Akademia Budowlana

Czym jest certyfikat energetyczny domu?

Spis treści:

Budowa domu wymaga załatwienia wielu aspektów formalnych, należy dbać o realizację, która będzie zgodna z prawnymi wytycznymi. Wśród formalnych kwestii, o których należy pamiętać w trakcie realizacji jest na przykład certyfikat energetyczny domu. O czym on mówi? Czy każdy inwestor powinien go uzyskać? Ile kosztuje? Ten artykuł powstał po to, by odpowiedzieć Państwu na najczęściej pojawiające się pytania związane z certyfikatem energetycznym domu.

 

Firma New-House działa na rynku budowlanym od 1991 roku. Współpracowaliśmy z różnorodnymi inwestorami podczas całego procesu realizacji ich wymarzonego domu, w sumie wykonaliśmy już ponad tysiąc pięćset domów jednorodzinnych. Wiedza naszych specjalistów nie ogranicza się wyłącznie do samej budowy domu, dzięki czemu możemy wesprzeć naszego klienta również w innych aspektach. W naszej szerokiej ofercie znajduje się również wsparcie w kwestiach formalnych, ponieważ chcemy, aby nasz klient mógł przez cały proces realizacji mógł przejść na spokojnie i bez stresu. Kompleksowa współpraca z nami zapewni Państwu stuprocentowe zadowolenie z wykonanej pracy. Szczegóły naszej oferty znajdują się pod linkiem: https://new-house.com.pl/budowa-domu. Zachęcamy do zapoznania się. Warto wiedzieć, że kompleksowo wykonywane przez nas realizacje domów jednorodzinnych obejmuje dziesięcioletnią gwarancją.

 

Chcemy się dzielić z naszymi klientami wiedzą, doświadczeniem i sprawdzonymi przez nas “know-how”. Zastanawiają Państwa różne kwestie, które dotyczą certyfikatu energetycznego? W tym artykule opiszemy różne aspekty z nim związane, między innymi:

 

 

Zachęcamy do zapoznania się z całym artykułem. Możliwie najbardziej szczegółowo i przystępnie opiszemy kwestię certyfikatu. Jeżeli mimo wszystko nie znaleźli Państwo odpowiedzi na swoje pytanie w tym artykule, proszę pamiętać, że nasi specjaliści będą wspierać Państwa również pod kątem merytorycznym i formalnym przez cały proces budowy - nie będzie tu miejsca na błędy.

 

Certyfikat energetyczny domu - co to jest?

 

Zanim podejmą się Państwu budowy domu lub wybiorą projekt domu, warto wiedzieć czym jest certyfikat energetyczny domu. Mówiąc najprościej jest to dokument, który ma za zadanie opisać budynek pod kątem ilości zużywanej przez niego energii wynikającej z przeznaczenia i standardu domu, a także zastosowanych systemów instalacyjnych. Warto jednak przy tym podkreślić, że certyfikat nie uwzględnia przy tym sposobu użytkowania domu przez domowników. W każdym razie, I=im mniej energii będzie wymagał dom, tym lepszy wynik uzyska na takim certyfikacie. Jest to dokument nie tyle konieczny, co po prostu istotny pod kątem wiedzy o tym, ile energii jest potrzebnej dla domu.

 

Certyfikat energetyczny powinien zostać sporządzony po zakończonej budowie domu i dołączony do zawiadomienia o zakończeniu budowy. Jest on uznawany za część obowiązkowej dokumentacji technicznej nieruchomości. Rozwiązania, które się w nim znajdują, pozwalają na mniejsze zużycie energii i mniejsze wydatki związane są z eksploatacją budynku.

 

Czy każdy inwestor musi uzyskać certyfikat energetyczny budynku?

 

Prowadzenie certyfikacji energetycznej budynków zostało wprowadzone przez Dyrektywą Europejską i spowodowało znowelizowanie w Polsce prawa budowlanego. W związku z tym od 1 stycznia 2009 roku w Polsce wymagane są świadectwa energetyczne domów zarówno budowanych, jaki i modernizowanych.

 

Ze względu na wprowadzone wówczas zmiany prawne, aktualnie zamieszkiwanie w domu, który nie posiada świadectwa energetycznego, jest po prostu nielegalne. Należy o tym bezwzględnie pamiętać, ponieważ kara za nieprzestrzeganie tego przepisu to aż kara w wysokości dziesięciu tysięcy złotych! Certyfikat jest wymagany nie tylko po to, aby zamieszkać w nowo wybudowanym domu, ale również w momencie, gdy chcą Państwo sprzedać nieruchomość. Osoby zainteresowane kupnem zazwyczaj proszą o przedstawienie owego dokumenty, aby móc zorientować się, z jakim kosztem zużycia energii mogą się liczyć po zakupie danego domu.

 

Istnieją jednak pewne odstępstwa od normy i pewne nieruchomości nie muszą wykazywać certyfikatu energetycznego. O jakich budynkach mowa? Chodzi przede wszystkim o:

 

  

 

 

Co znajduje się w treści certyfikatu energetycznego?

