Akademia Budowlana

Operat szacunkowy domu – co trzeba o nim wiedzieć?

Spis treści:

Budowa domu jednorodzinnego wymaga od inwestora dużych nakładów finansowych. Mało kto jest w stanie opłacić budowę bez konieczności wzięcia kredytu w banku. Zazwyczaj jest to jedyne rozwiązanie na to, by sfinansować całą realizację. Decydując się jednak na kredyt trzeba mieć na uwadze, że będzie to proces związany z wieloma sprawami papierkowymi, które mają zapewnić pewne podstawy umowy pomiędzy bankiem i inwestorem. Podczas wnioskowania o kredyt każdy inwestor spotka się z takim określeniem jak operat szacunkowy. Co to jest? Ile kosztuje? Do czego jest potrzebny? Na te i wiele innych pytań odpowiemy Państwu w tym artykule.

Firma New-House działa na rynku budowlanym już od 1991 roku. Przez wiele lat współpracy z różnymi inwestorami mieliśmy możliwość zrealizowania ponad 1500 domów jednorodzinnych. Inwestorzy z nami współpracujący poza świetną, solidną i terminową realizacją, mają również zapewnione pełne wsparcie merytoryczne naszych specjalistów. Mogą się do nich zwrócić z każdą kwestią – poszukiwaniem działki, projektu domu pod budowę, a nawet w sprawach formalnych takich jak operat szacunkowy. Chcemy by proces budowy domu był dla inwestora jak najmniej stresujący oraz żeby przez czas realizacji przeszedł, jako świadomy wszystkich kwestii i zależności inwestor.

W tym artykule chcemy Państwu przybliżyć kwestie obejmujące operat szacunkowy domu i działki. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu go będą Państwo mieli wyjaśnione wszystkie budzące pytania i wątpliwości kwestie.

 

Czym jest operat szacunkowy?

Operat szacunkowy to specjalny dokument, który jest przygotowywany przez rzeczoznawcę majątkowego. Jego autorska opinia ma na celu określić wartość danej nieruchomości, w związku z czym może powstać operat szacunkowy domu, operat szacunkowy działki, mieszkania i innych nieruchomości. Jest to dokument urzędowy, więc powinien być on zgodny z aktualnymi przepisami prawa, a także standardami zawodowymi. W związku z tym na rzeczoznawcy spoczywa cała odpowiedzialność za realizację.

Aby dobrze zrealizować operat szacunkowy konieczne jest przeanalizowanie wielu aspektów. Rzeczoznawca powinien przeanalizować między innymi kwestię lokalizacji i koszt podobnych realizacji na danym terenie oraz możliwy wzrost ich wartości.

 

 

Kiedy jest wykorzystywany operat szacunkowy?

Zazwyczaj wykorzystywany jest operat szacunkowy do kredytu hipotecznego. Jeżeli wnioskują Państwo o przydzielenie kredytu, bank będzie potrzebował profesjonalnej opinii rzeczoznawcy majątkowego na temat wartości nieruchomości. Bank potrzebuje informacji o wartości nieruchomości, aby przydzielić inwestorowi odpowiednią kwotę na realizację. Co więcej operat szacunkowy domu lub operat szacunkowy działki często mają bardzo duży wpływ na samą decyzję o przyznaniu takiego finansowania. Dzięki temu zyskuje się zabezpieczenie kredytu hipotecznego.

Operat szacunkowy domu jest wykorzystywany również w momencie sprzedaży nieruchomości, podziału majątku lub w przypadku określania wartości darowizny.

 

Co zawiera operat szacunkowy?

Operat szacunkowy nieruchomości powinien składać się z wszystkich aspektów niezbędnych dla wykonania profesjonalnej wyceny majątkowej. Rzeczoznawca powinien wskazać przy tym na odpowiednie podstawy prawne, zrealizowane obliczenia, a także możliwe merytoryczne rozwiązania. Operat szacunkowy to dokument, który ma na celu przedstawienie całego procesu wyceny danej nieruchomości. W związku z tym powinny się tam znaleźć takie informacje jak:

 Kto może wykonać operat szacunkowy nieruchomości?

Komu zlecić realizację takich obliczeń? To bardzo ważne pytanie! Przede wszystkim powinna go wykonać osoba z odpowiednimi uprawnieniami pozwalającymi na wykonywanie prac określających wartość finansową danej nieruchomości. Warto wiedzieć, że w bankach przedstawiciele często sugerują wybór zaprzyjaźnionego rzeczoznawcy. Nie zawsze jest to dobre rozwiązanie. Owszem, będą Państwo wówczas mieli niemal stuprocentową pewność, że zrealizowany operat szacunkowy zostanie zaakceptowany. Trzeba jednak zastanowić się nad tym, czy tak przeprowadzona wycena będzie korzystniejsza dla Państwa czy przedstawicieli bankowych. Decydując się na rzeczoznawcę poleconego przez bank utracą Państwo możliwość jakiegokolwiek wpływu na zrealizowaną wycenę. Z kolei współpracując z samodzielnie wybranym rzeczoznawcą będą Państwo mieli stały wgląd w realizowane prace i obliczenia.

