Akademia Budowlana

Jak zrealizować podział działki?

Spis treści:

Są Państwo  w posiadaniu bardzo dużej działki budowlanej? Warto zastanowić się nad wykonaniem jej podziału. Wówczas będą Państwo mogli wybudować swój dom, a drugą część działki spieniężyć. A może chcą Państwo zakupić część z większego terenu? Jak wygląda taki zabieg w kwestii prawnej? O co trzeba zadbać, by podział działki był wykonany poprawnie? W tym artykule odpowiemy na Państwa pytania.

 

Jako firma New-House od 1991 roku zajmujemy się budową domów jednorodzinnych w systemie kompleksowym. Współpracowaliśmy z różnymi inwestorami, a co za tym idzie, mieliśmy również do czynienia z działkami budowlanymi o różnych wymiarach i różnych warunkach technicznych. Zgromadzeni w firmie New-House specjaliści od wielu lat służą dobrą radą naszym klientom. Inwestorzy, którzy decydują się na współpracę z naszą firmą, mogą liczyć na nasze wsparcie na każdym etapie realizacji. Nie ograniczamy się wyłącznie do wykonania budowy – chętnie dzielimy się naszą wiedzą oraz doświadczeniem, pomagamy w znalezieniu odpowiedniego projektu domu, pomagamy również w poszukiwaniach i sprawdzaniu działek pod budowę, zapewniamy zadbanie o uzyskanie pozwolenia na budowę, a także zajmujemy się zagospodarowaniem działki i wykonaniem aranżacji wnętrza domu. Wierzymy w to, że kompleksowa współpraca z klientem to najlepsza droga do tego, by klient był w pełni zadowolony z wykonanej usługi, a cały proces współpracy był dla niego możliwie najbardziej komfortowy i pozbawiony stresu.

 

Zastanawiają się państwo jak zrealizować podział działki? Pomożemy również w tym przypadku! Zapraszamy na naszą stronę https://new-house.com.pl/dzialki i zapoznaj się z naszą ofertą. Pomożemy Państwu wybrać działkę oraz sprawdzić czy wybrany projekt jest możliwy do wybudowania. Doradzamy w każdym aspekcie związanym z budową domu.

 

 

 

Kiedy podział działki jest możliwy?

 

Budowa domu jednorodzinnego to marzenie wielu osób, trudno jednak nie zauważyć, że budowa domu to również duży wydatek finansowy. Ceny związane z branżą nieruchomości oraz budownictwa stale wzrastają. Dla osoby budującej – nie jest to dobra informacja, z kolei dla osób, które mają w posiadaniu dodatkowe tereny pod zabudowę jest jak najbardziej pozytywna. Jednak bez względu na to czy interesują się Państwo podziałem działki ze względu na jej sprzedaż czy ze względu na jej kupno – będą Państwa obowiązywały te same zasady.

 

Aby nieruchomość mogła zostać poddana podziałowi powinna spełniać konkretne warunki. Żeby działka mogła zostać podzielona, każda z jej części powinna spełniać poniższe wymagania:

 

O co dokładnie chodzi z każdym z wymienionych przez nas warunków? Pomożemy Państwu to lepiej zrozumieć – poniżej zamieszczamy uzupełnienie każdego z podpunktów o dodatkowe informacje. 

 

W kwestii wolnego dostępu do drogi publicznej, sprawa jest dość prosta. Z każdej z działek właściciele powinni mieć możliwość bezpośrednio lub pośredniego dostępu do jednego z rodzajów dróg. Może to być droga gmina, droga powiatowa, wojewódzka lub krajowa. W przypadku dostępu bezpośredniego inwestor może bezpośrednio wyjechać na położoną obok działki drogę, natomiast w przypadku dostępu pośredniego są dwie możliwości. Może zostać wydzielona wewnętrzna droga z wydzieloną służebnością dla konkretnych działek lub można przydzielić dla wybranych terenów inne służebności drogowe na innej działce.

 

Przejdźmy do kolejnej kwestii, czyli do zgodności z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. To jeden z ważniejszych dokumentów podczas budowy domu i jakichkolwiek prac związanych z nieruchomościami, budową. Dostarcza on najważniejszych informacje związanych z warunkami wykonania realizacji, na przykład dowiedzą się z niego Państwo jaką minimalną powierzchnię może obejmować działka w danej lokalizacji, jaki powinien być kształt oraz jakie inne warunki powinna spełniać. Zdarza się jednak, że wybraną przez Państwa działkę nie obejmuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, wówczas konieczne będzie zwrócenie się do lokalnego urzędu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i kierować się warunkami, które zostaną tam wykazane. W przypadku, gdy Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego nie obejmuje wybranego terenu konieczne jest również osobne zapoznanie się z odrębnymi przepisami związanymi z realizacja. Warto wziąć pod uwagę na przykład prawo budowlane, a także ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

 

Warto również wiedzieć, że bez względu na to, jakie ustalenia będą wynikać z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz z decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu przestrzennym, podział nieruchomości może zostać wykonany we wskazanych celach:

 

Zostało to określone w ustawie  z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

 

 

Jak przeprowadzić podział działki krok po kroku?

 

Aby prawidłowo przeprowadzić cały proces podziału działki, warto zapoznać się z tym artykułem. Przedstawiamy cały proces tej realizacji – krok po kroku.

