Dziennik budowy – co trzeba o nim wiedzieć?

Dziennik budowy to jeden z najważniejszych dokumentów urzędowych, niezbędnych do tego, by móc rozpocząć, a następnie prowadzić budowę domu. Kto wydaje dziennik budowy? Jak i gdzie można go zarejestrować? Kto może dokonywać wpisów w dzienniku budowy? Odpowiadamy na te i inne pytania!


Choć dla wielu osób może to być sporym zaskoczeniem, dziennik budowy jest dokumentem urzędowym, którego cele i znaczenie opisano nawet w art. 45 ustawy Prawo budowlane. I tak zgodnie z zapisami ustawy, w dzienniku budowy dokumentowany jest przebieg robót budowlanych, a także zdarzeń oraz okoliczności, do których dochodzi w ich trakcie. Wszystkie te kwestie dokumentowane są w dzienniku w formie wpisów, a na ich podstawie można m.in. ocenić, czy budowa (lub inna inwestycja – przebudowa, nadbudowa, rozbudowa) przebiegły w prawidłowy sposób pod kątem technicznym. Co ważne, dziennik budowy musi być prowadzony osobno dla każdego obiektu, którego budowa (nadbudowa, rozbudowa) wymaga uzyskania pozwolenia lub zgłoszenia.


Dziennik budowy – kto wydaje?


Dziennik budowy w większości przypadków wydawany jest przez właściwe organy administracji architektoniczno-budowlanej. Najczęściej jest to starosta, chyba że mamy do czynienia z obiektami lub robotami budowlanymi, które zaliczają się do kompetencji wojewody. Dziennik budowy powinien być wydany maksymalnie w ciągu 3 dni od dnia, w którym ostateczna stała się decyzja o pozwoleniu na budowę. Wydanie dziennika budowy jest odpłatne, ale z reguły cena jest przystępna i oscyluje właściwie wokół zwrotu kosztów związanych z przygotowaniem dziennika.


Oczywiście dzienniki budowy można kupić również w księgarniach, czasami są dołączane do gotowych projektów domów nabywanych od pracowni architektonicznych. Są one z reguły bezproblemowo akceptowane przez urzędy, przy czym należy pamiętać, by ich strony zostały podstemplowane przez uprawnionych do tego urzędników. Jest to jest z elementów zabezpieczających dziennik budowy przed próbami fałszowania.


Pieczęcie na wszystkich stronach to nie jedyny wymóg formalny dotyczący wyglądu dziennika budowy. Otóż obowiązujący format to A4, wszystkie strony muszą być ponumerowane, a dodatkowo – są one podwójne (oryginał i kopia).


Jak zarejestrować dziennik budowy?


Zakup dziennika budowy nie oznacza, że tak po prostu można z niego korzystać. Otóż najpierw dziennik musi zostać zarejestrowany w odpowiednim starostwie powiatowym na podstawie wniosku inwestora bądź pełnomocnika, najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia, w którym ostateczna stała się decyzja o pozwoleniu na budowę.


We wniosku o zarejestrowanie dziennika budowy podaje się dane identyfikacyjne wnioskodawcy (lub pełnomocnika), numer decyzji pozwolenia na budowę oraz datę jej wydania, nazwę i rodzaj planowane inwestycji, jej adres oraz oznaczenie geodezyjne terenu. 


Z wnioskiem musi zostać złożona:
•    kserokopia decyzji o pozwoleniu na budowę,
•    pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu inwestora (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis),
•    dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej (17 zł jeśli w imieniu inwestora wniosek składa pełnomocnik).


Uwaga! Rejestracja dziennika też nie oznacza, że można od razu rozpocząć budowę. Inwestor ma obowiązek zawiadomić o planowanym terminie rozpoczęcia robót Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego co najmniej 7 dni wcześniej. 


Kto może dokonywać wpisów do dziennika budowy?


Dokonywać wpisów w dzienniku budowy mogą:
•    inwestor, 
•    inspektor nadzoru inwestorskiego, 
•    projektant, 
•    kierownik budowy, 
•    kierownik robót budowlanych, 
•    osoby wykonujące czynności geodezyjne w obrębie terenu budowy,
•    pracownicy organów nadzoru budowlanego i innych organów, które sprawdzają, czy na budowie przestrzegane są odpowiednie przepisy.


Jak prowadzić dziennik budowy?


Sposób, w jaki ma być prowadzony dziennik budowy, został określony w rozporządzeniu ministra infrastruktury. I tak np. zaznaczono w nim, że wpisy w dzienniku budowy muszą być prowadzone w taki sposób, aby wynikała z nich kolejność wszystkich zdarzeń i okoliczności zachodzących na budowie. Krótko mówiąc – muszą to być wpisy w porządku chronologicznym, dokonywane w sposób czytelny oraz trwały, zarówno na oryginałach, jak i kopiach stron. W formie wpisów dokonuje się także wszelkich korekt. Co ważne – dziennika nie wolno uzupełniać wstecz! 


Warto pamiętać, że kompletny, prawidłowo prowadzony dziennik budowy jest niezbędny m.in. do sprawnego przeprowadzenia procedury odbioru domu. Dlatego warto zadbać, by spełniał wszystkie wymagane prawem warunki.


W New-House jesteśmy w stanie zarówno zająć się wydaniem, jak i rejestracją dziennika w odpowiednim starostwie, a nasi kierownicy budów prowadzą go zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dzięki temu cała inwestycja przebiega sprawnie, a inwestor nie musi tracić czasu na załatwianie formalności. Zachęcamy do kontaktu -> https://new-house.com.pl/kontakt.
 

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie artykuły