 

Ile kosztuje operat szacunkowy domu?

W rzeczywistości bardzo trudno jest określić jedną, konkretną cenę na operat szacunkowy nieruchomości. Ceny na rynku wahają się w zależności od wybranego rzeczoznawcy majątkowego, lokalizacji, a także od rodzaju nieruchomości. Zdecydowanie mniej Państwo zapłacą za operat szacunkowy działki lub mieszkania. Ceny wahają się zazwyczaj w granicach 300 – 500 złotych. Natomiast jeżeli chodzi o operat szacunkowy domu, trzeba się przygotować na koszt sięgający około 1000 złotych. Warto wybrać dobrego, sprawdzonego rzeczoznawcę majątkowego, ponieważ koszt wykonania operatu szacunkowego nie zostanie Państwu zwrócony w momencie odrzucenia wniosku o kredyt przez bank.

 

 

Jak długo wykonany operat szacunkowy jest aktualny?

Gdy uzyskają Państwo operat szacunkowy od rzeczoznawcy, będzie on ważny przez kolejne dwanaście miesięcy. Wyjątkiem dla tej zasady jest moment, gdy wystąpią istotne zmiany związane z uwarunkowaniami prawnymi lub warunkami technicznymi danej nieruchomości. Warto jednak podkreślić, że nawet gdy minie wyznaczony czas 12 miesięcy, operat szacunkowy domu wciąż może być przez Państwa wykorzystany. Nie zawsze przekroczenie wyznaczonego czasu wiąże się z potrzebą zrealizowania nowej wyceny. Konieczne jest jednak wystąpienie do rzeczoznawcy o potwierdzenie aktualności danego dokumentu. Ważne jest jednak to, by był to ten sam rzeczoznawca, który przygotował operat. Zatwierdzenie aktualności dokumentu wiąże się z umieszczeniem odpowiedniej klauzuli w dokumencie.

 

Budowa domu z New-House – bezstresowa i solidna

Kwestie formalne związane z budową domu wydają się Państwu problematyczne? Warto mieć w tym procesie merytoryczne wsparcie osób, które mają szerokie doświadczenie w tej dziedzinie. Inwestorzy decydujący się na współpracę z firmą New-House mogą liczyć na nasze pełne wsparcie oraz doradztwo. Pomagamy również w kwestiach formalnych, zajmujemy się na przykład pozyskiwaniem pozwolenia na budowę domu. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z opiniami na temat współpracy z nami od klientów firmy New-House: https://new-house.com.pl/referencje.

Budowa domu nie musi być stresująca! Zapraszamy do współpracy!

Umów spotkanie na Google Meet lub bezpośrednio w firmie. Umawianie spotkań jest możliwe w dni pracujące od godziny 8:00 do 20:00

Kontakt

* - pole wymagane
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, tj. w szczególności na przesyłanie mi informacji za pomocą telefonu i wiadomości sms.*
Tak   Nie
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez spółkę New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w Warszawie skierowanej do mnie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej i w tym celu udostępniam swój adres poczty elektronicznej*
Obowiązki informacyjne.
  1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: RODO) informujemy, iż:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest spółka New-House Robert Skulimowski Sp.k. z siedzibą w (03-289) Warszawieprzy ul. Twórczej 36, KRS: 0000433725 NIP 5242753852 REGON 146302720 (+48) 501-131-233, kontakt@new-house.com.pl Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych.
    2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zadane nam pytanie oraz w celach marketingu produktów i usług własnych.
    3. Podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora).
    4. Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż przez okres, w którym posiadają przydatność do celu, w jakim zostały zebrane, nie krócej jednak niż przez okres przedawnienia wzajemnych roszczeń, okres przez który jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w zależności, który z tych okresów będzie trwał najdłużej.
    5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom dostarczającym zewnętrzne usługi dla spółki New-House Sp. z o.o. Sp.k. takim jak kancelarie prawne czy firmy świadczące usługi księgowe.
    6. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania.
    7. Posiadają Państwo prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
    8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: Generalnego Inspektora Danych Osobowych), gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO.
    9. Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym, umownym, ani warunkiem zawarcia umowy - jest ono dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości udzielenia odpowiedzi na Państwa pytanie lub brak możliwości prowadzenia działań marketingowych.
    10. Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
    11. W oparciu o dane osobowe Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym będących wynikiem profilowania.