 

Przygotowanie do złożenia wniosku

 

Jeśli są Państwo pewni, że wybrana działka spełnia warunki wykonania jej podziału, warto zacząć się odpowiednio przygotowywać do złożenia wniosku w urzędzie. Pierwszym krokiem będzie pozyskanie mapy zasadniczej terenu lub mapy katastralnej z elementami zagospodarowania terenu. Są one dostępne w  starostwie powiatowym albo urzędzie miejskim miasta na prawach powiatu, można je również zdobyć wykorzystując portal internetowy Geoportal. Następnie mapę należy przekazać do geodety, którego zadaniem będzie stworzenie wstępnego planu podziału działki.

 

Przygotowywany przez niego projekt wstępnego podziału działki powinien uwzględniać takie informacje jak:

 

Wniosek w sprawie uzyskania postanowienia o wstępnym podziale nieruchomości

Posiadając już wykonaną mapę planowanego podziału działki można przejść do samego etapu składania wniosku. Wraz z nim powinni Państwo złożyć szereg innych dokumentów, wśród nich znajdują się:

 

Wymienione dokumenty  oraz wniosek o zatwierdzenie podziału nieruchomości powinno się przekazać do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Wniosek w drodze postępowania administracyjnego powinien zostać zatwierdzony, chyba że nie będzie spełniał wszystkich warunków. Jeśli jednak wniosek zostanie zatwierdzony jest to gwarancja, że proponowany projekt podziału będzie finalnie zatwierdzony.

 

Przygotowanie mapy z projektem podziału nieruchomości   

 

Po uzyskaniu pozytywnej opinii z urzędu konieczne jest przygotowanie docelowej mapy z projektem podziału nieruchomości, więc powinno się ponowne zwrócić do geodety.

 

Zadaniem geodety jest zgłoszenie podjęcia prac geodezyjnych w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej. Dopiero po wykonaniu odpowiedniej rejestracji może przystąpić do rzeczywistej pracy. Jego zadaniem jest stworzenie projektu ściśle opartego na informacjach z księgi wieczystej nieruchomości lub danych wykazanych w katastrze nieruchomości. Jeżeli dane w tych dwóch dokumentach są niezgodne przyjmuje się granice wskazane w księgi wieczystej.

 

Następnie geodeta powinien zawiadomić właściciela bądź użytkownika wieczystego działki oraz właścicieli nieruchomości sąsiadujących z projektowaną  nieruchomością o przystępowaniu do czynności przyjęcia granic. Z przeprowadzenia czynności powinien zostać spisany protokół, który będzie uwzględniał:

 

Po czynności przyjęcia granic, należy zadbać o poprawność wykonania samego projektu podziału działki. Powinien on uwzględniać następujące dane:

 

 

Uzyskanie decyzji zatwierdzającej podział działki

 

Kolejnym krokiem jest ostateczne zatwierdzenie podziału działki przez ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Dzięki uzyskaniu pozytywnej decyzji geodeta, z którym Państwo współpracują, może wyznaczyć na działce nowe punkty graniczne. Oczywiście, z tego procesu również konieczne będzie wykonanie odpowiedniego protokołu. Stworzony protokół wraz z pozostałymi dokumentami geodezyjnymi z procesu wyznaczania nowych punktów granicznych, powinny zostać włączone do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego.

 

Uzyskanie decyzji zatwierdzającej podział działki pozwala również na wykonanie wpisów w księdze wieczystej oraz w katastrze nieruchomości. Działki, które posiadają osobne księgi wieczyste, są już traktowane jako odrębne nieruchomości. O każdej z nich można oddzielnie decydować w kwestii sprzedaży czy też wykonania zabudowy.

 

Jak długo trwa proces podziału działki?

 

Po naszym artykule mogą już mieć Państwo świadomość, że podział działki nie jest czynnością prostą i szybką. Decydując się na takie rozwiązanie trzeba uzbroić się w cierpliwość i mieć zapas czasu. Ostateczny czas trwania podziału działki jest zależny od urzędu i szybkości obrotu spraw w danym rejonie. Zazwyczaj mówi się o okresie sześciu miesięcy, licząc czas od złożenia wniosku o podział nieruchomości do ostatecznej decyzji zatwierdzającej. Jednak w największych miastach w Polsce czas może być znacznie dłuższy i sięgać nawet roku.  

 

Podział działki i budowa domu z firmą New-House

 

Wiemy, że dla wielu inwestorów budowa domu oraz wszelkie kwestie formalne z tym związane, to proces bardzo stresujący. Chcemy, by nasi klienci mogli czuć się pewni dobrze wykonywanych prac, a także by nie musieli się bać i stresować. Firma New-House realizuje budowę domu z pełną precyzją, a wykonaną przez nas kompleksowo realizację obejmujemy dziesięcioletnią gwarancją jakości.

 

Co więcej, nasi klienci zawsze mogą liczyć na nasze wsparcie również w kwestiach formalnych. Chętnie doradzamy współpracującym z nami inwestorom, dzielimy się wiedzą oraz doświadczeniem, zdradzamy sprawdzone know-how, dlatego zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą na https://new-house.com.pl/dzialki. Nie muszą się Państwo martwić o poprawność realizacji – pełna odpowiedzialność za nią leży po naszej stronie. Dzięki nam uzyskają Państwo piękny dom, który zostanie zbudowany nie tylko solidnie, ale również terminowo.

 

Zachęcamy do sprawdzenia naszych wcześniejszych realizacji (https://new-house.com.pl/realizacje), a także opinii naszych klientów o współpracy z New-House (https://new-house.com.pl/referencje). Oferujemy szeroki zakres usług, a forma współpracy zostanie indywidualnie dopasowana do Państwa potrzeb oraz oczekiwań. Zachęcamy do kontaktu oraz do podjęcia współpracy!

 

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.