Zezwolenie na lokalizację zjazdu
Spis treści:
Nieruchomości położone wzdłuż drogi publicznej mogą zostać z nią połączone poprzez wybudowanie zjazdu. Jest to inwestycja, która wymaga uzyskania zgody ze strony zarządcy drogi. W jaki sposób można uzyskać zezwolenie na lokalizację zjazdu? W tym artykule powiemy o wszystkich formalnościach, kosztach, a także o czasie oczekiwania. Podpowiemy również, o jakie dokumenty należy zadbać, aby szybko i skutecznie załatwić sprawę.
Jak połączyć nieruchomość z okoliczną drogą publiczną?
Budowa zjazdu łączącego nieruchomość z drogą publiczną wymaga oczywiście uzyskania stosownego zezwolenia od organu będącego zarządcą danej drogi. O tym, kto zarządza daną drogą decyduje typ drogi. W pierwszej kolejności należy zatem sprawdzić, z jakim rodzajem drogi mamy do czynienia. W tym celu można również zadzwonić do okolicznego urzędu, aby zweryfikować zarządcę. Następnie należy skompletować dokumenty, które będą konieczne przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia na budowę zjazdu. Dopiero po uzyskaniu zgody ze strony zarządcy drogi publicznej można rozpocząć prace budowlane związane z wykonaniem zjazdu. Jest to bardzo odpowiedzialna procedura, bowiem wszelkie błędy na etapie budowy mogą oznaczać wysokie kary finansowe.
Kto wydaje decyzję o zezwoleniu na lokalizację zjazdu?
Zezwolenie na lokalizacje zjazdu wydaje zarządca drogi. Typ drogi decyduje o tym, kto zarządza daną drogą. Dla dróg krajowych jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, dla dróg wojewódzkich zarząd województwa, dla dróg powiatowych zarząd powiatu, natomiast dla dróg gminnych wójt (ewentualnie burmistrz lub prezydent miasta). Aby ustalić zarządcę drogi, warto skontaktować się z urzędem gminy lub miasta. Uzyskamy tu informacje niezbędne do prawidłowego zaadresowania naszego wniosku o wydanie zezwolenia na lokalizację drogi.
Jak złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu?
Jeśli chodzi o miejsce składania wniosku, zależy to oczywiście od tego, kto jest zarządcą drogi. W przypadku dróg krajowych należy udać się do właściwego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na stronie internetowej GDDKiA można sprawdzić adresy oddziałów. W przypadku dróg wojewódzkich wniosek składa się do właściwego urzędu marszałkowskiego lub zarządu dróg wojewódzkich, o ile taki został powołany dla danej lokalizacji. W przypadku dróg powiatowych jest to urząd starostwa lub zarząd dróg powiatowych, natomiast dla dróg gminnych urząd miasta, urząd gminy lub zarząd dróg miejskich/gminnych.
Wniosek o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu powinien zawierać następujące dokumenty: mapa zasadnicza, mapa sytuacyjno-wysokościowa, dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, a także potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji. Jeśli sprawa będzie załatwiana w naszym imieniu przez pełnomocnika, wówczas należy zadbać również o pełnomocnictwo w sprawach administracyjnych. Podobnie wyglądają formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na przebudowę zjazdu.
Ile kosztuje wydanie zezwolenia? Jak długo trzeba czekać?
Opłata skarbowa za wydanie decyzji w sprawie zezwolenia na lokalizację drogi wynosi 82 zł. Jeśli sprawa będzie załatwiana przez pełnomocnika, wówczas należy dopłacić 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa. Rozpatrywanie wniosku składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap to weryfikacja formalna wniosku, w trakcie której zarządca sprawdza, czy wniosek został prawidłowo skonstruowany oraz czy zawiera niezbędną dokumentację. Po zatwierdzeniu rozpoczyna się ocena merytoryczna wniosku zakończona wydaniem decyzji. Zazwyczaj cała procedura powinna trwać krócej niż miesiąc, ale czasami może zostać przedłużona do dwóch miesięcy, o czym wnioskodawca zostanie poinformowany.
Kto jest odpowiedzialny za budowę zjazdu?
Za budowę zjazdu zgodnie z ustalonymi warunkami odpowiada wnioskodawca. Na mapie zasadniczej lub sytuacyjno-wysokościowej zaznacza się granice nieruchomości, której dotyczy wniosek, a także proponowaną lokalizację zjazdu, o którą będziemy ubiegać się we wniosku. Po uzyskaniu zezwolenia to właśnie na wnioskodawcy ciąży odpowiedzialność za to, aby wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z planem. Warto zauważyć, że po uzyskaniu zezwolenia często konieczne jest także przygotowanie projektu, według którego prowadzone będą prace. Na stronach zarządców dróg możemy sprawdzić wytyczne związane z tym, jak powinny wyglądać zjazdy publiczne, a jak zjazdy indywidualne. Na zakończenie warto wspomnieć o tym, że jeśli w przyszłości dojdzie do remontu lub przebudowy drogi publicznej, wówczas to jej zarządca odpowiada za budowę nowych zjazdów.