Akademia Budowlana

Rozbiórka budynku – kiedy zgłoszenie, kiedy pozwolenie?

Spis treści:

Jeśli chcesz przeprowadzić rozbiórkę budynku mieszkalnego, garażu, budynku gospodarczego znajdującego się na posiadanym terenie lub innej budowli nie zawsze musisz uzyskać decyzję o pozwoleniu na rozbiórkę. Ustawodawca dopuścił bowiem sytuacje, w których wystarczy samo zgłoszenie rozbiórki odpowiedniemu urzędów. W niniejszym artykule przeanalizujemy wszystkie możliwe sytuacje.

 

Rozbiórka bez formalności, czyli bez zgłoszenia i pozwolenia – czy to w ogóle możliwe?

 

Zgłoszenie rozbiórki oraz pozwolenie na rozbiórkę nie jest wymagane, jeśli dotyczy obiektów i urządzeń budowlanych, na których budowę niewymagane było pozwolenie. Jednak nie mogą one polegać ochronie jako zabytki. Jeśli inwestor nie ma pewności czy nie ma do czynienia z zabytkiem może to sprawdzić u lokalnego konserwatora zabytków lub w urzędzie, w którym składa się zgłoszenie o rozbiórce.

 

 

 

Co robić w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia?

 

W sytuacji, gdy obiekt przeznaczony do rozbiórki bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ludzi lub mienia można przystąpić do prac zabezpieczających i rozbiórkowych przed dokonaniem zgłoszenia o rozbiórce, lub uzyskaniem pozwolenia na rozbiórkę. Należy jednak pamiętać, że taka sytuacja nie zwalnia inwestora z bezzwłocznego załatwienia formalności urzędowych związanych z rozbiórką nieruchomości.

 

Zgłoszenie rozbiórki krok po kroku

 

Rozbiórki na podstawie zgłoszenia możesz dokonać w przypadku, gdy:

 

W każdym innym przypadku konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę. Zgłoszenie rozbiórki należy złożyć do urzędu miasta na prawach powiatu lub starostwa.

 

Jakie dokumenty należy złożyć w przypadku zgłoszenia rozbiórki?

 

Po złożeniu zgłoszenia o zamiarze rozbiórki budynku urząd sprawdzi jego poprawność oraz kompletność i w przypadku braków wezwie inwestora do jego uzupełnienia w określonym terminie. Dodatkowo mając na względzie bezpieczeństwo ludzi lub mienia urząd może poprosić o przedstawienie danych o obiekcie budowlanym, lub metodach prowadzenia planowanych prac rozbiórkowych. Organ ma 21 dni od daty złożenia kompletnego zgłoszenia na wniesienie sprzeciwu na wykonanie rozbiórki, jeśli takiego sprzeciwu nie wniesie, można działać. Zastosowanie ma tutaj bowiem zasada milczącej zgody.

 

Należy jednak pamiętać, że organ może nałożyć na inwestora obowiązek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę, jeśli może ona wpłynąć na pogorszenie stosunków wodnych, warunków sanitarnych oraz stanu środowiska naturalnego. Może się tak stać również, jeśli zdaniem urzędu działanie wymaga zachowania warunków, od których spełnienia może być uzależnione prowadzenie robót związanych z rozbiórką. W obu przypadkach obowiązek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę nakładany jest w decyzji o sprzeciwie.

 

W sytuacji, gdy nie zgadzamy się ze sprzeciwem wydanym przed urząd, możemy odwołać się w ciągu 14 dni. Odwołania do zgłoszeń składanych do starostów i prezydentów miast rozpatruje wojewoda, natomiast odwołania do zgłoszeń składanych do wojewodów rozpatruje Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, jednakże odwołanie należy złożyć za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

 

Pozwolenie na rozbiórkę krok po kroku

 

Decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę wymagają wszystkie budynki wpisane do rejestru zabytków oraz budynki jednorodzinne, wielorodzinne i komercyjne, na których budowę konieczne uzyskanie urzędowego pozwolenie, mają 8 metrów wysokości lub więcej i stoją zbyt blisko granicy działki. Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę należy złożyć do starostwa lub urzędu miasta na prawach powiatu.

