Projekt lokalizacji zjazdu
Aby móc legalnie korzystać z posiadanej parceli i uzyskać pozwolenie na budowę konieczne jest posiadanie zjazdu z drogi publicznej. Część działek budowlanych już takowy zjazd posiada, jednak na rynku znajdziemy wiele działek, w których należy go dopiero zaprojektować i wykonać. Nie jest jednak tak, że zjazd możemy zrobić tam, gdzie nam wygodnie. Projekt lokalizacji zjazdu musi spełniać określone warunki, co w praktyce oznacza, że należy przygotować go zgodnie z nowelizacją Prawa Budowlanego obowiązującą od 2015 roku, która uprościła niektóre procedury. W niniejszym tekście postaramy się przybliżyć ten temat na tyle, aby inwestorzy, którzy zobowiązani są do wykonania zjazdu ze swojej posesji, wiedzieli jakich formalności i prac powinni dopilnować, aby to przedsięwzięcie przebiegło sprawnie i bez zbędnych opóźnień.
Spis treści:
Definicja zjazdu z drogi publicznej
2 rodzaje zjazdów występujących w polskim prawie
Zjazd indywidualny – definicja i wymagania
Zjazd publiczny – definicja i wymagania
Czy wykonanie zjazdu wymaga pozwolenia budowlanego?
Uzgodnienie lokalizacji zjazdu
Gdzie należy złożyć wniosek o uzgodnienie lokalizacji zjazdu?
Wniosek o zezwolenie na lokalizację zjazdu z drogi publicznej
Projekt zjazdu z drogi publicznej
Wniosek o zajęcia pasa drogowego
Projekt i budowa zjazdu z drogi publicznej z New-House
Definicja zjazdu z drogi publicznej
Definicję zjazdu z drogi publicznej precyzuje ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 roku, artykuł 4: zjazd to połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze, stanowiące bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
2 rodzaje zjazdów występujących w polskim prawie
Zjazd indywidualny – definicja i wymagania
Zjazd indywidualny to zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie zjazd do jednego lub kilku obiektów użytkowanych indywidualnie.
Wymagania względem zjazdu indywidualnego:
szerokość nie mniejsza niż 4,5 m, w tym jezdnia o szerokości nie mniejszej niż 3,0 m i nie większej niż szerokość jezdni na drodze,
nawierzchnia jezdni na terenie zabudowy twarda ulepszona a jezdni poza terenem zabudowy oraz poboczy co najmniej gruntowa ulepszona,
przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 3 m lub skosem o proporcji n: m, gdzie n = m ≥ 1,50 m, wyłącznie dla projektowanych relacji skrętnych,
pochylenie podłużne zjazdu drogi dostosowane do ukształtowania, drogi, które ten zjazd przecina.
Zjazd publiczny – definicja i wymagania
Zjazd publiczny to zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 maja 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie zjazd do co najmniej jednego obiektu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza (w szczególności do stacji paliw, obiektów gastronomicznych, hotelowych, przemysłowych, handlowych lub magazynowych).
Wymagania względem zjazdu publicznego:
szerokość nie mniejsza niż 5,0 m, w tym jezdnia o szerokości nie mniejszej niż 3,5 m i nie większej niż szerokość jezdni na drodze,
nawierzchnia jezdni twarda ulepszona, a poboczy co najmniej gruntowa ulepszona,
przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 5 m,
pochylenie podłużne zjazdu dostosowane do ukształtowania elementów drogi, która ten zjazd przecina,
szerokość obustronnych poboczy — nie mniejsza niż 0,75 m każde.
Od rodzaju zjazdu zależą zarówno warunki jego budowy, jak i przebudowy.
Czy wykonanie zjazdu wymaga pozwolenia budowlanego?
Do 2015 roku wszystkie zjazdy z dróg publicznych wymagały wcześniejszego uzyskania pozwolenia na budowę. Znowelizowane prawo budowlane sprawiło, że obecnie w większości przypadków pozwolenie takie nie jest wymagane. Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą pozwolenia nie wymagają:
zjazdy z dróg gminnych,
zjazdy z dróg powiatowych,
zjazdy z dróg wojewódzkich,
zatoki parkingowe na powyższych drogach.
W tej chwili zjazdy na wyżej wymienionych drogach wykonuje się w oparciu o zezwolenie na lokalizację. Pozwolenia na budowę wymagają jedynie zjazdy z dróg krajowych. Należy jednak podkreślić, że jeśli zjazd lub zatoka znacząco odbiega od wytycznych zawartych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie to ich budowa może nadal wiązać się z koniecznością uzyskania pozwolenia. Trzeba także pamiętać, że niezależnie od tego, czy do budowy zjazdu potrzebujemy zezwolenia, czy pozwolenia na budowę całą procedurę należy poprzedzić uzgodnieniem lokalizacji oraz parametrów zjazdu z zarządcą drogi, przy której zjazd będzie zlokalizowany.
