Akademia Budowlana

Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o podziale działki budowlanej

Spis treści:

Podziału działki budowlanej można dokonać z kilku powodów. Najczęściej, jej właściciel chce zyskać kilka pomniejszych parceli, które będzie można sprzedać drożej, niż jedną, większą działkę. Podziału dokonują także rodziny, które otrzymują dużą działkę w spadku. Innym wariantem jest podział dokonany przez rodziców, aby zaoferować swoim dzieciom grunt pod budowę domu. Jakie formalności wiążą się z dokonaniem podziału działku budowlanej?

 

Jak sporządzić plan podziału działki budowlanej?

 

Wstępny podział działki budowlanej można zrealizować samodzielnie, ale musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Uzyskane na drodze podziału parcele powinny być jak najbardziej atrakcyjne z perspektywy przyszłego nabywcy. Musimy zatem uwzględnić dostęp do drogi, uzbrojenie poszczególnych parceli, a także ich kształt i powierzchnię, które pozwolą na bezproblemowe zrealizowanie wybranego projektu domu.

 

Bardzo często ogranicza nas również miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który ustala, jakie kryteria na danym terenie powinna spełniać działka budowlana, a także, jaka zabudowa na takiej działce jest możliwa. To bardzo ważne w perspektywie przyszłego pozwolenia na budowę, o czym możesz przeczytać w tym miejscu: https://new-house.com.pl/pozwolenie-na-budowe. Wstępny projekt podziału nieruchomości można zlecić geodecie. Jest to koszt rzędu 250-500 złotych.

 

 

 

Wniosek o zaopiniowanie planu podziału działki

 

Gdy posiadamy już wstępny projekt podziału, należy złożyć wniosek o zaopiniowanie tego planu przez wydział geodezji i kartografii. Do wniosku należy załączyć trzy kopie wstępnego projektu, kopię decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeśli działka nie znajduje się w MPZP), aktualny wypis z ewidencji gruntów i budynków, a także dokumenty potwierdzające tytuł własności.

 

Organem odpowiedzialnym za postanowienie jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W postanowieniu uwzględniony zostanie cel, w jakim dokonywany jest podział, techniczne kwestie związane z podziałem nieruchomości, a także wpływ tej czynności na inne, sąsiednie nieruchomości. Stosowny organ wydaje wstępne postanowienie. Jeśli jest ono niekorzystne dla inwestora, w ciągu siedmiu dni od daty doręczenia można złożyć zażalenie do samorządowego kolegium odwoławczego. 

 

Profesjonalny projekt podziału nieruchomości

 

Jeśli inwestor otrzyma pozytywną opinię w sprawie planowanego podziału działki, można przejść do realizacji tego pomysłu. Pierwszym krokiem jest sporządzenie właściwego projektu podziału. Wykonuje go geodeta z uprawnieniami do dokonywania rozgraniczeń i podziałów nieruchomości. Na tym etapie wytyczone zostaną granice, punkty graniczne, a także oznaczenie podziału na mapach. Warto zaznaczyć, że koszt realizacji takiego projektu może być bardzo rożny i w dużej mierze zależy od geodety. Na dzień dzisiejszy, za rozsądną ofertę cenową możemy uznać przedział 2000-3000 złotych, choć wiele zależy oczywiście od konkretnego przypadku i lokalizacji.

 

Wniosek o podział nieruchomości i wdrożenie podziału gruntów

 

Czas na złożenie formalnego wniosku o podział nieruchomości. Wniosek składa się na biurko wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Do takiego wniosku należy dołączyć: dokumenty stwierdzające prawo własności, wypis i wyrys z katastru nieruchomości, decyzję o warunkach zabudowy (jeśli została wydana), pełną dokumentację geodezyjną dostarczoną przez geodetę, wstępny i zasadniczy projekt podziału, a także kopię wstępnego postanowienia. Jeśli nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków, niezbędna jest również zgoda konserwatora zabytków.

 

Dla inwestorów, którym zależy na szybkim załatwieniu sprawy, mamy niestety złą wiadomość. Czas oczekiwania zależy w dużej mierze od liczby spraw i postępowań administracyjnych rozpatrywanych przez urząd. W przypadku dużych miast, czas oczekiwania może wynieść nawet ponad pół roku. W momencie otrzymania pozytywnej decyzji można przejść do prac geodezyjnych potrzebnych przy podziale działki. W tym artykule: https://new-house.com.pl/dzialki możesz dowiedzieć się więcej na temat formalnych kwestii związanych z wyznaczaniem działki budowlanej.

 

Ile kosztuje podział nieruchomości?

 

Jeśli zdecydujemy się na wykonanie wstępnego planu podziału, już na starcie zapłacimy ok. 300-500 złotych. Następnie przychodzi moment, w którym niezbędny jest zasadniczy projekt, na który wydamy ok. 2000-3000 złotych. Do tego dochodzą wszelkie opłaty administracyjne. W praktyce, już na etapie formalności płacimy od 2500 do 4000 złotych. Kolejnym kosztem są prace geodezyjne przy dzieleniu nieruchomości. Za podział działki na dwie parcele zapłacimy ok. 2500 – 3000 złotych.

 

Niestety nie są to wszystkie koszty, których może oczekiwać inwestor. Tutaj musimy bowiem wspomnieć o opłacie adiacenckiej, którą może ustanowić wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Taką opłatę można ustanowić w momencie, gdy na skutek działań samorządu wzrośnie wartość nieruchomości. Biorąc pod uwagę, że zgodę na podział działki udziela właśnie samorząd, ewentualny wzrost wartości parceli jest dostatecznym powodem do ustanowienia opłaty adiacenckiej, która może wynieść do 30% oszacowanego wzrostu wartości.

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.