Akademia Budowlana

Jak rozpoznać panele fotowoltaiczne o niskiej jakości wykonania?

Spis treści:

Fotowoltaika to nowoczesna technologia, która pozwala nam pozyskać darmowy prąd z energii słonecznej. Ciągłe podwyżki cen prądu sprawiają, że z roku na rok przybywa osób decydujących się na wyposażenie swojego domu w tą technologię. Wydajność i skala oszczędności w skali roku zależy w dużej mierze od jakości zakupionych paneli fotowoltaicznych. W tym artykule opiszemy kilka kluczowych parametrów, na które należy zwrócić uwagę.

 

Klasa ogniw fotowoltaicznych

 

Pierwszą kwestią jest sprawdzenie klasy ogniw fotowoltaicznych. Na rynku dostępne są trzy klasy: A, B oraz C. Nas interesuje wyłącznie klasa A, czyli panele charakteryzującą się najdłuższą żywotnością oraz sprawnością. Takie panele zwykle posiadają gwarancję nawet na 20-25 lat. Choć są najdroższe, w perspektywie długoterminowej to jedyny słuszny wybór. Panele klasy B posiadają drobne skazy w swojej budowie. Choć na pierwszy rzut oka nie różnią się niczym od paneli klasy A, to nawet najdrobniejsze skazy mogą mieć ogromny wpływ na ich wydajność. Całkowitym nieporozumieniem jest natomiast wybór paneli klasy C posiadających liczne skazy. Owszem, ich cena jest dużo niższa, ale niska wydajność, awaryjność oraz bardzo krótka żywotność sprawiają, że inwestor bardzo szybko pożałuje wyboru ogniw najniższej klasy.

 

Spadek sprawności paneli fotowoltaicznych na przestrzeni lat

 

Nawet najlepsze panele fotowoltaiczne z czasem doznają utraty mocy. Jest to zjawisko całkowicie naturalne i nieuniknione. Najwyższy spadek mocy następuje w pierwszym roku użytkowania i ma to związek z efektem LID. Moc fotowoltaiki spada od 1 do 5%, po czym stabilizuje się. Jakościowe panele nie powinny tracić więcej niż 1% mocy rocznie. Te najdroższe, a zarazem najlepsze ogniwa fotowoltaiczne tracą mniej niż 0,5%. Jeśli w trakcie 20 lat panele stracą 20% mocy, jest to wynik przyzwoity, jeśli ok. 10-15%, mówimy o wyniku doskonałym, jeśli natomiast instalacja straci powyżej 25%, wówczas jest to dość słaby wynik. Wielu producentów sprawdza żywotność swoich paneli, dzięki czemu, mogą oni przedstawić klientowi wiarygodny wynik przed zakupem.

 

Wartość współczynnika wypełnienia FF

 

Współczynnik wypełnienia FF w dużej mierze informuje nas o wydajności wybranych paneli fotowoltaicznych. Nie wchodząc w szczegółowe kwestie charakterystyki prądowo-napięciowej, ten współczynnik informuje nas o tym, jak dużo swojej mocy potrafi wykorzystać instalacja, co przekłada się na ilość spożytkowanej energii słonecznej. Im wyższa wartość współczynnika wypełnienia FF, tym lepiej. W przypadku jakościowych paneli klasy A wskaźnik ten wynosi od 75 do 80%. Wynik w przedziale 70-75% możemy uznać za akceptowalny. Jeśli wartość współczynnika FF jest niższa niż 70%, mamy prawo sądzić, że są to panele o niskiej jakości wykonania. Tutaj: https://new-house.com.pl/fotowoltaika możesz dowiedzieć się więcej o działaniu instalacji fotowoltaicznej oraz o charakterystyce prądowo-napięciowej paneli.

 

Spadek mocy w zależności od temperatury

 

Wydajność paneli fotowoltaicznych spada wraz z temperaturą. Bardzo upalne lato wbrew pozorom nie jest najlepsze dla instalacji. Fotowoltaika generuje najwięcej prądu w słoneczne, ale chłodne dni. Producenci często informują klientów o wskaźniku mocy maksymalnej i spadku mocy w zależności od temperatury. Większość paneli działa na pełnych obrotach w temperaturze do 24-26 stopni Celsjusza. Z każdym kolejnym stopniem obserwowany jest spadek mocy, ze względu na spadek napięcia. W przypadku jakościowych paneli, spadek ten nie powinien być jednak większy niż 1-2% na każdy kolejny stopień. Innymi słowy, dobre panele w temperaturze 35 st. C są w stanie zaoferować 80-90% swojej nominalnej mocy.

 

Test odporności na PID

 

Duża różnica potencjału między skrajnymi biegunami łańcuchów ogniw fotowoltaicznych może prowadzić do efektu PID. Jest to degradacja paneli na skutek indukowanego napięcia. Efekt ten znacząco obniża wydajność oraz skraca żywotność paneli fotowoltaicznych. Na szczęście, producenci jakościowych paneli dysponują nowoczesnymi sposobami, które są w stanie zabezpieczyć naszą instalację przed efektem PID. Jeśli w katalogu znajdziemy informację o tym, że panele są zabezpieczone przed indukowanym napięciem, obok tej informacji powinna znaleźć się stosowna norma IEC, którą możemy zweryfikować w Internecie.

 

Jak wybrać dobre panele fotowoltaiczne?

 

W tej kwestii warto zaufać firmom budowlanym, które mają doświadczenie w realizacji projektów domów energooszczędnych. Firma New House miała okazję wznosić domy energooszczędne oraz pasywne wyposażone w fotowoltaikę. Dzięki temu, nasi fachowcy wiedzą, jak dobrać wydajne i trwałe panele dostosowane do potrzeb inwestora. W tym artykule: https://new-house.com.pl/budowa-domu znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat budowy domu wyposażonego w nowoczesne technologie. Możesz również skonsultować się z firmami, które zajmują się montażem i poprosić o zaprezentowanie wyżej podanych parametrów proponowanych paneli.

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.