Akademia Budowlana

Scalenie działek – jak wyglądają formalności?

Spis treści:

Scalanie i ponowny proces podziału nieruchomości ma na celu uzyskanie atrakcyjniejszych parceli, na których łatwiej będzie o budowę domu. Dosyć powszechnym problemem są bowiem tereny, na których możemy spotkać wiele działek o nieregularnych kształtach, na których ciężko jest zrealizować budowę wymarzonego domu. W tym artykule powiemy więcej na temat tego, czym jest scalanie działek, a także, o jakich formalnościach muszą pamiętać ich właściciele.

 

Kiedy możliwe jest scalanie działek?

 

W definicji scalania działek możemy wyróżnić dwie odrębne sytuacje. Zacznijmy od sytuacji, w której właściciel kilku okolicznych działek pragnie połączyć je we wspólną całość. W takiej sytuacji należy wystąpić z wnioskiem do wydziału ksiąg wieczystych sądu rejonowego. Taka sytuacja jest możliwa, gdy kilka działek stanowi całość gospodarczą, która znajduje się w posiadaniu jednego właściciela. Jeśli w księdze wieczystej wyróżniono innych współwłaścicieli nieruchomości, wówczas scalanie będzie możliwe tylko w przypadku zgody wszystkich zainteresowanych stron.

 

Znacznie częściej mówimy jednak o scalaniu działek należących do różnych właścicieli. W praktyce jest to oczywiście scalanie z ponownym podziałem. Chodzi o to, aby po ponownym podziale gruntów uzyskać parcele dające większe możliwości w kwestii budowy domu. W tym artykule: https://new-house.com.pl/dzialki możesz dowiedzieć się więcej na temat aspektów, które warto wziąć pod uwagę przy budowie domu. To właśnie od posiadanej działki budowlanej w głównej mierze zależy to, czy będziemy mogli zrealizować wymarzony projekt domu.

 

Scalanie działek budowlanych kilku właścicieli

 

Taka procedura może zostać zapoczątkowana przez radę gminy lub radę miasta, jak również na wniosek ze strony dotychczasowych właścicieli nieruchomości. Aby taka procedura była możliwa, obszar, na którym leżą działki budowlane musi znajdować się w planie miejscowym. To właśnie informacje zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego decydują o tym, na jakich zasadach możliwe będzie scalanie oraz ponowny podział działek. Jeśli scalanie ma się odbyć z wniosku właścicieli gruntów, z takim wnioskiem muszą wystąpić posiadacze przynajmniej 50% obszaru, którego dotyczy sprawa.

 

Rada miasta lub rada gminy wydaje uchwałę, w której zawarte będą informacje na temat tego, jakie tereny obowiązuje procedura. Właściciele lub użytkownicy wieczyści tych terenów muszą oczywiście wyrazić zgodę na wdrożenie w życie procedury scalenia i ponownego podziału działek.

 

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Jak wygląda połączenie nieruchomości i proces ponownego wydzielenia działek gruntu?

 

Jak już mówiliśmy, pierwszym krokiem jest stosowna uchwała rady miasta lub rady gminy. W ten sposób rozpoczyna się postępowanie, którego stronami będą właściciele i użytkownicy wieczyści gruntów. Mogą oni brać czynny udział w tym postępowaniu, wybierając radę uczestników scalania, która składa się z nie więcej, niż 10 osób. Taka rada ma realny wpływ na to, w jaki sposób podzielone zostaną działki, a także ma prawo do opiniowania działań organów wykonawczych.

 

W ciągu 21 dni od wydania uchwały, rada miasta lub rada gminy musi przestawić uczestnikom projekt uchwały. W tym czasie, strony postępowania mogą składać wnioski, w których można wyrazić swoje oczekiwania względem działki po ponownym podziale. Jeśli postępowanie zostało rozpoczęte na wniosek właścicieli i użytkowników wieczystych, ponoszą oni koszty scaleniowo-podziałowe obliczone proporcjonalnie do posiadanych powierzchni gruntów.

 

Na podstawie uchwały rady miasta lub rady gminy nanoszone są zmiany w księgach wieczystych. Zgodnie z uchwałą, każdy z użytkowników dotychczasowych i użytkowników wieczystych otrzymuje odpowiednio nową działkę z granicami wytyczonymi przez organ wykonawczy. Wnioski właścicieli mogą być uwzględnione, ale ostateczna decyzja zawsze należy do organu. Metraż nowej działki jest równy z powierzchni nieruchomości objęte scaleniem, a jeśli nie jest to możliwie, właściciele którzy otrzymają większą działkę ponoszą stosowną opłatę, zaś właściciele, którym poprzez połączenie działek ubyło kilku metrów, otrzymują zadośćuczynienie.

 

Warto dodać, że to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego powinien określać szczegóły podziału nieruchomości. Scalenia i podziału nieruchomości można bowiem dokonać wtedy, gdy działki te leżą w granicach obszarów określonych w planie miejscowym.

 

W jaki celu wykonuje się scalenie gruntów z ponownym podziałem?

 

Działki budowlane, których granice zostały wytyczone wiele lat temu, mogą być bardzo niepraktyczne i rodzić wiele trudności związanych z budową domu. W takiej sytuacji, wielu właścicielom i użytkownikom wieczystym zależy na tym, aby zmienić dotychczasowy podział i otrzymać działki, które bardziej nadają się pod budowę domu. W wielu przypadkach, właścicielami takich działek są inwestorzy, którzy zamierzają sprzedać nową działkę w korzystniejszej cenie.

 

Jeśli natomiast planujemy budowę domu na takiej parceli, nowy podział zwykle ułatwia uzyskanie pozwolenia na budowę wymarzonego domu. W tym miejscu: https://new-house.com.pl/pozwolenie-na-budowe możesz dowiedzieć się więcej na temat formalności, jakie obowiązują przy wnioskowaniu o wydanie pozwolenia na budowę. Warto nadmienić, że jeśli w wyniku scalania i podziału działki znacząco zyskają na wartości, wówczas rada miasta lub rada gminy może nałożyć na właścicieli tych nieruchomości opłatę adiacencką.

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.