 

Forma certyfikatu energetycznego została określona wraz z wprowadzonymi nowelizacjami w prawie budowlanym. Dzięki temu każdy z tego typu dokumentów powinien być zgodny z jasno określoną formułą i obejmować ten sam zakres danych. Przede wszystkim zadaniem dokumentu określenie tego, jak wysoka będzie energia konieczna dla danego domu. Określa się, więc tutaj zużycie wymaganej do podgrzania wody, ogrzania nieruchomości, klimatyzacji, wentylacji oraz oświetlenia. Wyniki są podawane w kWh na metr kwadratowy na rok, jako parametr EP oraz EK. Co one oznaczają?

 

EP – to wartość, która określa roczne zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną dostarczaną do budynku, by pokryć zapotrzebowanie na ogrzewanie, wentylację, chłodzenie itp.

EK – to tak zwana energia końcowa, EK przedstawia koszt utrzymania domu. Wskaźnik określa roczne zapotrzebowanie energii końcowej na metr kwadratowy powierzchni o regulowanej temperaturze powietrza w budynku. Należy przy tym wiedzieć, że im wynik EK będzie bliższy wynikowi EP tym dom ma sprawniejsze ogrzewania.

 

W certyfikacie energetycznym domu powinny się jeszcze znajdować informacje pozwalające na dokładne zidentyfikowanie nieruchomości, a także szczegółowa charakterystyka energetyczna, objaśnienia oraz ewentualne informacje dodatkowe. W dokumencie powinny się również znaleźć zalecenia, które wskazują na rodzaj oraz zakres prac budowlano-instalacyjnych, które sprawią, że charakterystyka energetyczna budynku powinna się poprawić,

 

Kto może wykonać charakterystykę energetyczną budynku?

 

Nie każdy może wykonać charakterystykę energetyczną budynku, w celu jej uzyskania muszą Państwo podjąć się współpracy ze specjalistą. Zgodnie z prawem energetycznym osoba uprawniona do sporządzenia takiego dokumentu ma pełną zdolność do czynności prawnych, posiadająca odpowiednie uprawnienia budowlane, nie jest skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe. Poza tym, powinna przede wszystkim mieć ukończone studia wyższe z tytułem  inżyniera, inżyniera architekta, inżyniera architekta krajobrazu, inżyniera pożarnictwa, magistra inżyniera architekta, magistra inżyniera architekta krajobrazu, magistra inżyniera pożarnictwa albo magistra inżyniera. Zamiast tego może być mieć również studia wyższe inne niż wymienione powyżej oraz studia podyplomowe, których program uwzględnia zagadnienia związane z charakterystyką energetyczną budynków, wykonywaniem audytów energetycznych budynków, budownictwem energooszczędnym i odnawialnymi źródłami energii. Ostatecznym dowodem na to, że dana osoba może wykonywać charakterystykę energetyczną budynku będzie wpis do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków.

 

Jak długą ważność ma certyfikat energetyczny domu?

 

Należy pamiętać, że uzyskane świadectwo charakterystyki energetycznej budynku ważne jest przez okres 10 lat. Jednak, jeżeli dokonają Państwo remontu, który będzie się wiązał z termomodernizacją, wówczas świadectwo traci swoją ważność. W ramy takiego remontu wpisuje się nawet wymiana okien, wstawienie nowego okna lub wykonanie ocieplenia budynku.

 

Ile kosztuje uzyskanie certyfikatu energetycznego?

 

Koszt uzyskania certyfikatu energetycznego dla domu nie jest stały i potrafi się zmieniać w zależności od sytuacji na rynku. Co więcej, jest ona również zależna od metrażu domu, czasu wykonania audytu, a także od specjalisty, którego wybiorą sobie Państwo do współpracy. Przykładowo w Warszawie cena takiej usługi waha się w granicach od 800 do 1000 złotych. W pozostałych, największych miastach w Polsce koszt wynosi od 500 do 1000 złotych.

 

 

Jak uzyskać certyfikat energetyczny domu?

 

W jaki sposób można uzyskać omawiany przez nas certyfikat energetyczny domu? Przede wszystkim powinni się Państwo skierować do osoby, która posiada odpowiednie uprawnienia. Będzie ona odpowiadać za wykonanie audytu, wyliczenia konkretnych parametrów, a następnie spisania całej formuły dokumentu. To tyle. Jeżeli martwią się Państwo wyborem odpowiedniego specjalisty lub samym zadbaniem o uzyskanie certyfikatu, zachęcamy do współpracy z New-House. Zadbamy o każdy aspekt realizacji, aby Państwo nie musieli się niepotrzebnie stresować. Współpraca z nami to gwarancja satysfakcji.

 

Kompleksowa współpraca z firmą New-House

 

Decydując się na współpracę z firmą New-House, uzyskają Państwo pełną, kompleksową realizację. Dbamy nie tylko o sprawną i solidną budowę, ale również o pomoc w wyborze odpowiedniej działki budowlanej, znalezieniu projektu domu i załatwieniu wszelkich spraw formalnych. Szczegóły naszej oferty znajdują się pod adresem: https://new-house.com.pl/budowa-domu. Zachęcamy do współpracy oraz kontaktowania się z nami, chętnie odpowiemy na wszelkie Państwa pytania.  Jesteśmy profesjonalną i doświadczoną firmą budowlaną, która zapewnia swoim klientom pełną satysfakcję. Mamy za sobą ponad tysiąc pięćset wybudowanych domów jednorodzinnych, chętnie obejmiemy prace nad budową Państwa wymarzonego domu.

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.