Uzgodnienie lokalizacji zjazdu
O uzgodnienie lokalizacji zjazdu występuje inwestor (lub jego przedstawiciel), który składa odpowiedni wniosek do zarządcy drogi właściwego zarówno na rodzaj drogi, jak i również umiejscowienie samego zjazdu. Wniosek o uzgodnienie lokalizacji zjazdu powinien zawierać:
proponowaną lokalizację zjazdu,
specyfikę zjazdu tj. wymiary czy rodzaj nawierzchni,
dane inwestora,
załącznik w postaci mapy do celów opiniodawczych – pozyskuje się ją z właściwego Starostwa Powiatowego i należy na niej wyrysować zjazd oraz jego rozmiary, oraz określić odległości zjazdu od granic posesji,
załącznik w postaci pełnomocnictwa (jeśli z wnioskiem występuje pełnomocnik inwestora),
załączniki w postaci dodatkowych oświadczeń, szkiców oraz rysunków, które ustalone są odrębnymi przepisami.
Gdzie należy złożyć wniosek o uzgodnienie lokalizacji zjazdu?
Wniosek o uzgodnienie lokalizacji zjazdu należy złożyć do tego, kto za daną drogę odpowiada. Co do zasady w naszym kraju za poszczególne typu dróg odpowiadają:
za drogi gminne odpowiada wójt, burmistrz lub prezydent miasta,
za drogi powiatowe odpowiada starostwo powiatowe lub zarząd dróg powiatowych,
za drogi wojewódzkie odpowiada urząd marszałkowski lub zarząd dróg wojewódzkich,
za drogi krajowe odpowiada generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad – jednak w tym wypadku należy wystąpić już o pozwolenie na budowę zjazdu.
Odpowiedź na wniosek inwestora o uzgodnienie lokalizacji zjazdu do nieruchomości sporządzana jest w formie pisemnej i zawiera albo zgodę na daną lokalizację, albo uwagi dotyczące np. zmiany lokalizacji zjazdu czy zmiany kształtu zjazdu.
Wniosek o zezwolenie na lokalizację zjazdu z drogi publicznej
Wniosek o zezwolenie na lokalizację zjazdu z drogi publicznej należy złożyć do jej zarządcy. Wniosek ten powinien zawierać następujące informacje:
dane inwestora,
informacje czy zjazd ma być publiczny, czy indywidualny,
dokładną lokalizację inwestycji,
dokładne wymiary planowanego zjazdu,
rodzaj nawierzchni, jaki planujemy zastosować,
typ podbudowy,
sposób przeprowadzenia niezbędnych prac budowlanych,
planowany termin rozpoczęcia robót,
inne ważne informacje związane z inwestycją.
Do wyżej wymienionego wniosku należy dodatkowo załączyć:
oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
uzyskany wcześniej dokument uzgodnienia zjazdu,
pełnomocnictwo – jeśli w imieniu inwestora występuje osoba trzecia,
dodatkowe oświadczenia, szkice oraz rysunki ustalone przez odrębne przepisy.
Zarządca drogi ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku – jeśli w tym czasie nie nadeszła odpowiedź odmowna, można przystępować do właściwych prac budowlanych związanych z budową zjazdu.
Projekt zjazdu z drogi publicznej
Jeśli budowa zjazdu wymaga uzyskania pozwolenia budowlanego, konieczne jest wykonanie projektu zjazdu z drogi powiatowej, wojewódzkiej lub krajowej. Do jego poprawnego przygotowania konieczne będzie wcześniejsze zgromadzenie dodatkowej dokumentacji tj.:
Mapa do celów projektowych
Dokument musi zawierać informacje o aktualnej sytuacji. Niestety wykonanie mapy do celów projektowych nie należy do tanich. W związku z tym warto zamówić dwa egzemplarze tego dokumentu już na etapie przygotowania do budowy domu jednorodzinnego.
Decyzja na lokalizację zjazdu
Jest to dokładnie taka sama decyzja, jaką musimy uzyskać w przypadku zjazdów, co do których wymagane jest jedynie zezwolenie. Należy jednak pamiętać, że dokument ten wydawany jest na określony czas – 3 lata. Jeśli w tym czasie inwestor nie wybuduje zjazdu publicznego, konieczne będzie konieczne ustalenie jego lokalizacji. Warto się więc pospieszyć, aby oszczędzić sobie powtórnych formalności.
Wypis Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego
Ten dokument nie jest niezbędny do uzyskania pozwolenia na budowę zjazdu, jednak nasze wieloletnie doświadczenie w branży jasno wskazuje, że może znacząco przyspieszyć całą procedurę. Jeśli natomiast posiadana przez inwestora działka nie została objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, warto wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy.
