Zanim rozpoczniemy budowę wymarzonego domu, najpierw musimy załatwić szereg spraw administracyjnych i uzyskać stosowne pozwolenie na budowę. Wielu inwestorów marzy o tym, aby jak najszybciej wprowadzić się do nowego domu i nie dziwi fakt, że często pojawia się pytanie o to, ile trzeba czekać na wydanie takiego pozwolenia. W tym artykule przyjrzymy się formalnościom i postaramy się odpowiedzieć, ile wynosi czas oczekiwania.
Jak zwiększyć szansę na szybsze wydanie pozwolenia?
Wielu inwestorów ubiegających się o pozwolenie na budowę popełnia błędy, które mogą niekorzystnie wpłynąć na czas oczekiwania. Źle wypełniony formularz, niekompletny zestaw załączników, wybór złego urzędu – to tylko niektóre błędy, które sprawią, że pozwolenie na budowę zostanie wydane później, niżbyśmy tego chcieli. Jak uniknąć błędów? Warto dowiedzieć się więcej na temat tego, jak wygląda cała procedura, jakie dokumenty należy przygotować, a także, na co zwrócić szczególną uwagę, aby zminimalizować czas oczekiwania.
Poza stosownym formularzem, w urzędzie powinniśmy dysponować następującymi dokumentami: decyzją o warunkach zabudowy (o ile działka nie znajduje się w MPZP), dokumentem stwierdzającym prawo do dysponowania nieruchomością, projektem budowlanym w czterech egzemplarzach, potwierdzenie, że projektant posiada stosowne uprawnienia, wypis z rejestru gruntów, a także potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej. W tym miejscu: https://new-house.com.pl/pozwolenie-na-budowe możesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak skompletować wszystkie dokumenty, a także, jak uniknąć błędów podczas czynności administracyjnych.
Jakie kwestie są sprawdzane przez urząd?
Zanim podjęta zostanie decyzja, urzędnik sprawdza czy formularz został prawidłowo wypełniony, a także, czy inwestor dostarczył niezbędne dokumenty. Następnie, sprawdzana jest zgodność projektu z MPZP lub warunkami zabudowy. Jeśli wykryte zostaną jakiekolwiek nieprawidłowości, inwestor zostanie poinformowany listownie o konieczności wprowadzenia korekt. Mamy na to określony limit czasu, po czym wydana zostanie decyzja odmowna. Tutaj niestety należy zaznaczyć, że opóźnienia mogą się pojawić nawet wtedy, gdy wszystko zrobiliśmy prawidłowo. Wynika to z procedury administracyjnej, o której za chwilę powiemy więcej.
Ile czasu trwa oczekiwania na decyzję?
W teorii, zgodnie z obowiązującymi przepisami, stosowny organ (wójt, starosta, prezydent miasta) ma miesiąc czasu na wydanie decyzji. Z różnych przyczyn, czas oczekiwania może zostać wydłużony do dwóch miesięcy, a konkretniej, do 65 dni. Jeśli w tym czasie nie zostanie wydana decyzja, na organ nakładana będzie grzywna w wysokości 500 złotych za każdy kolejny dzień zwłoki. Po podjęciu decyzji należy odczekać 14 dni na uprawomocnienie się pozwolenia. Niestety, powyższe terminy często nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością i nie jest to związane z opieszałością urzędów, ale z przepisami, które dotyczą postępowania administracyjnego.
Dlaczego czas oczekiwania się wydłuża?
Po otrzymaniu wniosku, urząd rozsyła powiadomienia do wszystkich stron postępowania. Są to: właściciele sąsiednich nieruchomości, na które oddziaływać będzie budowa, użytkownicy wieczyści, zarządcy drogi. Każda ze stron ma możliwość odwołania się od decyzji w terminie 14 dni od momentu otrzymania powiadomienia. Jeśli pojawi się odwołanie, sprawa trafia do organu drugiej instancji, która rozpatruje słuszność odwołania. Jeśli urzędnicy stwierdzą, że strony postępowania mają racje, pozwolenie zostanie cofnięte i to inwestor będzie musiał odwoływać się od tej decyzji. Jeśli urzędnicy nie stwierdzą nieprawidłowości, odwołanie zostanie odrzucone, a inwestor będzie mógł rozpocząć budowę swojego wymarzonego domu.
Reasumując, teoretycznie, czas oczekiwania na budowę domu wynosi 2 miesiące oraz kolejne 2 tygodnie potrzebne na uprawomocnienie się decyzji. W praktyce, jeśli jedna ze stron postępowania złoży odwołanie od decyzji, czas oczekiwania może wydłużyć się do kilku miesięcy. Jak tego uniknąć? No cóż, po pierwsze musimy mieć pewność, że nasz projekt i pozostałe dokumenty zostały sporządzone w sposób prawidłowy. Po drugie, warto zapoznać się z sąsiadami i poinformować o naszych planach dotyczących budowy domu. Krótka rozmowa często wystarczy, aby zbudować pierwsze, sąsiedzkie relacje i uniknąć problemów w przyszłości.
Ile czasu ważne jest pozwolenie na budowę domu?
Jeśli w terminie do trzech lat nie rozpoczniemy inwestycji, pozwolenie na budowę zostanie przedawnione, a budowa będzie możliwa dopiero po uzyskaniu nowego pozwolenia. To samo dzieje się w sytuacji, gdy budowa niezależnie od przyczyn zostanie wstrzymana na dłużej niż 3 lata. Wznowienie prac po tym terminie oznacza samowolę budowlaną i może zostać ukarane wysoką grzywną. Na koniec warto jeszcze zaznaczyć, że pozwolenie na budowę można przenieść na inną osobę, jeśli nieruchomość zostanie wykupiona na etapie realizacji projektu. Nowy właściciel musi jednak kontynuować prace zgodnie z wcześniej zaakceptowanym projektem budowlanym. Jeśli będzie chciał wprowadzić istotne zmiany w konstrukcji budynku, wówczas konieczne jest nowe pozwolenie.