Podpisanie umowy z wykonawcą na budowę domu to bardzo ważny moment. Warto wiedzieć, co powinna zawierać umowa i na co zwracać uwagę, aby uniknąć jakichkolwiek nieporozumień. Dobrze skonstruowana umowa jednoznacznie określa obowiązki wykonawcy oraz inwestora, a także zawiera szczegółowy harmonogram wszystkich prac.
Budowa domu i umowa z wykonawcą — co powinno być zawarte w umowie?
• Jednoznaczny koszt budowy domu — powinna być podana dokładna kwota na każdy z etapów budowy;
• Data rozpoczęcia i zakończenia budowy — należy uwzględnić, że warunki pogodowe takie jak obfite deszcze, mrozy czy wiatr mogą opóźnić budowę;
• Zakres obowiązków wykonawcy oraz inwestora;
• Data i miejsce zawarcia umowy;
• Imiona, nazwiska lub nazwy firm oraz adresy stron;
• Okres gwarancji na prace budowlane.
Jednoznaczny koszt budowy domu
Nie chodzi tylko o ostateczny koszt budowy domu, ale także o koszty poszczególnych etapów. W umowie powinno być wyszczególnione, ile wyniesie wylanie fundamentów, ile stan surowy otwarty, a ile stan surowy zamknięty. Najlepiej też wyszczególnić konkretne prace budowalne — jaki będzie koszt montażu stolarki drzwiowej i okiennej, koszt pokrycia fachowego, elewacji, montażu poszczególnych instalacji itp.
Data rozpoczęcia i zakończenia budowy
W umowie powinna być podana dokładna data rozpoczęcia i zakończenia budowy. Dodatkowo należy ustalić harmonogram poszczególnych etapów budowy. Budowa domu może zakończyć się wcześniej lub opóźnić i warto to uwzględnić podczas ustalanie terminu zakończenia budowy. Opóźnienia mogą wynikać z występowania niekorzystnych warunków atmosferycznych, chociaż zdarza się to coraz rzadziej. Czasami opóźnienia wynikają z chwilowego braku danego materiału budowlanego w hurtowni. Jednak w takiej sytuacji najczęściej można dokonać zakupu w innym miejscu lub znaleźć zamiennik.
Zakres obowiązków wykonawcy oraz inwestora
W umowie powinien być określony dokładny zakres prac, a także materiały budowlane, jakie mają być użyte. W przypadku materiałów należy wyraźnie zaznaczyć, kto będzie odpowiadał za ich zakup i transport na budowę — wykonawca czy inwestor? Firmy remontowe i budowlane mają możliwość zakupu materiałów w hurtowniach budowlanych w atrakcyjnych cenach. Z doświadczenia wiedzą też, które materiały są najlepsze. Dlatego lepiej, jeśli zakup materiałów jest po stronie wykonawcy. Oczywiście wszystkie zakupy powinny być najpierw konsultowane z inwestorem.
W umowie konieczne trzeba też podać klasę lub gatunek materiałów. W umowie powinny być wyszczególnione etapy budowy domu (jeśli jeden wykonawca realizuje więcej niż jeden etap). Wyróżnia się: stan zero, stan surowy otwarty, stan surowy zamknięty, stan deweloperski oraz dom pod klucz. Warto dokładnie określić, jakiego rodzaju prace każdy etap obejmuje. Teoretycznie każdy wykonawca powinien wiedzieć, jakie prace budowlane obejmuje każdy z etapów, ale w praktyce może się okazać inaczej. Aby nie było nieporozumień najlepiej dokonać stosownych zapisów.
Imiona, nazwiska lub nazwy firm oraz adresy stron
Umowa powinna zawierać dokładne dane stron umowy. W przypadku inwestora jest to imię, nazwisko, adres oraz numer PESEL. Wykonawca musi podać nazwę i adres firmy oraz numer wpisu do CEDIG. Dodatkowo w przypadku spółek prawa handlowego wykonawca powinien podać numer wpisu do KRS.
Okres gwarancji na prace budowlane
Profesjonalny wykonawca zawsze daje gwarancję na wykonane przez siebie czy firmę prace. W umowie powinno być dokładnie określone co i w jakim terminie podlega gwarancji.
Wszystkie zmiany w umowie powinny być zapisane w formie aneksu do umowy.
Przed sporządzeniem umowy z wykonawcą na budowę domu, warto skorzystać z kalkulatora budowy domu. Dzięki temu poznamy średnie ceny budowy domu w poszczególnych rejonach Polski. Orientacyjna znajomość kosztów budowy ułatwi nam rozmowę i ewentualne negocjacje z wykonawcą.