Należy jednak mieć świadomość, że powyższa dokumentacja bazowa może nie być jedyną wymaganą do uzyskania pozwolenia na budowę zjazdu z drogi publicznej. To jakie dodatkowe dokumenty będą potrzebne, zależy od specyfiki zjazdu, jego rodzaju oraz miejsca, w którym ma się znaleźć. Może się więc zdarzyć, że będziemy musieli pozyskać także:
projekt stałej bądź czasowej organizacji ruchu,
pozwolenie wodno-prawne,
opinię do geometrii.
Na sprawdzenie poprawności merytorycznej przedłożonej dokumentacji urząd ma 30 dni, natomiast na wydanie pozwolenia ma 65 dni. Nadto decyzja o wydaniu pozwolenia na budowę zjazdu uprawomocnia się po 21 dniach od jej wydania. W tym czasie można się od niej odwołać. Jeśli w czasie rzeczonych 21 dni nikt nie wniesie sprzeciwu, można rozpocząć właściwą budowę zjazdu na posesję.
Wniosek o zajęcia pasa drogowego
Jeśli zjazd z drogi publicznej wymaga ingerencji w pas drogowy, konieczne będzie uzyskanie zgody zarządcy drogi. Wniosek o zajęcia pasa drogowego należy złożyć wraz z wymaganymi załącznikami, do których należą:
szczegółowy plan sytuacyjny z zaznaczeniem granic oraz podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego,
ogólny plan orientacyjny z zaznaczeniem zajmowanego odcinka pasa drogowego,
projekt organizacji ruchu i zabezpieczenia prac budowlanych,
oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę zjazdu,
dodatkowe uzgodnienia i dokumentacja.
Należy również pamiętać, że za zajęcie pasa drogowego oraz budowę w pasie drogowym należy wnieść stosowne opłaty, których wysokość uzależniona jest bezpośrednio od powierzchni zajętego pasa, czasu wykonywania prac oraz specyfiki konkretnej drogi. Opłatę za zajęcia pasa drogowego należy uiścić w ciągu 14 dni od wydania decyzji.
Projekt i budowa zjazdu z drogi publicznej z New-House
Jeśli ilość formalności związanych z budową zjazdu z drogi publicznej do swojej posesji nieco Cię przeraża mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – nie musisz zajmować się nimi samodzielnie! Jeśli zdecydujesz się zlecić budowę domu naszej firmie, weźmiemy na siebie wszystkie sprawy administracyjne związane z realizacją inwestycji budowlanej – w tym także te konieczne do sprawnej budowy zjazdu na posesję. Jednak to nie wszystko, czym możemy się zająć w Twoim imieniu. Zerknij na poniższą listę i przekonaj się sam, co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić?
Znajdziemy dla Ciebie działkę budowlaną na wskazanym terenie.
Sprawdzimy wybraną parcelę pod kątem formalnym i technicznym.
Wyselekcjonujemy dla Ciebie gotowe projekty domów spełniające wymagania Twoje, wymagania formalne i specyfikę terenu.
Przygotujemy dla Ciebie projekt na zamówienie, jeśli z jakichś powodów nie będziesz mógł skorzystać z projektu gotowego.
Zajmiemy się formalnościami związanymi z doprowadzeniem mediów do działki oraz fizyczną budową przyłączy.
Zajmiemy się zgromadzeniem dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę i złożymy je wspólnie z prawidłowo wypełnionym wnioskiem.
Zajmiemy się zakupem i logistyką materiałów budowlanych.
Wybudujemy Twój dom do wybranego przez Ciebie stanu w ustalonym terminie.
Wykonamy aranżację wnętrz budynku.
Zajmiemy się zagospodarowaniem terenu wokół domu.
Zgromadzimy drobiazgową dokumentację niezbędną do technicznego odbioru budynku i będziemy nadzorować jego przebieg.
Jak widzisz, naszym nadrzędnym celem jest maksymalne odciążenie inwestorów w trakcie budowy domu. Swoją kompleksową ofertę przygotowaliśmy w oparciu o wieloletnie doświadczenie na rodzimym rynku budownictwa jednorodzinnego. Domy dla Polaków w całym kraju budujemy bowiem nieprzerwanie od 1991 roku i w tym czasie zrealizowaliśmy z powodzeniem ponad 1500 projektów. Możesz już dziś dołączyć do grona naszych zadowolonych klientów i już niedługo zamieszkać we własnych czterech ścianach. Zadzwoń i poznaj szczegóły oferowanej współpracy. Czekamy na Twój telefon od poniedziałku do niedzieli w godzinach 8.00 – 20.00.