczególne prace budowlane. I tak możemy wyróżnić częściowy oraz końcowy protokół odbioru robót. Protokół końcowy sporządza się w przypadku współpracy z generalnym wykonawcą, który był odpowiedzialny za wykonanie wszystkich robót od a do z. Z kolei częściowy protokół odbioru robót podpisuje się z podwykonawcą, który zrealizował określoną część projektu zgodnie z warunkami umowy. Ma protokole odbioru należy zaznaczyć, czy ma on charakter końcowy czy częściowy.

 

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Co powinien zawierać protokół odbioru robót?

 

W protokole odbioru należy wyszczególnić określone elementy budynku realizowane na poszczególnych etapach prac, prace wykończeniowe, jak również montaż instalacji oraz systemów niezbędnych do korzystania z budynku zgodnie z oczekiwaniami inwestora. Przy każdym takim elemencie należy wpisać: datę odbioru, datę ogłoszenia prac do odbioru, informacje dotyczące terminu (czy realizacja była punktualna czy z opóźnieniem), dane osób uczestniczących w odbiorze (inwestor i wykonawca lub ich pełnomocnicy), a także uwagi odnoszące się do stanu wykonanych prac budowlanych. Jeśli inwestor ma zastrzeżenia i dostrzega wady lub odstępstwa od umowy, wówczas powinny one zostać naniesione do protokołu, o ile oczywiście wykonawca nie wykona poprawek. Protokół podpisują obie strony lub pełnomocnicy.

 

Jak prawidłowo sporządzić protokół odbioru robót?

 

Nie ma jednego z góry narzuconego wzoru protokołu odbioru robót. Ważne jest jedynie to, aby zostały w nim zawarte wszystkie poszczególne elementy opisane w powyższym paragrafie. Taki protokół może zatem samodzielnie przygotować inwestor we współpracy z wykonawcą. Jednak najszybszym i najwygodniejszym rozwiązaniem będzie ściągnięcie wzoru protokołu odbioru robót, który bez problemu można znaleźć w Internecie.

 

Czy można odmówić przyjęcia protokołu?

 

Tak, inwestor ma prawo odmówić przyjęcia protokołu odbioru robót, ale taka możliwość występuje tylko w dwóch sytuacjach: gdy roboty budowlane nie zostały wykonane lub stwierdzono istotne wady, które uniemożliwiają korzystanie z budynku zgodnie z oczekiwaniami inwestora. Jeśli wady są nieistotne (np. wątpliwa jakość wykonania prac, ale sam budynek może być normalnie wykorzystywany), wówczas są to właśnie wady nieistotne (przynajmniej w rozumieniu protokołu) i nie stanowią podstawy do odmówienia przyjęcia. Wówczas sporządza się po prostu protokół robót z usterkami, a inwestor na podstawie tego protokołu może żądać wprowadzenia poprawek lub negocjować koszty. W przypadku braku polubownego rozwiązania sprawa trafia do sądu.

 

Protokół odbioru robót z New-House

 

Czy protokół może zostać sporządzony bez obecności inwestora?

 

Jak najbardziej – jeśli inwestor został poinformowany o terminie odbioru, ale nie zjawił się na nim i nie powiadomił o powodach swojej absencji, wówczas wykonawca może sporządzić i podpisać protokół samodzielnie i staje się on ważnym dokumentem, na podstawie którego inwestor zostanie zobligowany do zapłacenia za wykonane prace budowlane. Jest to jednostronny protokół odbioru robót budowlanych. Jeśli jednak inwestor nie stawił się na odbiorze z ważnego powodu, wówczas wykonawca powinien wskazać drugi termin. Warto także pamiętać o tym, że strony wyszczególnione w umowie nie muszą się stawiać osobiście – wystarczy, że na miejscu pojawi się pełnomocnik z ważnym pełnomocnictwem. Wówczas to on może podpisać protokół.

 

Warto pamiętać, że w praktyce protokół odbioru robót budowlanych ma zabezpieczać interesy obu stron. Inwestor zyskuje możliwość dochodzenia swoich praw, jeśli jego zdaniem prace zostały wykonane w sposób niezgodny z umową lub uniemożliwiający normalne korzystanie z budynku, z kolei wykonawca na podstawie protokołu może domagać się zapłaty za wykonaną pracę. Protokół będzie także potrzebny do formalnego zakończenia budowy i zgłoszenia tego faktu właściwym organom.

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.