 

Pozwolenie na rozbiórkę budynku wpisanego do rejestru zabytków może zostać wydane dopiero po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków o skreśleniu obiektu z rejestru zabytków. W przypadku obiektów ujętych jedynie w gminnej ewidencji zabytków pozwolenie na rozbiórkę może być wydane przez organ administracji architektniczno – budowlanej, czyli w praktyce starostę lub prezydenta miasta w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, który jest zobowiązany zająć stanowisko w ciągu 30 dni od doręczenia wniosku o pozwolenie na rozbiórkę. Jeśli w tym czasie nie zajmie stanowiska, uznaje się, że nie ma on zastrzeżeń do wniosku.

 

Jakie dokumenty należy złożyć w przypadku pozwolenia na rozbiórkę?  

 

Po zarejestrowaniu wniosek zostaje poddany weryfikacji formalnej i jeśli stwierdzone zostaną braki, wnioskodawca zostanie wezwany do ich usunięcia w terminie nie krótszym niż 7 dni. Jeśli inwestora nie usunie braków we wskazanym terminie, wniosek pozostanie bez rozpoznania. W przypadku, jeśli inwestor nie uiścił opłat i kosztów postępowania, które powinny zostać zapłacone z góry, organ administracji publicznej prowadzący postępowanie wyznaczy termin uzupełnienie tych należności – nie krótszy niż 7 i nie dłuższy niż 14 dni. Jeśli w tym terminie należności nie zostaną uiszczone, wniosek ulegnie zwrotowi.

 

Jeśli wniosek o pozwolenie na rozbiórkę jest kompletny i pozbawiony braków formalnych organ ustala strony postępowania administracyjnego, którymi oprócz wnioskodawcy są właściciele, użytkownicy wieczyści, zarządcy nieruchomości, które znajdują się na obszarze oddziaływania obiektu objętego wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Warto wiedzieć, że stroną w takim postępowaniu mogą być również organizacje ekologiczne, które wyrażą chęć udziału. Do wszystkich zainteresowanych stron wysyłane jest zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego i mają one prawo do czynnego udziału w każdym etapie postępowania, jak również wypowiadania się o materiałach i dowodach przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.

 

W kolejnym kroku organ sprawdza wniosek pod kątem merytorycznym i jeśli zauważy naruszenia wymagań, nakłada obowiązek usunięcia nieprawidłowości w określonym terminie. Jeśli nieprawidłowości nie zostaną usunięte, wydawana jest decyzja o odmowie udzielenia pozwolenia na rozbiórkę.

 

Jeśli natomiast po zebraniu dokumentów i ich weryfikacji zostaje wydana decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę, zostaje ona zarejestrowana w rejestrze decyzji pozwoleń na budowę/rozbiórkę. Jeśli nie nastąpiły odwołania od wydanej decyzji, staje się ona ostateczna po 14 dniach od daty jej doręczenia wszystkim stronom postępowania. Co ważne decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę wygasa, jeśli nie została ona rozpoczęta w okresie 3 lat od dnia, gdy decyzja stała się ostateczna lub też, gdy prace rozbiórkowe zostały przerwane na okres dłuższy niż 3 lata.

 

Dodatkowo organ wydający decyzję może w jej treści określić:

 

A jeśli mamy do czynienia z pracami rozbiórkowymi o wysokim stopniu zaawansowania i skomplikowania organ może nałożyć na inwestora obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego.

 

W sytuacji, jeśli organ nie wyda decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę w ciągu 65 dni od dnia złożenia wniosku, organ stopnia wyższego jest zobowiązany wymierzyć mu karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Zasada ta nie ma zastosowania, jeśli pozwolenie na rozbiórkę dotyczy przedsięwzięcia, które podlega ocenie oddziaływania na środowisko naturalne. Dodatkowo do terminu 65 dni nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu.

 

Odwołanie od wydanej decyzji pozwolenia na rozbiórkę lub decyzji o odmowie udzielenia pozwolenia na rozbiórkę składa się za pośrednictwem organu, który takową decyzję wydał w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Co ważne odwołanie może złożyć nie tylko inwestor, ale również każda ze stron, jeśli jest z niej niezadowolona lub się z nią nie zgadza. Postępowania odwoławcze prowadzi zawsze organ architektoniczno-budowlany wyższej instancji.

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.